וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר נגד דנקנר: "לא לאשר עסק הנסון"

גיא ליברמן

3.12.2009 / 7:07

הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, העביר לפני שבועיים חוות דעת לממונה על ההגבלים, לפיה "המיזוג בין הנסון ומשאב עלול לפגוע בתחרותיות".

גוברים והולכים הסיכויים כי עסקת המכירה של חברת חומרי הבניין השנייה בגודלה בישראל, הנסון ישראל, תמורת 450 מיליון שקל לתאגיד אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר ומשפחת לבנת - לא תצא לפועל.

לפני שבועיים שלח הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, חוות דעת שבוחנת את עסקת המיזוג לממונה על הרשות להגבלים עסקיים, רונית קן, ולפיה אין לאשר את העסקה. לדברי ניסן, העסקה תפגע בתחרותיות בשוק הבטון בישראל, ותפעל הפוך ממדיניות הממשלה לשכלל את שוקי התשומות בענף הבנייה. לפי הערכות בשוק הנדל"ן, צפויה קן, שבוחנת את המיזוג מזה ארבעה חודשים, לפרסם את החלטתה לגבי העסקה בתוך כמה ימים.

עסקת הנסון ומשאב נחתמה בסוף יולי לאחר תהליך שבו בחן התאגיד הגרמני היידלברג צמנט, המחזיק בחברה, הצעות של כמה מתמודדים. בין היתר מחזיקה החברה בשלוש מחצבות, 29 מפעלים לייצור בטון ושני מפעלי אספלט, ומעסיקה 560 עובדים. לפי נתונים של הכלכלן שאול קרולנד מחברת שקד כלכלה, המחזור השנתי של החברה הוא 950 מיליון שקל.

בד בבד עם ההודעה על ביצוע העסקה, נאמר כי זו חייבת את אישור הרשות להגבלים עסקיים. זאת מכיוון שמשאב היא חלק מתאגיד אי.די.בי, שמחזיק במספר רב של חברות בתחום הבנייה. המתנגדים לעסקה, ובראשם התאחדות הקבלנים, העבירו ביקורת קשה נגד העסקה, וטענו כי זו תפגע בתחרותיות בענף הבנייה ובתחום הבטון בפרט, שכן שליטה של אי.די.בי בהנסון תיצור למעשה רצף של אחיזה חזקה מטעמם בכל שרשרת הבנייה - מייצור המלט, דרך ייצור הבטון ועד לבנייה בשטח. מנגד טענו באי.די.בי כי הקבוצה לא פעילה בתחום הבטון והמחצבות, ולכן רכישת הנסון לא תביא לפגיעה בתחרותיות בענף. באחרונה אף קיימה ועדת הכספים של הכנסת דיון לגבי העסקה, לבקשת ח"כ חיים אורון, שהביע גם הוא התנגדות לעסקה.

"הריכוזיות בענף תגדל"

במשרד האוצר שמעו את הדברים, ולבקשת הממונה על ההגבלים, העבירו את עמדתם לגבי העסקה. במסמך בן שני עמודים שנשלח לרונית קן לפני שבועיים נכתב: "אנו סבורים כי אישור המיזוג בין חברת משאב לבין חברת הנסון עלול לפגוע בתחרותיות בשוק הבטון. הנסון היא שחקן משמעותי בשוק הבטון. מיזוג של החברה עם מונופול בתחום המלט וחברות אחרות בשרשרת הייצור עלול להגדיל את נתח השוק של החברה תוך דחיקה של המתחרים ולהגדיל את הריכוזיות בענף, מה שיביא לעליית מחירים. לכן אנו סבורים כי אין לאשר את בקשת המיזוג".

יו"ר ועדת משאבים בהתאחדות הקבלנים, צחי לנדאו, שמוביל את ההתנגדות מטעמם לעסקה, אמר אתמול: "הצדק עשה את שלו, והממשלה והרשויות קיבלו הבנה לגבי האופן הריכוזי שיכול להיות במשק הבינוי אם אי.די.בי יקנו את הנסון. בשביל להוזיל את הדירות, כמו שהממשלה רוצה, לא צריך לטפל רק בנושא הקרקע והמיסוי, אלא גם בתשומות הבנייה".

ממשאב נמסר בתגובה: "הופתענו לשמוע שקיים מסמך עמדות של אגף תקציבים בנוגע לעסקת מיזוג משאב-הנסון שאינו מוכר לנו. אנו נפנה לאגף תקציבים כדי להציג את העובדות שמצביעות על כך שלא תהיה כל פגיעה בתחרות בעקבות העסקה"

אי.די.בי מסרה בתגובה: "בדיון שהתנהל בוועדת הכספים משרד התשתיות לא התנגד לעסקה ולא סבר שיש בה פגיעה בתחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully