וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אישור החוק הביומטרי - טעות קשה ופוגעת"

פנחס וולף ואייל דץ

8.12.2009 / 7:40

פעילי זכויות אדם ופוליטיקאים מתחו ביקורת חריפה על אישור החוק להקמת מאגר ביומטרי שיכיל מידע על אזרחי המדינה. "חברי הכנסת הפקירו את ביטחון האזרחים על מזבח הדילים הפוליטיים". ח"כ שטרית: "המאגר ימוגן ברמה הגבוהה בעולם"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

תגובות חריפות של פעילי זכויו תאזרח ופוליטיקאים לחוק להקמת מאגר מידע ביומטרי, שאושר אתמול (שני) בכנסת. ממטה המאבק נגד המאגר נמסר כי "חברי הכנסת הפקירו את ביטחון האזרחים על מזבח הדילים הפוליטיים. היענות חברי הקואליציה למשמעת הקואליציונית בהצבעה בעלת השלכות מכריעות על ביטחון האזרחים ועל הדמוקרטיה היא חוסר אחריות גמור, ואנו נראה בהם אחראים ישירים לכל סיכון בו יימצאו אזרחים ישראלים כתוצאה מהקמת המאגר".

עוד נמסר מהמטה, כי "למרות הבטחתו של יו"ר הכנסת כי יתקיים דיון מעמיק ורציני על השלכות הקמת המאגר, נוסחה הצעת 'פשרה' על ידי משרד ראש הממשלה והוגשה לוועדת המדע בכנסת להצבעה ללא כל דיון בנוסח או בהסדרים שהוצעו. זה יום עצוב לאזרחי ישראל, בו מתברר שנבחרי הציבור , גם ברגע האמת, יעדיפו את הכיסא שלהם בכנסת על פני אחריות לאומית והזכות הבסיסית לביטחון".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר בעקבות אישור הצעת החוק, כי "אישור החוק הביומטרי הוא טעות קשה שפוגעת באופן חמור בחופש הפרט בישראל. אני מקווה שלא נשלם עליה מחיר כבד מדי. עם זאת, הוכח כי מאבק ציבורי עיקש של אידיאליסטים יכול להשפיע ולשנות. ההוכחה היא שהחוק בנוסחו הסופי שונה לחלוטין מהנוסח הקודם".

"מיגון ברמה 11"


ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "הצעת החוק כפי שהתקבלה אינה מהווה את הבשורה לה ייחלנו. למרות הצהרותיה של הממשלה כי לא תכפה על אזרחי ישראל להצטרף למאגר, למעשה מי שלא יעשה כן עלול להיענש – הוא לא יוכל לצאת את גבולות המדינה, שכן לא יונפק לו דרכון ברמה הנדרשת במדינות המפותחות, הוא לא יוכל להשתמש בשירותי ממשל זמין ככל אזרח, ולמעשה יאבד זכויות רבות שיישמרו אך ורק למי שיסכים לוותר על פרטיותו ולהצטרף למאגר. לכן, אל לנו, חברי הכנסת והציבור, להתבלבל - המאגר ה"וולנטרי" אינו "וולנטרי" עבור אזרחי מדינת ישראל".

ח"כ איתן כבל (העבודה) שהתנגד לחוק אמר כי "החששות עדיין קיימים, למרות דברי מצדדי החוק. אני מאוד מקווה שלא עבר הערב חוק שיתברר בסוף כאסון גדול לאזרחי ישראל ולזכותם לפרטיות".

השר מיכאל איתן שהיה ממובילי המאבק בחוק ולבסוף הצביע בעדו, אמר כי "המאגר הזה מהווה סיכון לא רק לזכויות הפרט במדינת ישראל, אלא אף לביטחונה של מדינת ישראל. הפשרה שהושגה לא נותנת הכשר למאגר הביומטרי. אתמוך בה כי אני בפוליטיקה ואני שמח שמאשרים נוסחה שהיא גרועה אבל נותנת תקווה שהמאגר הביומטרי לא יתקבל. אני מקווה שמשרד הפנים לא ינצל את הפשרה כדי לאכוף בכוח את המאגר".

מוביל הצעת החוק, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ מאיר שטרית (קדימה) שיזם את החוק עוד כשכיהן שר הפנים בממשלה הקודמת, אמר במליאה כי המשמעות של הבידוק הביטחוני היא גם החיוב של אותם עובדים לעבור בדיקת פוליגרף מידי שנה.

שטרית הוסיף, כי "תעודת הזהות החכמה מניחה את התשתית להתקדמות בשירותים שהמדינה תיתן לאזרח, ולהפוך את הבירוקרטיה בטיפול באזרח לנחלת העבר והיא תהיה כמעט בלתי ניתנת לזיוף. לצערי אין אמת ברוב הפרסומים שנעשו. ברוב המדינות היום שהכינו דרכונים ביומטריים יש מאגר ביומטרי".

"המאגר הזה פחות רגיש מהרבה מאגרים אחרים כמו מאגר משר רה"מ, המוסד, השב"כ. ואם המאגרים הללו מוגנים ברמה של 10, זה יהיה מוגן ברמה 11. ברמה הגבוהה ביותר בעולם. מפני שהוא מחולק לשניים ששניהם מוצפנים ומקודדים. אין למאגר שום גישה חיצונית. אין אליו גישה של אינטרנט. משטרה שתרצה לזהות אדם תצטרך אישור בית משפט. אני בטוח שתוך שנתיים החששות ייעלמו לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully