וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריין מי שלא נותן לעובדים לצאת לשירותים

פנחס וולף

7.12.2009 / 22:25

הכנסת אישרה תיקון לחוק שעות העבודה והמנוחה, לפיו יוכל כל עובד לצאת להפסקות שירותים בהתאם לצרכיו, ואלה ייחשבו במניין שעות העבודה שלו. ח"כ יחימוביץ': "זו זכות אנושית בסיסית"

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק, לפיה כל עובד יהיה רשאי לצאת להפסקות שירותים - בהתאם לצרכיו. את ההצעה הגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה), יצחק וקנין (ש"ס) ושלמה מולה (קדימה).

לפי החוק החדש, הפסקת השירותים תיחשב במניין שעות העבודה. עוד קובע החוק, כי על המעביד לוודא כי קיים מבנה שירותים תקין וראוי במקום העבודה או בקרבתו, וכן להבטיח את העמדתו לשימוש העובד. החוק ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה, כדי לאפשר למקומות עבודה שאין בהם מתקני שירותים לבנות מתקנים מתאימים.

החוק עבר כתיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, אשר אינו עוסק בהפסקות הניתנות לעובד לצורך הליכה לשירותים. בדברי ההסבר לחוק נאמר, כי המחוקק הניח בזמנו ככל הנראה כי אין צורך לקבע בחקיקה זכות כזאת - שהיא מובנת מאליה. בהצעה נכתב כי "לצערנו, הולך וגדל מספר מקומות העבודה, בעיקר בענפי המסחר והשירותים, המתעלמים מזכותו הבסיסית של העובד ללכת לשירותים על פי צרכיו. עובדים מועסקים מהלך שעות ארוכות (9-8), ללא כל אפשרות לעשות את צרכיהם. מצב זה מביא לפרקים את העובדים לנקוט באמצעים "יצירתיים" שיש בהם סיכון חיים של ממש, כגון הימנעות משתייה של נוזלים במהלך שעות העבודה. אי אפשר, חוקית, בריאותית ומוסרית, לשלול זכויות בסיסיות של עובדים כבני אדם."

הסנקציות על הפרת החוק יהיו כפולות: מצד אחד סנקציה פלילית, דומה לזו החלה על הפרת חוק שעות עבודה ומנוחה כולו, ומאידך יוכל גם העובד עצמו (או ארגון עובדים מטעמו) לתבוע "פיצויים לדוגמה" גם בלא הוכחת נזק, בשיעור של 20 אלף שקל, ובמקרים מיוחדים עד 200 אלף שקל.

חברת הכנסת יחימוביץ', יוזמת החוק, אמרה כי היוזמה לחוק באה אחרי מבול של תלונות מעובדים שלא אפשרו להם לצאת לשירותים. יחימוביץ' אמרה כי "חבל שהמחוקק נאלץ להתערב בזכות אנושית בסיסית כל כך". ח"כ מולה אמר כי "מהות החוק החדש הוא כבוד לאדם העובד. מעתה זכותו הבסיסית והטבעית של האדם להתפנות מעוגנת בספר החוקים של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully