וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: די לאפליה של ידועים בציבור

גלעד גרוסמן

30.11.2009 / 17:21

ארגוני זכויות אדם דורשים מבג"ץ להשוות את הליך הסדרת מעמדם בישראל של ידועים בציבור לזה של בני זוג הנשואים לאזרחים ישראלים

האגודה לזכויות האזרח בישראל, המרכז לפלורליזם יהודי, המוקד להגנת הפרט ואגודת ההומואים והלסביות עתרו היום (שני) לבג"ץ בדרישה להשוות את הליך הסדרת מעמדם בישראל של ידועים בציבור להליך הסדרת מעמדם של בני זוג הנשואים לאזרחים ישראלים. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד עודד פלר, נטען כי בפברואר השנה שינה משרד הפנים את הליך הסדרת מעמדם של הידועים בציבור, כך שלמעשה הם מנועים מלקבל זכויות סוציאליות וביטוח בריאות ממלכתי במשך שלוש שנים ושישה חודשים. זאת לעומת בני זוג הנשואים לאזרחים ישראלים, שמקבלים רישיון ישיבה ארעי לאחר חצי שנה בלבד. שינוי הנוהל אמור להתחיל בפברואר הקרוב. ההליך המלא להסדרת מעמדם של בני זוג הנשואים לאזרחים נמשך 4.5 שנים, בעוד ההליך להסדרת מעמדם של בני זוג ידועים בציבור של אזרחים נמשך שבע שנים.

הלוויה ניר כץ. רויטרס
כחודש וחצי לאחר הירצחו של ניר כץ איימה ישראל לגרש את בן זוגו תומאס שמידט מהארץ/רויטרס

"חישבו על אישה, בת זוג של תושב קבע או ידועה בציבור של אזרח ישראלי, השוהה בישראל במסגרת ההליך המדורג כדין ולאורך זמן, עובדת בישראל ומגדלת בה את ילדיה. הניחו שאותה אישה זקוקה לבדיקה על ידי גניקולוג; או לבדיקה על ידי רופא עור; או שהיא זקוקה לתרופה אנטיביוטית כלשהי; או לצילום רנטגן; או לבדיקת הריון. מצבים רפואיים כמעט טריוויאליים ושגרתיים, שאינם מטופלים, עשויים להידרדר בתוך תקופה יחסית קצרה למצבים רפואיים קשים הרבה יותר, ואף למצבים מסכני חיים", נכתב בעתירה. בעיה נוספת היא המשך הליכים במקרים שבן הזוג הישראלי מת או היה אלים כלפי בן או בת זוגו, או מקרים בהם הקשר הסתיים לאחר שלבני הזוג נולדו ילדים. ההליכים שמתייחסים לזוגות נשואים אינם חלים על ידועים בציבור.

בעתירה מובאת כדוגמה המקרה של של תומאס שמידט, מי שהיה בן זוגו של ניר כץ, שנרצח ביריות ב"ברנוער" בתל אביב בחודש אוגוסט. ההליך של שמידט הופסק חודש וחצי לאחר הרצח, וניתנו לו שבועיים לעזוב את הארץ לפני שיגורש. רק בעקבות התערבות האגודה לזכויות האזרח הוארך רישיונו של שמידט, והבקשה להסדרת מעמדו עודנה נבחנת.

"לא קשר נישואין פורמאלי הוא העומד ביסוד ההליך להסדרת מעמדו של בן זוג, אלא קיומו דה-פקטו של תא משפחתי בישראל", נכתב בעתירה. "יחס שונה ומפלה כלפי בני זוג ידועים בציבור, לעומת בני זוג נשואים, כמוהו כהפניית אצבע מייחדת כלפיהם. הוא עלול ליצור תמריץ שלילי מפני סוג זה של קשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully