וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: מחירי המים יתייקרו בינואר ב-25%

אבי בר-אלי

6.12.2009 / 8:54

אושרה הרפורמה בתעריפים: ביולי 2010 יתייקרו המים ב-16% נוספים וב-1 בינואר 2011 בעוד שני אחוזים. לא נמצא פתרון לגירעון הצפוי במקורות, שהיקפו 550-750 מיליון שקלים

תעריף המים לצרכן יתייקר ב-1 בינואר ב-25%, ב-1 ביולי 2010 ב-16% נוספים וב-1 בינואר 2011 ב-2% נוספים - כך אישרה ביום חמישי מועצת רשות המים.

רשות המים החליטה כי מחיר המים יגלם את העלויות הריאליות של הליך ההפקה, ההולכה והחלוקה - ומשום כך יגלם את התייקרות המים כתוצאה מרכישת מים מותפלים, וכן את הצורך בשדרוג תשתיות המים והביוב העירוניות.

מחיר המים לצרכן הסופי יהיה אחיד לכל האזורים, אך המחיר שישולם בידי הרשויות המקומיות ותאגידי המים יהיה דיפרנציאלי וישקף את עלויות הולכת המים וחלוקתם באזור המסוים.

מחיר זה יגלם לפי הערכות שונות של עשרות אחוזים בתעריף המים בין יישובים שונים, בתלות במרחק מקווי מים מרכזיים וברמת התחזוקה.

בתום דיון ממושך הוחלט להיעתר לפנייתו של שר התשתיות, עוזי לנדאו, ולבטל לפי שעה את שקלול היטל הפיתוח העירוני בתעריף המים לבעלי דירות חדשות. זאת, כאשר במהלך השנה הקרובה תבחן המועצה את החלופות לכיסוי ההיטל: בין אם בקביעת היטל נורמטיבי ובין אם בהכנסתו כרכיב הוני לתעריף המים. עם זאת, מועצת רשות המים עדיין לא התוותה פתרונות למצבה של חברת מקורות, הצופה מחסור תזרימי של 750 מיליון שקל במהלך שנת 2010 בלבד כתוצאה מהרפורמה המאושרת ומן ההתייקרות המדורגת בלבד של תעריף המים.

במקורות טוענים כי המחסור התזרימי נובע כתוצאה מאי עדכון תעריף המים ב-2008-2009 שהביא לפגיעה לכאורה בסך 410 מיליון שקל בתזרים; תחזית לירידה בהכנסות ממכירת מים בשנת 2010 (פגיעה בסך 165 מיליון שקל); ובעיקר תוספת עלות כתוצאה מרכישת מים מותפלים והכנת תשתית לקליטתם (504 מיליון שקל).

לטענת החברה, גירעון זה בתזרים החברה צפוי לדרוש גיוס חוב בהיקף לא ריאלי של 1.9 מיליארד שקל ב-2010, תוך הגברה מסוכנת של מינופה.

לפי חישובי רשות המים, נאמדת הפגיעה במקורות ב-550 מיליון שקל. בדיון מועצת רשות המים נקבע כי בתוך שבועיים יגובש עם האוצר פתרון תקציבי למחסור זה, אחרת תועלה הסוגיה לפתרון שרי התשתיות והאוצר.

במקורות מוחים גם על הפיכתם למסלקה עבור תאגידי המים - ועל הדרישה מהם לגבות תעריף דיפרנציאלי בן עשרות סיווגים. ואולם לפי שעה, לא אישרה המועצה את בקשת מקורות לבחון הטלת תעריף אחיד גם לתאגידים, או להקים קרן איזון.

  • עוד באותו נושא:
  • משבר המים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully