וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין הבדל ביני לבין קאפו יהודי"

טליה שחר

30.11.2009 / 18:26

הסתיים יום הדיונים הראשון במשפטו של ג'ון דמיאניוק. פרקליטו טען בדיון הנערך בבית משפט במינכן כי "גם אם הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות והיה שומר, הוא לא שונה מהיהודים שהובילו גופות במחנה"

רויטרס

(צילום:רויטרס, קריינות: אילן שניג. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

משפטו של ג'ון דמיאניוק החל היום (שני) ונראה כי קו ההגנה שבו בחר דמיאניוק הוא להציג את עצמו כאחד הקורבנות. בדיון הכריז פרקליטו כי "גם אם הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות והיה שומר במחנה ריכוז, הוא לא שונה מהיהודים שהובילו גופות במחנה והוא אינו שונה מניצולי שואה אחרים". בפתיחת משפטו האשים אולריך בוש, עורך דינו של דמיאניוק, את השופטים והתובעים במשפט בהטייה נגד מרשו. על פי העיתון הגרמני דר שפיגל פרקליטו מתח ביקורת על בית המשפט ואמר כי בעוד מפקדים אחרים בסוביבור זוכו מאשמה, דמיאניוק עומד לדין עבור מעשים שהוא עשה תחת איומי מוות.

המשפט נגד דמיאניוק נפתח באיחור של כמה שעות. הנאשם הגיע לבית המשפט במינכן כשהוא מובל בכיסא גלגלים. על פי סוכנות הידיעות הצרפתית, הסיבה לאיחור נובעת מפני שמארגני המשפט לא היו ערוכים למספר הרב של האנשים שהגיעו לצפות במשפט, כולל עיתונאים וקרובים של ניצולי שואה".

ג'ון דמיאניוק מגיע לבית משפט. רויטרס
דמיאניוק הגיע באיחור לבית המשפט כשהוא מובל בכיסא גלגלים/רויטרס

דמיאניוק מואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים וסיוע לרצח של 27,900 יהודים במחנה ההשמדה סוביבור בתקופת השואה. זו הפעם השלישית בה יעמוד דמיאניוק בן ה-90, מול רשות שופטת בחשד להשתתפות ברצח יהודים בשואה.

אין עדי ראייה חיים במשפט הזה, אך בתקשורת הגרמנית דווח כי בידי התביעה נמצא עד מפתח, הקושר בוודאות את דמיאניוק למחנה סוביבור בתקופה האמורה, ועדותו - שתתווסף לעשרות עדויות שניתנו בידי אנשים שאינם עוד בין החיים ולמאות מסמכים המזהים את דמיאניוק כשומר במחנה - תוביל להרשעת הרוצח.

המשפט, שנערך בעיר מינכן, צפוי להימשך עד חודש מאי. עקב בריאותו הלקויה של דמיאניוק, בן ה-89, רופאיו ביקשו לערוך שני דיונים באורך 90 דקות כל אחד ביום. אם הוא יורשע, דמיאניוק יישלח ל-15 שנות מאסר. פירוש הדבר, שהוא ככל הנראה צפוי למות בכלא הגרמני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ג'ון דמיאניוק מגיע לבית משפט. רויטרס
ג'ון דמיאניוק מגיע לבית משפט/רויטרס

במשפט שהתנהל החל מסוף שנות ה-80 בישראל והגיע לסיומו בשנת 93, הטיל בית המשפט העליון ספק בזיהויו של דמיאניוק כ'איוון האיום' מטרבלינקה, שומר באס. אס. שנהג להתעלל ולרצוח יהודים באכזריות מזוויעה, אך במקביל הועלה חשד כי דמיאניוק שימש כשומר במחנה ההשמדה סוביבור, בו נרצחו למעלה מ-250,000 יהודים במהלך המלחמה, חשדות שבשל ליקויים טכניים בהליך המשפטי, לא הועמד בגינם לדין בישראל.

לאחר זיכויו שב דמיאניוק והתאזרח בארה"ב אך בשנת 2002 שב בית המשפט האמריקאי ושלל את אזרחותו, לאחר ביסוס החשדות נגדו כמשתף פעולה עם הנאצים.

בחודש מרץ השנה הגישה התביעה הגרמנית בקשת הסגרה לארה"ב, לאחר שהוגשה תביעה על-ידי 35 יהודים ניצולי שואה וקרוביהם, כנגד דמיאניוק - המתייחסת לתקופה שבין מרץ לספטמבר 1943, תקופה בה שימש, לטענת התביעה, כשומר בסוביבור. במידה שיורשע לא צפוי דמיאניוק להוצא להורג, כפי שהיה לו היה מורשע בישראל.

נשיא המדינה שמעון פרס השתתף היום בטקס לציון 65 שנים לרצח שבעת הצנחנים הישראלים שהוצנחו על אדמת אירופה במלחמת העולם השנייה ונרצחו ע"י הנאצים. בנאומו התייחס פרס גם למשפטו של דמיאניוק, ואמר כי הצדק חייב להיעשות, גם אם באיחור.

עדכון ראשון: 8:27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully