וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "זכויות האדם בישראל - על תנאי"

6.12.2009 / 6:00

הדו"ח השנתי של האגודה לזכויות האזרח מציג תמונה קשה של מצב זכויות האדם במדינת ישראל: חופש ביטוי מוגבל, אפליה של השכבות החלשות ושנאת זרים

"בשנה האחרונה התחזקה המגמה של התניית הזכויות לאזרחים" – כך קובע דו"ח זכויות האדם השנתי של האגודה לזכויות האזרח. נשיא האגודה, הסופר סמי מיכאל, אומר כי "שוויון זכויות אינו מותרות, בלעדיו לא ניתן לטפח חברה נורמלית ורצויה לכל השותפים בה. כשם שאין זכויות אדם 'על תנאי', כך גם אין דמוקרטיה 'על תנאי'. התניית זכויות היסוד חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה בישראל".

בדו"ח מציינת האגודה לזכויות האזרח סוגים שונים של פגיעה בזכויות בישראל. מחד הצעות חוק גלויות ושנויות במחלוקת שדנו בהן השנה בכנסת, דוגמת "חוק הנכבה", "חוק ההסתה" ו"חוק הנאמנות"; ולעומת זאת, אפליה סמויה שבאה לידי ביטוי בין היתר בוועדות הקבלה ביישובים קהילתיים ובמוסדות חינוך המקיימים מבחני מיון והמעמידים דרישות ל"התאמה לאופי המוסד". הדו"ח מתייחס גם לפגיעה בשכבות החלשות בכל הקשור לחינוך, בריאות, דיור וביטחון סוציאלי.

הדו"ח עוסק בהרחבה גם בהגבלת חופש הביטוי וההפגנה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לטענת האגודה, המשטרה, בגיבוי הפרקליטות, פיזרה במהלך המבצע בעזה הפגנות מחאה חוקיות רבות ומנעה אישורים מאחרות, במקרים רבים בשל תוכנן הפוליטי. מאות מפגינים נעצרו וזומנו לחקירות, לעתים תוך שימוש בהפחדות ובהאשמות מפוקפקות. בחלק מבקשות המעצר "הזהירו" התובעים את בית המשפט מפני האפשרות שהנאשמים ימשיכו "להביע את דעתם" או "יפגעו במורל העם".

"התערערות של היסודות הדמוקרטיים במדינה"

"גם לאחר המלחמה הוסיף חופש הביטוי ליפול קרבן למגמת ההשתקה וההדחקה שפשתה בשיח הציבורי בישראל", נכתב בדו"ח. הכוונה בעיקר ליחס לארגוני שמאל דוגמת "שוברים שתיקה" שפרסמו חוברת עדויות ממבצע עופרת יצוקה וזכו לביקורת ממסדית נוקבת, או "פרופיל חדש", שפעיליה נחקרו בחשד של הסתה לסרבנות. עוד נטען בדו"ח כי צה"ל מנסה למנוע מארגונים שפועלים בשטחים להגיע לכפרים פלסטיניים, וכי פעילי זכויות אדם חשופים לאלימות רבה במהלך הפגנות.

הדו"ח מציג גם תמונה קשה בכל הקשור ליחס ל"אחר" בחברה הישראלית, שמתאפיין בגילויים גוברים של שנאה וגזענות. בין היתר מתואר בדו"ח היחס לעובדים זרים, בעיקר מצד פקחי יחידת "עוז". שנאה וגזענות מופנים גם כלפי ערבים, עולים מאתיופיה וחבר העמים, חרדים ומתנחלים.

מחברי הדו"ח מתריעים גם מפני "התערערות היסודות הדמוקרטיים" במדינה. "החלטות בסוגיות כבדות משקל, שלהן השלכה עצומה על זכויות האזרחים, מתקבלות בחופזה,לעיתים במחטף, באופן שלא מאפשר לחברי הכנסת ולציבור לתת עליהן את הדעת", נכתב בדו"ח. בתור דוגמאות לכך מציינים בדו"ח את אופן ההצבעה על הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, התנהלות הכנסת ביחס לחוק הביומטרי, חוק ההסדרים והרחבת תוכנית ויסקונסין.

נקודה אחרונה מפניה מתריעים באגודה לזכויות האזרח היא הכרסום במעמדו של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ. בד"וח נטען שלצד הנסיונות לחוקק חוקים "עוקפי בג"ץ" ישנם גם מקרים של אי כיבוד פסקי דין של בג"ץ על ידי המדינה. "מדובר בתופעה שלא תיאמן: בית משפט בישראל אומר את דברו, והמדינה מתעלמת: פסק הדין פשוט אינו מקוים", נכתב בדו"ח. בין הדוגמאות ל"צפצוף" על החלטות בג"ץ, על פי הדו"ח, ניתן למנות את העיכובים במיגון בתי הספר בשדרות, המחסור בכתות לימוד במזרח ירוושלים ושינויים שלא מבוצעים בתוואי גדר ההפרדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully