וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקמפיין נגד השתייה מאשים נאנסות באונס"

אייל דץ

1.12.2009 / 17:32

ארגוני סיוע לנפגעות תקיפה מינית טוענים שהקמפיין לצמצום צריכת האלכוהול, מטיל את האחריות במקרי אונס על הנפגעת ולא על הפוגע. "המסר שגוי ומעצים מיתוסים הקשורים באונס"

5,014 איש חתמו על עצומה ברשת החברתית "פייסבוק", הדורשת להסיר את הקמפיין החדש של הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול שכותרתו "אלכוהול שותה לך ת'כבוד". המתנגדים לקמפיין טוענים שהוא מתייחס לסיטואציה של אונס באופן שמטיל את האשמה על הנאנסת ולא על התוקף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הקמפיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפרסומת נראית נערה מטושטשת האוחזת בידה בקבוק שתייה. "כשאת שותה, תיזהרי לא לטבוע", נכתב בפרסומת. "מצב של שכרות מוביל לחוסר שליטה ומשם הדרך לאלימות ואולי לאונס הבא, קצרה מאוד. את לא באמת רוצה להצטרף לסטטיסטיקה המכוערת הזאת עם הכוסית הבאה...".

היום (שלישי) פנה איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית למנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול בדרישה להוריד את הקמפיין לאלתר. לטענת מרכזי הסיוע, "אופן העברת המסרים בקמפיין של הרשות שגוי, מטעה ומעצים מיתוסים הקשורים באונס ופגיעות מיניות. הקמפיין מטיל את האשמה והאחריות על מעשי אלימות ואלימות מינית על הנפגעת במקום על הפוגע. אישה שתויה, כפי שמוצגת בקמפיין, איננה אחראית על מעשים נפשעים של אדם אחר שבחר לנצלה ולנהוג כלפיה באלימות".

עוד טוענים מרכזי הסיוע, כי "מרבית הפגיעות המיניות אינן קשורות לצריכת סמים ואלכוהול. רוב הפוגעים מינית כמו רוב הנפגעות והנפגעים אינם שתויים או תחת השפעת סמים. הוכח מעל לכל ספק, שאין קשר בין לבושה של אישה והתנהגותה לתקיפות מיניות. פגיעות מיניות מתרחשות בדרך כלל על ידי גברים מתוך צורך בכוח ושליטה. מפניות שמתקבלות במרכזי הסיוע אנו למדות שמרבית הנפגעות מכירות ברמת הכרות כלשהי את הפוגע. על כן פגיעה מינית עלולה להתרחש בכל מצב ובכל עת".

שמאי גולן, דובר הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול דוחה בכל תוקף את האשמות ארגוני הסיוע. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר גולן: "צר לי על הפרשנות של הארגונים. הקמפיין לא בא להטיל אשמה ישירה או עקיפה על בחורה ששותה אלכוהול כאילו היא מזמינה את האונס. כל מי ששותה ברצף, במוקד בילוי, ארבע או חמש מנות אלכוהול, ולא משנה אם זה בחור או בחורה צריך לקחת בחשבון שהוא עלול לאבד שליטה ולשדר שפת גוף שעלולה להוביל את אלו שבסביבתו להתנהג כלפיו באלימות פיזית, מינית או מילולית". לדבריו, "מטרת הקמפיין היא להביא לצמצום צריכת המשקאות החריפים בקרב הנוער ואני קורא לארגונים להצטרף אלינו בקמפיין ולא לנסות לתפוס כותרות בטיעונים כאלו או אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully