וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אירופה תחלק את ירושלים?

האיחוד האירופי צפוי לקבל את היוזמה השבדית ולהכריז שקווי 67' הם הבסיס למו"מ וירושלים היא בירת שתי המדינות. ישראל והרשות הפלסטינית מנהלות קרב דיפלומטי לקראת הכינוס

היוזמה השבדית לשינוי מעמדה הבינלאומי של ירושלים והכרה בה כבירת העם הפלסטיני מגיעה הבוקר (שני) לשולחן האיחוד האירופי. נציגי המדינות החברות באיחוד ידונו היום ביוזמה, וינסו לגבש הסכמה לקראת הצהרה משותפת שיפרסמו ככל הנראה מחר שרי החוץ האירופים. שגריר איטליה מוביל את הקו שמתנגד להצעה וגם צרפת הגישה הסתייגויות רבות ממנה. מנגד מסתמן כי בריטניה תתמוך בעמדת שבדיה. הספרדים והגרמנים במקום טוב באמצע.

ישראל והרשות הפלסטינית מנהלות בימים האחרונים קרב דיפלומטי לקראת הכינוס. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקשר בימים האחרונים למנהיגים אירופים - בהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת ספרד חוסה לואיס ספאטרו - וביקש שיתנגדו ליוזמה השבדית וילחצו על הרשות הפלסטינית לחדש את המשא ומתן עם ישראל. במקביל, בניסיון לבלום את הלחץ הישראלי, כינס ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד קבוצה של דיפלומטים אירופיים ודרש מהם לתמוך בהצעת ההחלטה השבדית.

היוזמה השבדית קוראת לחלוקת ירושלים ולהכרה בה כבירת ישראל ופלסטין כאחת, כשמזרח ירושלים משמשת בירת פלסטין. טיוטת הצעת ההחלטה, שתועלה לדיון בכינוס שרי החוץ האירופים בבריסל וצפויה להתפרסם ביום שלישי, גם רומזת שהאיחוד האירופי יכיר בבוא היום בהכרזת עצמאות פלסטינית חד צדדית. גורמים מדיניים אמרו כי ההצהרה הסופית תכנה לראשונה את הרשות הפלסטינית בשם "פלסטין", דבר שמרמז על הכרת מדינות אירופה במדינה עתידית שתקום.

ראש המשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה בנושא הקפאת הבנייה.. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
המהלך של נתניהו להקפיא באופן חד צדדי את הבנייה בהתנחלויות זוכה לציון שולי בלבד/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מלך ירדן עבדאללה שיבח אמש את יוזמת האיחוד האירופי, ששבדיה היא נשיאתו התורנית. לפי הודעה רשמית של הממלכה הירדנית, במהלך פגישה עם שגרירי האיחוד "המלך בירך את המהלך שמובילה שבדיה, להכריז על מזרח ירושלים כבירת פלסטין, בהתאם לחזון שתי מדינות לשני עמים".

גורמים ישראלים מציינים כי המסמך כפי שהוא נראה כעת, לא עוסק כלל בנושאים שחשובים לישראל. הוא לא מציין את הדרישה הישראלית שהמדינה הפלסטינית תהיה מפורזת, לא מזכיר את ישראל כמדינה יהודית, לא עוסק בפליטים ואין בו שום התחייבות לביטחון ישראל. גם המהלך של נתניהו להקפיא באופן חד צדדי את הבנייה בהתנחלויות לא זוכה לתשבחות במסמך, אלא לציון שולי בלבד.

יושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין הכריז בתגובה, כי הכרה בירושלים כבירה פלסטינית היא דבר שלא בא בחשבון: "אומות העולם כולן ואנשי שלוש הדתות מגיעים לירושלים, והיא מהווה מרכז אדיר, אך היא לא יכולה להיות מחולקת מבחינה ריבונית. דבר כזה יוביל לכאוס מוחלט". למרות ההערכות הפסימיות בירושלים, דיפלומט אירופי בכיר העריך כי בסופו של דבר הניסוחים של ההצעה יהיו טובים יותר מבחינתה של ישראל. לדבריו, אפילו בעניין מזרח ירושלים יתכן שימצא מוצא שגם ישראל "תוכל לחיות עימו בשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully