וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים עם אזרחות פלסטינית

יוסי ביילין

4.12.2009 / 8:24

המתנחלים, החושבים שאזרחים ישראלים שעוברים מתחום הריבונות הישראלית אל השטחים מייצרים בכך מציאות שאין ממנה חזרה, צריכים לזכור שגדולי המאמינים בהתנחלויות, מנחם בגין ואריאל שרון, היו אלה שפינו אותם. אין שום נקודה שאין ממנה חזרה. מי שמאמינים בצורך להגיע לשלום עם שכנינו כדי שלא נהיה כאן נטע זר, על מנת שלא להפוך את ישראל לגטו היהודי של המאה ה?21 וכדי להבטיח שמדינתנו תהיה יהודית ודמוקרטית - אינם צריכים לחשוש מכך שפתרון שתי המדינות אינו אפשרי משום שהמתנחלים "לא ייתנו" לרוב הישראלי להגיע לפתרון הציוני היחיד.

אי אפשר להתעלם מהקושי שבפינוי התנחלויות, שבהן חיים יותר מ?100 אלף ישראלים. אבל הקושי לא יוכל לכפות עלינו פתרון דו לאומי שישים קץ לחלום הציוני. הוא יוכל להוביל לפתרון שיותיר את ההתנחלויות במדינה הפלשתינית, כאשר ישראל מסתפקת בסיפוח השכונות היהודיות במזרח ירושלים, ומפצה, בהתאם, את המדינה הפלסטינית בשטח ישראלי.

פתרון זה ימנע כל עימות פיזי בין חיילים ושוטרים ובין מתנחלים. במסגרתו תכריז המדינה כי היא מוכנה לפצות כל מתנחל שיעבור לגור בישראל הריבונית, אך אם ירצה להישאר ביישובו, יוכל לעשות זאת, תוך שהוא מכבד את הריבונות הפלסטינית שבה יחיה. ההבנות שהושגו ביני לבין מחמוד עבאס (אבו מאזן) באוקטובר 1995 כללו הסדר כזה, שבו שום התנחלות לא היתה אמורה להתפנות, אך עבאס עמד על כך שגם לא?ישראלים יוכלו לגור בהן. כאשר נפגשתי עם מתנחלים בעקבות ההבנות הללו, זכיתי למקלחת קרה: "תגור אתה במדינה פלשתינית", הציעו רוב מאזיניי. הבנתי כי הם מעדיפים סיפוח גושי התנחלויות תוך פינוי היתר, מאשר שמירה על כל ההתנחלויות בלי ריבונות ישראלית. כך אכן נראית יוזמת ז'נבה: ישראל מספחת את גוש עציון, מעלה אדומים, גבעת זאב, אזור לטרון ויישובים אחרים הסמוכים לקו הירוק, ומפנה את רוב ההתנחלויות בגדה המערבית.

האם זה הסדר טוב?

בשיחות בלתי מחייבות עם ההנהגה הפלסטינית בשנה האחרונה, שאלתי את בני שיחי מה עמדתם באשר להישארות ההתנחלויות במדינה הפלשתינית שתקום. תשובת רובם היתה כי אם ישראל תיסוג לקו הירוק, אין הם מתנגדים לכך. אני סבור כי הם מאמינים שרוב הישראלים לא ירצו לחיות במדינה פלסטינית ויעדיפו לקבל פיצויים. רק מעטים יישארו בהתנחלויות שמעבר לקו הגבול, ואילו הפלסטינים יקבלו בתמורה להסכמתם להשארת כל ההתנחלויות את הקו הירוק המקורי, למעט בירושלים.

האם זה הסדר טוב מבחינתנו? אני סבור שלא. אני חושב שבסופו של יום יישאר רק נוער הגבעות בשטח שממנו תיסוג ישראל, לצד תימהונים אחרים. עדיף, מבחינתנו, להגיע לפתרון גבול נוסח יוזמת ז'נבה, המספחת את גושי ההתנחלויות הצמודים לקו הירוק. אבל אם מישהו עדיין סבור שבגלל ההתנחלויות כבר לא יכול להיות כאן הסדר, ושבגלל המתנחלים והמפגינים בחטיבת כפיר כבר אי אפשר לפנות את המתנחלים, כדאי שייקח בחשבון את אופציית הישארות ההתנחלויות במדינה הפלסטינית, בלי עימות, בלי צווחה ובלי פרץ.

  • עוד באותו נושא:
  • מתנחלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully