וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר נאמן: "לא קראתי להחליף את חוק המדינה"

פנחס וולף וגלעד גרוסמן

8.12.2009 / 10:48

שר המשפטים טען כי לא התכוון בדבריו להחלפת המשפט הישראלי במשפט העברי. בכנס רבני שנערך אמש בירושלים אמר נאמן "צעד אחר צעד נהפוך את ההלכה למשפט המחייב במדינה". ח"כ ברכה: "יש לפטר את נאמן לאלתר"

יח"צ - חד פעמי

(באדיבות אתר ישיבה)

שר המשפטים יעקב נאמן טען היום (שלישי) כי דבריו שפורסמו בגל"צ לפיהם יש להנחיל את חוקי התורה בישראל הוצאו מהקשרם. בהמשך לפרסומים בנוגע להתבטאותו של שר המשפטים בכנס רבנים אמש, הוציאה לשכתו של השר תגובה בה נמסר כי "פרופ' יעקב נאמן מבהיר שאין בדבריו אלה משום קריאה להחליף את חוקי המדינה בחוקי ההלכה, לא במישרין ולא בעקיפין. השר דיבר באופן כללי ורחב על השבת עטרת המשפט העברי ליושנה ועל חשיבות המשפט העברי בחיי המדינה".

בעקבות הדברים שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין, קרא היום לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שר המשפטים יעקב נאמן. לדבריו, "שר משפטים שמציג תורת שלבים להקמת תיאוקרטיה בישראל צריך לעוף ממשרדו מיד".

גורם משפטי בכיר אמר לוואלה! חדשות, כי בעקבות דברי ההבהרה של נאמן לא צריך להמשיך ולתקוף אותו. "במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים", אמר. "הוא נסחף. אני לא חושב שהוא התכוון לרגע לדברים. הוא אדם מפוכח שלא שייך לקליקה שלך הרב עובדיה יוסף".

מוקדם יותר הגיב יו"ר מפלגת חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה בחריפות לדברי שר המשפטים יעקב נאמן שקרא להחיל בארץ את חוקי התורה. ברכה קרא לפטר את שר המשפטים נאמן בעקבות דבריו. "האיש שרואה את עיקר תפקידו בהקמת מדינת ישראל הפונדמנטליסטית הוא סכנה לדמוקרטיה. הצהרתו מסוכנת ומנוגדת לגישה של הרוב המכריע של אזרחי ישראל. האיש מוצא את מפלטו האחרון בשוביניזם דתי, האמירות של נאמן הן הכרזת הפיכה פונדמנטליסטית על הדמוקרטיה הפרלמנטרית ועל רה"מ לפטרו לאלתר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"דברי בלע"

מדברים שנשא אמש נאמן בכנס רבני בירושלים עולה כי הוא מבקש להנחיל את חוקי ההלכה היהודית בישראל. לדבריו "צעד אחר צעד ננחיל לאזרחי ישראל את חוקי התורה ונהפוך את ההלכה למשפט המחייב במדינה".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר כי "אלו דברי בלע של שר משפטים פרימיטיבי שצריך לבדוק את אורחותיו. נכון שמקורותינו משמשים אותנו להשראה, הומניות ואהבת אדם, אולם, באלף השלישי, למדינה מודרנית המבקשת להשתייך למדינות מתקדמות, זאת אימרה לא רלוונטית. אם השר חושב כך עליו לעזוב את עולם המשפט לטובת הרבנות". ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הגיב אף הוא לדברים ואמר כי"זהו חזון מעורר חלחלה שיציב את ישראל בלב העולם השלישי. דבריו של שר המשפטים עומדים בניגוד מוחלט לערכי מדינת ישראל ולציונות".

יו"ר האופוזיציה ציפי (קדימה) לבני אמרה בתגובה כי "הדברים צריכים להטריד כל אזרח שאכפת לו מה יקרה במדינת ישראל ובדמוקרטיה שלנו. הרעיון להחליף את החוק הישראלי בהלכות התורה, הוא רעיון שמחזיר אותנו לתקופות בהן דובר במונחים של מדינת הלכה. אני מכבדת מאוד את המסורת – המדינה הזו היא בית לאומי לעם היהודי. ישנה משמעות לאומית לנושא הזה אך בהחלט לא כפייה של ההלכה על אורח החיים בישראל".

"אין לחשוש מנאמן"

התנועה הרפורמית בישראל מתחה ביקורת על יוזמת השר נאמן. מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב אמר כי "שר המשפטים בחר להעניק רוח גבית לקבוצה הרואה בבתי המשפט כערכאות גויים ולקעקע בכך, פעם נוספת את אמון הציבור בשלטון החוק. יוזמתו אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות הדמוקרטיה הבסיסיים, ועם אופייה של מדינת ישראל כמדינה מתקדמת ונאורה. העובדה כי שר המשפטים של מדינת ישראל מצדד במהלך מעין זה, ולו כמשאלת לב, היא בשורה רעה מאד לדמוקרטיה הישראלית".

המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה אמרה בתגובה לדברי השר יעקב נאמן כי "דווקא בימים אלו, לקראת חנוכה, בהם אנו מציינים את ניצחון האור על החושך, דבריו החשוכים של נאמן מחזירים את מדינת ישראל אחורה ומהווים ביטוי נוסף לאובדן הדרך המוחלט של ממשלת ישראל. יש להשיב עטרה ליושנה למדינת ישראל, כמדינת חוק דמוקרטית". מהמשמרת נמסר כי "אנחנו מתפללים כי שר המשפטים לא ימשיך בתפקידו, במהרה ובימינו אמן!"

יו"ר מפלגת הבית היהודי השר דניאל הרשקוביץ, דווקא הביע תמיכה בשר המשפטים יעקב נאמן. "אני מברך את השר נאמן על כוונתו לבסס את המערכת המשפטית על אדני המשפט העברי ולהכניס בה נשמה יהודית. אין לאף אחד סיבה לחשוש מנאמן שמשלב באישיותו את ערכי הדת והפלורליזם, אבל יש לחשוש ממערכת משפטית שאינה מייצגת היום נאמנה את מגוון הדעות בעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully