וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 300 שנה: סקוטלנד רוצה עצמאות

ראש ממשלת סקוטלנד הודיע על כוונתו לערוך בתוך שנה משאל עם על התנתקות ארצו מהממלכה הבריטית ועל הכרזת עצמאות. לדבריו, "זו הזדמנות היסטורית"

ראש ממשלת סקוטלנד, אלכס סלמונד, הציג היום (שני) תוכנית לעריכת משאל עם על הכרזת עצמאות מבריטניה, לאחר 300 שנה. לדבריו, רק עצמאות למדינתו תצליח להעביר את "תחושת השותפות והשוויון בין אנגליה לסקוטלנד, שמאפיינת את המאה ה-21".

סלמונד הציג מסמך בן 300 עמודים, בשם "סקוטלנד שלך – הקול שלך" שישמש כבסיס למשאל העם, ואמר: "המסמך ההיסטורי הזה סולל את הדרך לעצמאות סקוטלנד, בבהירות ועומק חסרי תקדים". הממשלה מציעה במסמך ארבע אפשרויות לאזרחי סקוטלנד: שמירה על הסטטוס קוו, קבלה הדרגתית של כמה סמכויות הנמצאות בידי ממשלת בריטניה, קבלת כל הסמכויות מבריטניה למעט נושאי מדיניות חוץ וביטחון - או עצמאות מלאה.

ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד. רויטרס
"המסמך ההיסטורי הזה סולל את הדרך לעצמאות סקוטלנד". סלמונד מציג את המסמך/רויטרס

ראש הממשלה אמר כי בכוונתו לקדם חקיקה בנוגע למשאל מיד לאחר חופשת החגים, בתחילת שנת 2010. הוא העריך שהמשאל ייצא לפועל בעוד 12 חודשים. למרות הביטחון שמפגין סלמונד, צפוי למשאל העם מאבק בבית המחוקקים הסקוטי. "המפלגה הלאומית הסקוטית" (SNP) בראשות סלמונד אמנם תומכת בעצמאות, אך אין לה רוב בפרלמנט והיא משמשת, למעשה, כממשלת מיעוט. שלוש המפלגות הגדולות האחרות - הלייבור, המפלגה השמרנית והמפלגה הליברל-דמוקרטית - מתנגדות לעצמאות ולעצם קיום המשאל. סלמונד הביע תקווה שהצעה של ארבע אפשרויות שונות במשאל יפיג את החשש של שאר המפלגות. "הדיון בסקוטלנד הוא כבר לא בעד או נגד שינוי", אמר סלמונד. "הוא נוגע לסוג השינוי שאנו מבקשים, ולזכות של האנשים לבחור את העתיד שלהם בדרך חופשייה והוגנת".

גורמים במפלגת השלטון אמרו כי סקרים שנערכו במדינה מראים כי מרבית הסקוטים מעוניינים בזכויות למדינתם, אולם סקר שפרסם הדיילי טלגרף בשבוע שעבר גילה כי 57% מהסקוטים אמרו שיענו בשלילה במקרה של משאל עם על עצמאות.

אנגליה וסקוטלנד היו שתיהן תחת שלטונו של מלך אחד החל מ-1603. יותר ממאה שנה לאחר מכן, ב-1707, שתיהן התמזגו ליישות מדינית אחת - הממלכה המאוחדת של בריטניה. מאז היה להן פרלמנט אחד וממשלה אחת. הפרלמנט הסקוטי הנוכחי, שבו 129 חברים, הוקם ב-1999 לאחר שמקבילו הבריטי ויתר על כמה מסמכויותיו, בעיקר בנושאי בריאות וחינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully