וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש הביטוי העיתונאי נעצר בגבול ירדן

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.12.2009 / 0:24

הצעת חוק חדשה בירדן קובעת כי יש להעמיד לדין כל מי שיקים אתר אינטרנט או יפיץ ברשת "תוכניות ורעיונות הפוגעים בסדר הציבורי". העונש המירבי למי שיעבור על החוק - שלוש שנים

ירדן סוערת בעקבות הצעת חוק חדשה של הממשלה שמטרתה לעקוב אחר אתרי אינטרנט בממלכה. הצעת החוק, שעודנה נידונה אצל גורמים משפטיים רשמיים בירדן, קובעת כי יש להעמיד לדין כל מי שיקים אתר אינטרנט או כל מי שיפיץ ברשת האינטרנט "תכניות ורעיונות הפוגעים בסדר הציבורי".

עיתונאים בירדן חוששים מכך שהפרשנות לחוק תהיה רחבה ולפיכך כל מרבית האתרים במדינה ייפגעו: "ההגדרה הזו כוללת את כל האתרים בירדן, כולל אתרי החדשות, הפורומים ואת המגיבים לידיעות", מסר היועץ המשפטי של המרכז להגנה על העיתונאים בממלכה.

בירדן פועלים עשרות אתרי חדשות באינטרנט המושכים אליהם מאות אלפי גולשים מדי יום ביומו. אולם בניגוד לכלי התקשורת המוכרים והממסדיים, אתרים אלו אינם כפופים לשום חוק. לאור זאת, חוששים מפעילי אותם אתרים מכך שהחוק החדש יוביל לסגירתם ולפיקוח עליהם. בימים אלו החשש כבד במיוחד משום שהממשלה פיזרה את הפרלמנט והיא יכולה לנצל זאת על מנת להעביר חוקים כ"חוקים זמניים" ללא הסכמת חברי הפרלמנט.

על פי הצעת החוק החדשה, העונש המרבי למי שיפרסם ידיעה "הפוגעת בסדר הציבורי" הוא מאסר של שלוש שנים. בנוסף, צפוי אותו "עבריין" לשלם קנס כבד. מנכ"ל המרכז להגנה על העיתונאים בירדן, נידאל מנסור, מסר כי רק הרעיון להגביל את חופש הביטוי והעיתונות הוא רעיון שיש לדחות על הסף. יחד עם זאת הבהיר כי אם עורכי האתרים רוצים להימנע מהגבלת חופש הביטוי, "עליהם לכבד את הכללים המקצועיים ולדאוג שהפורומים יתנהלו במקצועיות".

"אתרי חדשות שאינם פועלים לפי סטנדרטים מקצועיים נותנים סיבה לממשלה להטיל הגבלות משפטיות על אותם אתרים", הוסיף מנסור. מנסור העריך עוד כי הממשלה לא תעביר את החוק כ"חוק זמני" אלא תמתין לבחירת פרלמנט חדש. עורך אחד מאתרי החדשות בממלכה, סמיר אל-חיארי, הביע דאגה מכך שהממשלה עושה יד אחת עם העיתונים הממסדיים במדינה במטרה לפגוע בחופש הביטוי של אותם אתרים. "הצהרתו של המלך עבדאללה לפיה 'גבול החירות הוא השמיים' נמצאת בסכנה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully