וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: חסכמי מים יחולקו לאזרחים

אייל דץ

2.12.2009 / 13:30

רשות המים תתחיל בחודשים הקרובים בחלוקת חסכמים (אביזרים חוסכי מים) בבתים הפרטיים. בתוך כך חלה התקדמות משמעותית לקראת התקנת האביזרים במוסדות ציבוריים

רשות המים תתחיל בחודשים הקרובים בחלוקת חסכמים (אביזרים חוסכי מים) בבתים הפרטיים. כך הודיע היום (רביעי) סמנכ"ל ההנדסה של רשות המים עודד פיקסלר, במסגרת דיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת. לדברי פיקסלר, הזוכה במכרז החסכמים ייבחר בעוד כחודש, ועד חודש יוני יותקנו חסכמים במשקי בית פרטיים בישראל. יש לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שברשות המים מכריזים כי יחולקו חסכמים לאזרחים.

בחודש יולי אמר ראש רשות המים אורי שני, בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה, כי רשות המים תחלק עוד ב-2009 חסכמים למיליון בתי אב בישראל, אולם בסופו של דבר נדחתה התוכנית. מבצע משותף של רשות המים, החברה להגנת הטבע ותלמידי בתי ספר שבמהלכו היו אמורים להיות מחולקים בחודש מאי חסכמים לאזרחים, לא יצא אף הוא לפועל.

ברשות המים אומרים כי העיכוב בפרויקט נובע מהמורכבות של מכרז החסכמים, ומהרצון של הרשות לא רק לחלק את החסכמים אלא גם להתקינם בבתי התושבים. אורי שור, דובר רשות המים אומר כי בבתים רבים בישראל כבר מותקנים חסכמים וכי אין נתונים מדויקים באלו בתי אב כבר ישנם חסכמים ובאילו אין. "הרעיון הוא לא רק לחלק את החסכמים, אלא לעבור דלת דלת ובמידה והאזרח מעוניין גם להתקין לו את החסכמים בבית".

התקדמות לקראת התקנת חסכמים במוסדות ציבור

בעוד התוכניות של רשות המים לחלק חסכמים לאזרחים פרטיים עדיין נראות רחוקות, היום נעשתה התקדמות משמעותית דווקא לקראת התקנת חסכמים במוסדות ציבוריים. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום, בדיון מהיר, את נוסח חוק החסכמים לקראת הבאתו לקריאה ראשונה. חוק החסכמים הוא תוצאה של שתי הצעות חוק שאוחדו וכבר אושרו בקריאה טרומית.

את החוק מובילים חברי הכנסת ניצן הורוביץ, אופיר אקוניס, יוחנן פלסנר, ודב חנין. החוק קובע כי מוסדות הציבור בישראל, ובהם משרדי הממשלה, הכנסת, צה"ל, המשטרה, הרשויות המקומיות, והסוכנות היהודית, יתקינו אביזרים לחיסכון במים. ח"כ הורוביץ הדגיש בדיון כי על התקנת חסכמים הוחלט בממשלה כבר לפני 8 שנים, אך ההחלטה לא יושמה, ומאז חלה עלייה תלולה במחירי המים.

"ישראל מתייבשת והכנסת חייבת לשדר מסר לאזרחי ישראל שמתמודדים עם מחירי המים המאמירים, כי המגזר הציבורי ייתן דוגמא לחיסכון במים, ולכן יחויב בחוק להתקנת חסכמים". הורוביץ הסביר כי התקנת חסכמים בברזים היא עניין פשוט וזול ביותר, המאפשר חיסכון של עד 20% בצריכת המים. "זהו חוק בעל משמעות סביבתית וחברתית רבה", הדגיש.

משה פרלמוטר, רכז המים של החברה להגנת הטבע אמר בדיון כי "המשבר הקשה במשק המים מחייב ליזום מהלכים ופעולות לצמצום הביקושים, בדגש על חיסכון וייעול השימוש במים. התקנת החסכמים היא דרך יעילה וזולה להביא לחיסכון, והיא מביאה להפחתה משמעותית בצריכת המים. בנוסף, להתקנת החסכמים במוסדות הציבור ישנה משמעות ציבורית רחבה במתן דוגמא למגזר הביתי. אנו מקווים כי התחייבות רשות המים בדיון לא תישאר בגדר הצהרה בלבד, והחסכמים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי, יותקנו בהקדם".

החסכמים שיותקנו במוסדות הציבור ושעתידים להיות מחולקים לאזרחים ניתנים להרכבה על ברזי הכיורים ועל ראש המקלחת. הם מגבילים את כמות המים העוברת בברז, מבלי להקטין את לחץ המים. וסת הספיקה מקטין את כמות המים ע"י העברת כמות קבועה של מים בלחצים משתנים, ואילו מגביל הספיקה מזרים כמות עולה של מים בתחום ספיקה קבוע מראש. החסכמים עשויים להביא לחיסכון של עד שליש מצריכת המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully