וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגינקולוג הבכיר זייף מחקר ונידון ל-8 חודשי מאסר

גלעד גרוסמן

7.12.2009 / 9:50

ד"ר דב דיקר הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים ושימוש במסמך מזויף. השופט גולדס: "חטאו הבסיסי של הנאשם היה חטא היוהרה"

יותם רונן

(צילום: יותם רונן, עריכת וידיאו: ענת ברק)

בית משפט השלום בפתח תקווה גזר היום (שני) שמונה חודשי מאסר בפועל, תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 50 אלף שקל על הגינקולוג הבכיר דב דיקר. דיקר הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, זיוף בידי עובד ציבור ושימוש במסמך מזויף.

ביוני הוגש נגד דיקר, בן 58 מהרצליה, כתב אישום בו נטען שב-2004 הוא זייף מחקר רפואי שתיאר שיטה חדשנית כביכול לטיפול בשחלות שהסתובבו סביב עצמן, במטרה לפרסם מאמר בכתב עת רפואי בארה"ב.

דיקר, שבאותו הזמן כיהן כיו"ר ועדת הלסינקי של המרכז הרפואי רבין (הוועדה לאישור ניסויים בבני אדם, ג"ג) וכפרופסור ומאוחר יותר כראש החוג לגינקולוגיה ומיילדות, באוניברסיטת תל אביב, זייף מסמכים ואישורים, כולל את אישור הוועדה ואישור משרד הבריאות לביצוע הניסוי, וכן את חתימת מנהל בית החולים. השופט, אהרן ד. גולדס, הגדיר את מעשיו של דיקר כ"תעשיית" זיוף מסמכים.

הצדדים גיבשו הסדר טיעון, לפיו סיכמו שעל דיקר ייגזרו ארבעה חודשי עבודות שירות. בין היתר הסבירו זאת בכך שדיקר נאלץ להתפטר מעבודותו ללא פיצויים וללא פנסיה, וכיום הוא אינו משמש רופא בכיר במרכ הרפואי רבין אלא עובד ב"מדיקל סנטר" בהרצליה.

השופט דחה את הסדר הטיעון

אולם, השופט גולדס, בצעד חריג, דחה את ההסדר. "עובדי ציבור, לאחר שהם נתפסים ב'קלקלתם' ונדרשים ליתן את הדין על מעשיהם, מוצאים עצמם פגועים, מושפלים ומבוזים, וגם ניזוקים כלכלית", כתב בגזר הדין. "אולם, אין להם אלא להלין על עצמם, שהרי דווקא מהם מצפים שבאישיותם, התנהגותם, ובדרך חייהם ישמשו דוגמא ומופת לאחרים".

הוא הוסיף כי "כגודל האמון שניתן בהם, כך גדולה האכזבה כאשר הם מועדים ומידרדרים. ככל שהם ראויים לתודה ולהערכה על פעולות חיוביות שעשו למען הכלל והפרט, ובמיוחד בתחום מומחיות כה חשוב בו הביא הנאשם מזור ושמחת חיים למשפחות רבות, כך הם ראויים לגינוי וסלידה כאשר הם מנצלים לרעה את המעמד, האמון, הסמכות וההשפעה היונקים כוחם מהמשרה וממידת השררה שבידם".

השופט גולדס הוסיף שלו היה מתפרסם "מחקרו" של דיקר, היו עלולות להיות לכך השלכות רפואיות קשות. "חטאו הבסיסי של הנאשם היה חטא היוהרה, כאשר ביקש להאדיר את שמו כמי שביצע מחקר רב שנים עם מקרים רבים, ועל בסיס 'מחקר' זה קיים פתרון רפואי אשר ייתן מזור ומרפא לנשים הסובלות מתסביב השחלה. לטעמי, חטא היוהרה והניסיון להגן על כך הם הם שהביאו את הנאשם לאותן פעולות אשר ביצע, שאלמלא נתגלו יכול והיה בהם כדי לפגוע בחולות".

הוא הבהיר שעונש של ארבעה חודשי עבודות שירות עלול להתפרש כסימנים של חולשה מצד מערכת אכיפת החוק. "ענישה סלחנית כפי שהוצעה בהסדר הטיעון עלולה להביא להתמוטטות עכבות מוסריות", כתב בגזר הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully