וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם כיף, וגם מאוד מסוכן

רוני אלוני-סדובניק

1.12.2009 / 10:40

לאחרונה עלה לאוויר קמפיין אינטנסיבי להפחתת השימוש באלכוהול בקרב ילדים ונוער תחת הסיסמה "אלכוהול - שותה לך את הכבוד". באותיות קידוש לבנה מסביר המפרסם כי הקריאה להפסקת השימוש באלכוהול מופנית לילדים מתחת לגיל 18. אבל, הבעיה העיקרית בקמפיין זה טמונה בכך שהסיומת שלו משדרת מסרים מטעים ומסוכנים לציבור הרחב, כאילו שתיית אלכוהול מעל גיל 18 היא בת שליטה הרבה יותר. אז זהו, שלא.

נכון, שתיית אלכוהול מדודה איננה מזיקה, אך הספרות המקצועית בנושא צריכת אלכוהול מצביעה באופן ברור על הקשר שבין שימוש מופרז באלכוהול לבין ההסתברות להתנהגות אלימה של המשתמש כלפי הסביבה וכלפי עצמו. לשתייה מרובה של אלכוהול בידי ילדים או מבוגרים יש מטרה פשוטה - להרגיש את ההנאה שבאובדן השליטה. ואכן, קשה להכחיש שבשגרת החיים המטורפים, הקצב המהיר, החרדות והלחצים - יש הנאה אמיתית בעמעום התחושות השגרתיות. לכאורה, מה רע בהתנהגות שאיננה על פי הכללים? מה גרוע כל כך במשהו שעוזר להסיר מחסומי שליטה עצמית מופרזת? מה, אסור כבר להתפרק? להרגיש קצת "עלא כיפק", כמו שהחבר'ה אומרים?

ואכן, אנו, אנשים שומרי חוק, מרגישים שלפעמים מותר לנו. אלא ששתיית אלכוהול היא שאלה של מינון וזה כבר עניין של בחירה חופשית שלאחריה לא ניתן לומר "זה לא אני - זה האלכוהול". אם השתיין הגיע למצב של התפרקות, של שכחת הכללים והחוקים, של מרד באיסורים, של איבוד כל רסן - הוא הביא את ההתנהגות הזאת על עצמו. מאורעות השבוע האחרון מצביעים על כך שהמציאות שוב עולה על כל דמיון. קצין איכותי בדרגת סרן אשר משרת ביחידת האבטחה האישית של הרמטכ"ל הוא הקורבן התורן של האלכוהוליזם. לפי הפרסומים, מדובר בבחור צעיר ומוכשר ששירת במשך שנים בשב"כ ובשירותי ביטחון המלקטים בקפידה את מיטב האנשים.

במקרה הנוכחי מדובר בבחור שעמד להינשא בעוד יום אך שתה לשוכרה במסיבה לילית והגיע עד למצב של אובדן שליטה. כרגע הוא חשוד בניסיון לבצע עבירת אונס בעוברת אורח תמימה. כך, במחי כוס אחת יותר מדי, אולי ייהרס עתידו של עוד גרגר ממלח הארץ, שלא לדבר על הטראומה הקשה שתישא כל חייה אותה בחורה שהותקפה בידי מפלצת האלכוהול.

במחי כוס נהרסים חיים

יש שתיינים הסבורים כי הם שולטים באלכוהול ולא הוא בהם. הם נחשבים לכאלו ש"יודעים לשתות". הבעיה היא, שגם הם אינם שמים לב לתהליך האיטי שבו הם עוברים ממצב של שתייה בשליטה - להתמכרות לאלכוהול. על פי ארגון הבריאות העולמי, אדם נחשב לאלכוהוליסט כאשר מתמלאים שלושה מתוך ששת הקריטריונים הבאים: קיימים תשוקה עזה או דחף כפייתי לשתות את הכוס הנוספת המעבירה אותך משליטה לחוסר שליטה; קיים קושי בשליטה על כמות החומר ועל זמן צריכתו או קושי בהגבלת זמן השתייה; מופיעות תופעות גופניות כאשר לא שותים; מתפתחת סבילות לאלכוהול ומכאן גובר הצורך לשתות עוד ועוד כדי להגיע לדרגת הסיפוק הנדרשת; ויתור על עקרונות וסיכונם בשל השימוש באלכוהול; הזנחת פעולות מענגות אחרות לטובת פעילות השתייה.

על כל אחד מאיתנו, בינו לבין עצמו, לומר לעצמו את האמת בנוגע לאופן שתיית האלכוהול. יש לזכור כי האלכוהול מפיל חללים. הוא עלול לקטול חיים, להרוס משפחות, לגרום לרצח, למעשי שוד, לאלימות קשה, ומכאן לגרום לפציעה ולנכות של רבים. האלכוהול גורם לתאונות דרכים רבות ולהידרדרות מוסרית וחברתית קשה שסופה גרוע מכל איום ביטחוני על גבולות ארצנו. האלכוהול הופך אצלנו לבעיה חברתית חמורה ומזיקה ובמצב הנוכחי, מה הטעם בהשקעת מיליארדים בהגנה על גבולות ארצנו כשהביטחון החברתי נעלם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully