וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטיני מניעלין: החיילים ירו בי בכוונה

גלעד גרוסמן

2.12.2009 / 11:02

אשרף אבו רחמה, שנורה לפני יותר משנה בעודו כפות במהלך הפגנה נגד הגדר, העיד היום במשפטו של המג"ד שהורה על הירי: "שאלתי את החיילים למה הם עושים לי את זה, והם ענו: 'זה מה שמגיע לך'"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר ו"בצלם", קריינות: אילן שניג)

אשרף אבו רחמה, אשר נורה במהלך הפגנה נגד גדר ההפרדה בכפר ניעלין ביולי 2008 בידי חייל צה"ל בעודו כפות, העיד היום (רביעי) במשפטו של סא"ל עמרי בורברג אשר הורה לסמ"ר לאונרדו קוריאה, לירות באבו רחמה.

אבו רחמה סיפר בעדותו על השתלשלות העניינים באותו הבוקר. לאחר שנעצר בהפגנה שלדבריו היתה הראשונה בה השתתף, העיד אבו רחמה כי "מישהו החזיק אותי ביד והעיניים שלי היו מכוסות. לא יודע מה היה ביניהם [החיילים, ג.ג.], הופתעתי לשמוע ירי. נפגעתי ברגל ונפלתי. אמרתי להם – אני עצור, למה אתם עושים לי את זה. החיילים ענו לי ש'זה מה שמגיע לך, אפילו היינו צריכים לעשות לך יותר מזה". אבו רחמה ציין כי בסך הכול הניף דגל במהלך ההפגנה, ולא יידה אבנים לעבר כוחות הביטחון, "לא עשיתי שום דבר", אמר.

ביום שני העיד קשרו של סא"ל בורברג שישב בג'יפ בעת האירוע, וסיפר ששמע במפורש את המג"ד פוקד לירות לעבר המפגין. הוא סיפר שזו היתה הוראה שגרתית לירות לעבר מפגינים. פרקליטו של קוריאה, עו"ד אשר חן, אמר כי "מדובר לכאורה בגרסאות מנוגדות, כאשר גרסת החייל היא שהא קיבל פקודה וגרסת המג"ד היא שהוא לא נתן פקודה לירות. למעורבים נערכו בדיקות פוליגרף, כאשר מרשי יצא דובר אמת והמג"ד משקר".

התקרית צולמה בידי צעירה תושבת הכפר. בקטע הווידיאו נראה סא"ל בורברג אוחז באבו רחמה כשהוא אזוק ומכוסה עיניים ואת החייל מכוון את נשקו לרגליו. בעת הירי קטע הווידאו מטושטש ולכן לא ברור האם אבו רחמה נפגע, ובאיזה חלקים בגופו. לאחר מכן נראה העציר כשהוא שוכב על הקרקע לרגלי החיילים, כשאחד מהם מתכופף לעברו. ברקע, הסרטון נראה סא"ל בורברג אשר החזיק בעצור הכפות בעת שירה בו החייל. בעקבות מסירת קטע הווידיאו למשרדי ארגון זכויות האדם "בצלם" הורה הפרקליט הצבאי הראשי, אביחי מנדלבליט למצ"ח לפתוח בחקירת האירוע.

סא"ל בורברג, לשעבר מפקד גדוד שריון סדיר, חשוד כי הורה לחיילו, סמר ל', לירות באבו רחמה. העונש המרבי בעבירה זו הוא שלוש שנות מאסר והיא גוררת רישום פלילי. בורברג הואשם באיומים וזאת לאחר שבג"ץ ביקר את סעיף העונש עליו החליט הפרקליט הצבאי הראשי, שהאשימו בתחילה בהתנהגות שאינה הולמת. בורברג מואשם גם בסעיף האישום המקורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully