וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר שוקל לוותר על הפרטת נמל חיפה

אבי בר-אלי

2.12.2009 / 8:21

לאחר שחברת נמל חיפה וועד העובדים הערימו קשיים על הנפקתה, שוקלים באוצר להנפיק בשלב ראשון רק את נמל אשדוד

משרד האוצר בוחן את האפשרות לדחות את הפרטת חברת נמל חיפה, ולהנפיק מניות של חברת נמל אשדוד בלבד - כך נודע ל-TheMarker. זאת, לנוכח הקשיים שמערימים חברת נמל חיפה וועד העובדים בנמל לקראת יישום השלב השני ברפורמת נמלי הים.

העניין עלה באחרונה לדיון פנימי בין רשות החברות הממשלתיות ואגף התקציבים באוצר. באוצר ובמשרד התחבורה מעדיפים עדיין לצאת להנפקת מניות של שתי חברות הנמל במקביל, אך מכינים תוכנית להנפקת נמל אחד בלבד (אשדוד), לאור החששות כי לוח הזמנים שנקבע לביצוע ההפרטה במתכונת הנוכחית (עד סוף מאי 2010) לא יאפשר לדחות את ההנפקה במקרה שתימשך התנגדות ועד עובדי נמל חיפה להפרטה. הסתדרות העובדים ועובדי חברות נמלי חיפה ואשדוד מחייבים לביצוע השלב השני ברפורמה במסגרת ההסכם שעליו חתמו עם הממשלה בפברואר 2005. ואולם באחרונה הבהירו ועדי העובדים, בגיבוי ההסתדרות, כי לא יאפשרו את תחילת הליך ההפרטה אם זה יהיה כרוך בפגיעה באיתנותן הפיננסית של החברות.

הכוונה היא בעיקר לרפורמה שאמורה לתקן את העיוותים ההיסטוריים בתעריפי השירותים בנמלים. אישור הרפורמה בידי שרי האוצר והתחבורה עד סוף השנה והחלתה ב-1 בינואר 2010 מעוגנים בהחלטת ממשלה, ומתנים את הוצאתה לדרך של ההפרטה. ואולם, עד כה סוכל המהלך על ידי קואליציית מתנגדים של חברות הנמל, העובדים, חברות הספנות והיצואנים.

ביום ראשון הוציאו משרדי האוצר והתחבורה את הטיוטה הרביעית לרפורמה, אך זו כבר נדחתה בידי איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שטען כי ההצעה נוסחה ב"חוסר שקיפות", ובאופן שיקשה על היבואנים והיצואנים לחשב את העלויות החדשות שבהן יחויבו עקב התעריפים החדשים.

בנוסף, דרשו באחרונה ועדי הנמלים מהמדינה להתחייב במסגרת התשקיפים לבורסה כי לא תפעל להקמת רציפים פרטיים מתחרים בנמלים. זאת, בסתירה לסיכומים שאליהם הגיעו הממשלה וההסתדרות.

לצד טיעונים משותפים אלה לשתי חברות הנמל, יצאו לפני כחצי שנה עובדי חברת נמל חיפה במאבק משלהם, אשר העלה התניות נוספות מצדם לביצוע ההפרטה. מדובר בהתנגדות לסיפוח שטח הנמל המערבי לטובת עיריית חיפה, בטענה כי השטח הובטח לחברת נמל חיפה במסגרת הרפורמה בנמלי הים. זאת, במסגרת מסמך הכולל רשימה של תשע דרישות קרקעיות לשטחי עורף ותפעול נוספים, שלטענת העובדים, הובטחו לחברת הנמל ("שטח צהוב"). דרישות אלה אמורות לעלות לדיון בקרוב בפני רשות החברות ומשרד התחבורה.

נמל חיפה: לא ננהל מו"מ בתקשורת

לפי מתווה ההפרטה, עד סוף מארס 2010 יפרסמו חברות הנמל תשקיפים, כשעד סוף מאי יונפקו 15% ממניות הנמלים לציבור, ואלה יירשמו למסחר בבורסה.

לעובדי הנמלים, נקבע, יותר לרכוש 10% מהמניות המונפקות (1.5%), בהנחה של 30%. בשלב השני, שייערך שנה לפחות לאחר ההנפקה הראשונה, תציע המדינה למכירה בבורסה או למשקיעים מוסדיים 34% נוספים ממניות החברות. זאת, כאשר השליטה (51%) נותרת בידיה. בשלב השלישי, שיחל בפברואר 2020, תדולל יתרת האחזקות של המדינה בבורסה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "אין כל שינוי במתווה הרפורמה של הפרטת נמלי הים". מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, מסר בתגובה: "לא ננהל משא ומתן מול האוצר בכלי התקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully