וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחוב המצרי מצאו יורש חדש למובארק

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.12.2009 / 7:54

ולא מדובר בגמאל מובארק, הצאצא המועדף לתפקיד, אלא בעלא, שזוכה לאהדה אדירה בעקבות התבטאויותיו הבלתי מתפשרות נגד אלג'יר, על אוהדי הכדורגל שלה. אפילו בעיתוני האופוזיציה מודים: התאהבנו

אם יש אדם במצרים שצבר פופולריות ואהדה בעקבות התקריות האלימות שפרצו לאחר משחק הכדורגל בין נבחרות הכדורגל של מצרים ואלג'יריה, הוא עלא מובארק. בנו הבכור של נשיא מצרים, חוסני מובארק, נכח במשחק המכריע בסודן בין שתי הנבחרות, בסופו הפסידה מצרים הן את המשחק והן את הכרטיס למונדיאל. עלא רתח מזעם על האלימות של האוהדים האלג'יראים נגד המצרים. אלא שבזמן שאביו התבטא בדיפלומטיות נגד גילויי האלימות, הוא בחר להגיד לאלג'יראים בפנים מה הוא חושב עליהם.

אוהדי נבחרת אלג'יריה חוגגים העפלה למונדיאל. רויטרס
המראות האלה לא נותנים מנוח לעלא מובארק/רויטרס

המילים שבחר עלא, אדם שאינו אוהב את אור הזרקורים, היו חריפות ובוטות. כאוהד מושבע של נבחרת מצרים כאב לו לראות את ההפסד הצורב, אולם יותר מכך כאב לו לראות את המכות שהחטיפו אוהדים אלג'יראים לאוהדים מצרים. הוא אמר שהאוהדים האלג'יראים מפעילים טרור נגד המצרים, קרא להכות בהם ביד ברזל, תקף את שגריר אלג'יריה בקהיר שלא הסכים להתנצל בשם ארצו ואף מתח ביקורת חריפה על רשת אל-ג'זירה שליבתה את האש בין המדינות.

בראיון יחסית מתון שהעניק לתכנית ספורט אמר עלא בזעם כי מצרים לא תשתוק נוכח האלימות שהופעלה נגד האוהדים המצרים: "הקהל האלג'יראי שנכח במשחק הכדורגל הוא בשום אופן אינו קהל של כדורגל. מדובר באנשים שמקבלים כסף על מה שעשו, וכל מה שעניין אותם היה להתקיף את הקהל המצרי. הושפלנו, ולא נשתוק על כך. כולם ראו מה עשו אוהדי אלג'יריה. אנחנו נפנה לפיפ"א. הם חייבים לנקוט עמדה ביחס לטרור הזה".

אוהדי נבחרת מצרים מאוכזבים. רויטרס
האכזבה הגדולה התחלפה בתקווה חדשה/רויטרס

עלא כוכב עליון

המתקפה החריפה שהוביל עלא מובארק נגד אלג'יריה הפכה אותו לאויב הגדול של המדינה הצפון-אפריקאית. העיתון "אל-קודס אל-ערבי", היוצא לאור בלונדון, אף דיווח כי שורה של עורכי דין באלג'יריה מתכננים להעמיד לדין את עלא לאחר שקרא להכות את האוהדים האלג'יראים בטענה שמדובר בעבירה על החוק. במצרים, לעומת זאת, הפך עלא מובארק לגיבור היום. בניגוד לאחיו גמאל, שרוצה לרשת את אביו ביום מן הימים ולפיכך שומר על פאסון דיפלומטי, בחר עלא להגיד הכל. אמר, ושבה את לבבות המצרים.

עשרות אלפי גולשי אינטרנט היללו את שמו בבלוגים ובצ'טים, עשרות קבוצות בפייסבוק נפתחו כדי להביע תמיכה בגיבור החדש, ורבים במצרים - ביניהם עורכי עיתוני אופוזיציה בכירים הידועים באיבתם כלפי מובארק - קראו לו לרשת את מקומו של אביו כנשיא מצרים במקום אחיו הצעיר, גמאל. אפילו עיתונים שתקפו במשך שנים ארוכות את הרעיון להעביר את השלטון בירושה לגמאל טענו כי עלא דווקא מתאים לתפקיד הנשיא. כותבי המאמרים הסבירו כי עלא "מבין את האדם ברחוב" וכי הוא "הגן על כבודה של מצרים".

אלא מובארק (שמאל) וג'מאל מובארק, בניו של נשיא מצרים חוסני מובארק. AP
גמאל ועלא/AP

עיתון האופוזיציה המצרי "א-דוסתור", שעורכו איברהים עיסא אף נידון בעבר לחודשיים מאסר בגין פרסומים אודות הידרדרות במצב בריאותו של חוסני מובארק (הנשיא המצרי החליט בסופו של דבר לחון את עיסא - נ.י), השתפך אף הוא במאמר מערכת מיוחד שפרסם לכבוד עלא מובארק: "לכולנו יש זכות להתנגד לנשיא מובארק, לכולנו יש זכות להתנגד לשחיתות הפושה במדינה ולכולנו יש זכות להתנגד להעברת השלטון בירושה לגמאל מובארק, כפי שקורה בצפון קוריאה ובסוריה, (...) אולם כשאנחנו ניצבים מול עלא מובארק, הקלפים נטרפים מחדש והרגשות מתערבבים".

"הלב והשכל מתאחדים והם מייצרים תחושות של אהבה והערכה אנושית כלפי האזרח המצרי המכובד עלא מובארק", התפייט ג'מאל א-דין חוסיין במאמרו בעיתון. "העובדה שהוא לא אוהב לדבר על פוליטיקה או לא רוצה לעסוק בה, אינה מפחיתה ולו במעט מתחושות אלו. לאלו ששואלים מדוע לא שמענו את קולו של עלא בעת מלחמת לבנון השנייה או בזמן מבצע 'עופרת יצוקה' בעזה, אני אומר: 'מאין אתם יודעים מה היו תחושותיו כלפי מלחמות אלו? עלא מובארק הוא אזרח מצרי מכובד שצריך להיות גאה באהבת הציבור אליו".

"לכולנו זכות להתנגד לשחיתות, ולכולנו זכות להתנגד להעברת השלטון בירושה לגמאל, כפי שקורה בצפון קוריאה ובסוריה. אולם כשאנחנו ניצבים מול עלא, הקלפים נטרפים מחדש והרגשות מתערבבים"

למי שתהה, עלא אינו שועה לקריאות להתמודד על הנשיאות במקום אחיו גמאל. בצניעותו הידועה הוא אומר כי אין לו את הכישורים להפוך לנשיא או לשר. הוא מעדיף להישאר איש עסקים אנונימי, שמרוויח מיליונים ואוהב ספורט. הטרגדיה שחווה השנה, כשבנו בן ה-13 מת במפתיע מסיבוך שאירע כנראה מהרעלת מזון, רק שכנעה אותו שלא להיכנס לפוליטיקה. "תגובתי היתה תגובה טבעית למהומות שהתרחשו בעקבות המשחק", הסביר מדוע החליט דווקא הפעם לדבר ולצאת לאור הזרקורים. אחיו, גמאל מובארק, בהחלט צריך להתחיל להזיע: אמנם אין לו שום סיבה לחשוש למעמדו במשפחת מובארק. יש לו, עם זאת, סיבה לחשוש למעמדו ברחוב המצרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully