וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: 1.5 מיליון ישראלים סובלים ממוגבלות

גלעד גרוסמן

1.12.2009 / 6:00

דו"ח של משרד המשפטים קובע כי הפערים בין בעלי המוגבלויות לשאר האוכלוסייה לא הצטמצמו, למרות החקיקה המתקדמת בנושא. ההבדלים בולטים במיוחד בתחומי החינוך והכלכלה

הפערים בתחומי החיים השונים בין אנשים עם מוגבלויות לאנשים ללא מוגבלויות לא השתנו בשנים האחרונות, למרות החקיקה בנושא. כך עולה מדו"ח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. המסקנה המרכזית שעולה מן הדו"ח היא כי בין השנים 2002 ל-2007 לא נרשמו שינויים משמעותיים בפערים בין אנשים עם מוגבלות ליתר האוכלוסייה.

ההבדלים בין בעלי המוגבלויות לבין שאר האוכלוסייה בולטים במיוחד בתחומי החינוך והכלכלה. לפי הדו"ח, 36% מבין בעלי המוגבלות בני ה-20 ומעלה סיימו בית הספר יסודי לכל היותר. רק ל-16% מבעלי המוגבלות יש השכלה אקדמית. בקרב בעלי מוגבלות חמורה המצב קשה אף יותר, כאשר ל-46% יש השכלה יסודית לכל היותר ורק ל-12% מהם השכלה אקדמית.

אחוז האבטלה בקרב בעלי מוגבלות עומד על 13.4%, ו-17.8% בקרב בעלי מוגבלות חמורה. ההכנסה הממוצעת (ברוטו) של אנשים עם מוגבלות חמורה מהווה רק 63% מן ההכנסה (ברוטו) של אנשים ללא בעיה כרונית. בעלי מוגבלות מתונה מרוויחים בממוצע 15% פחות (נטו) מאנשים בריאים.

בעלי המוגבלות סובלים גם במישור החברתי. מהדו"ח עולה ש26% מהאנשים עם מוגבלות חמורה מדווחים על היעדר חברים, לעומת 8% בשאר האוכלוסייה. 31% מדווחים על תחושת בדידות יום יומית. נתון מדאיג במיוחד הוא שלמעלה מ-18% מבין בעלי המוגבלות החמורה חשים שאין להם על מי לסמוך בשעת מצוקה.

כחצי מיליון מבעלי המוגבלויות הם זקנים

בעלי המוגבלות גם מתקשים ליצור קשרים עם שכניהם. רק רבע מבעלי המוגבלות החמורה מרוצים מהקשר שלהם עם שכניהם, בעוד 21% אינם מרוצים מהקשר בקרב יתר האוכלוסיה. גם נתון זה מצביע על הקושי בהשתלבות בחברה. כמו כן קובע הדו"ח כי בעלי המוגבלות אף משתמשים פחות באינטרנט מאנשים בריאים.

"היעדר שוויון מאפיין את מציאות חייהם של אנשים עם מוגבלות מקדמת דנא", נכתב בדו"ח. "הפערים בפועל הם רחבים מאוד ומושרשים, ומסיבה זו, על אף המאמצים שנעשים בשנים האחרונות לשינוי מציאות זו, עדין מדובר בתהליך ארוך מורכב ואיטי".

על פי הדו"ח, בישראל חיים כיום כמיליון וחצי בעלי מוגבלויות ברמות שונות, כמחציתם בעלי מוגבלות חמורה. כחצי מיליון מבעלי המוגבלויות הם זקנים וכ-300,000 מתוכם הם ילדים. יותר מ- 13% מהילדים ו-19% מהאנשים בגילאי עבודה מדווחים על בעיה בריאותית כרונית אשר כתוצאה ממנה הם מתקשים בפעילות היומיומית. בקרב אנשים בגילאי הזקנה (65 ומעלה) שיעור המוגבלות מגיע ל- 65%. שיעור המוגבלות בחברה הערבית בישראל כפול משיעורה בחברה היהודית. שיעור המוגבלות בקרב יוצאי אסיה ואפריקה גבוה מזה של יוצאי אירופה ואמריקה. על פי הדו"ח, שיעור המוגבלות בישראל גבוה, אבל אינו חורג מזה של ארצות מפותחות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully