וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אל-בראדעי מרגיז את מובארק?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.12.2009 / 16:55

היו"ר היוצא של סבא"א, מוחמד אל-בראדעי, עורר זעם במצרים לאחר שהצהיר כי הוא שוקל להתמודד בבחירות הבאות לנשיאות ואף הציב תנאים לכך. "אל-בראדעי טועה, ולא מבין מה קורה במדינה"

היו"ר היוצא של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-בראדעי, הציב תנאים להתמודדותו בבחירות לנשיאות מצרים שייערכו ב-2011 – ועורר זעם רב בסביבתו של נשיא מצרים חוסני מובארק. אתמול פרסם אל-בראדעי הודעה, שבה הבהיר כי הוא שוקל להתמודד לתפקיד רק אם תחוקק חוקה חדשה במצרים שתבטיח זכויות פרט, וכן יובטחו פיקוח של האו"ם על ההצבעה בבחירות, ביקורת שיפוטית עליה וחשיפה שווה לכל המועמדים בכלי התקשורת במדינה.

האופוזיציה במדינה בירכה על התנאים של אל-בראדעי באומרה, כי תנאיו תואמים את תנאיה, אולם מפלגת השלטון תיארה את התנאים הללו כ"ניסיון הפיכה". ראש מכון "אל-אהראם" למחקרים אסטרטגיים, ד"ר עבד אל-מונעם סעיד, טען כי דרישותיו של אל-בראדעי מוכיחות כי הוא אינו מבין מה קורה בתוך מצרים. עורך עיתון "אל-אהראם", המקורב למשטר הנשיא מובארק, תקף גם הוא את אל-בראדעי משום שהעלה, לטענתו, את נושא החוקה וזכויות הפרט בצורה "מזלזלת" ולא רצינית.

שר המשפטים המצרי, מופיד שיהאב, מתח ביקורת חריפה גם הוא על אל-בראדעי. "התפקיד של נשיא מצרים מחייב אדם שהוא מנהיג פוליטי המבין את הפעילות הפוליטית", אמר. לדבריו, אל-בראדעי שהה תקופה ארוכה מחוץ למצרים, ולפיכך חסר לו ניסיון פוליטי. "קשה לי להאמין שאל-בראדעי חושב ברצינות להתמודד על התפקיד. אני חושב שהוא טועה. אל-בראדעי הוא אישיות מצרית בעלת ערך ומשקל בתחום התמחותו, אבל יש מרחק גדול מזה ועד להתמודדות בבחירות לנשיאות".

לפי שינוי שחל בסעיף 76 בחוקה המצרית, מתמודד עצמאי המעוניין להתמודד בבחירות לנשיאות מצרים, יתקשה מאד להשיג את מבוקשו. על פי הסעיף החדש, המועמד העצמאי ייאלץ להשיג 250 חתימות של חברי פרלמנט. זאת בניגוד למתמודד מטעם מפלגה בפרלמנט שלא יתקשה להתמודד בבחירות לנשיאות. בנוסף לאל-בראדעי, עלה גם שמו של מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא כמועמד עצמאי אפשרי בבחירות לנשיאות אולם אף אחד מהם טרם אישר זאת באופן רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully