וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ': המשבר בדובאי - טוב לישראל

מאת שרון שפורר

30.11.2009 / 9:40

סגן מנהל מחלקת המחקר לשווקים מתעוררים במריל לינץ': המשבר בדובאי מבריח את העולם אל הדולר, שמתחזק - ומספק תירוץ טוב לסטנלי פישר להמשיך ולהעלות את הריבית

המשבר בדובאי יכול להשפיע על ישראל לטובה - כך אומר חיים ישראל, סגן מנהל מחלקת המחקר לשווקים מתעוררים במריל לינץ'. ישראל מסביר כי בשל המשבר בדובאי, העולם כולו ברח אל הדולר, שהתחזק. ההתחזקות הזאת מספקת לדעתו רוח גבית לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר: "התחזקות הדולר נותנת לפישר תירוץ טוב להמשיך ולהעלות את הריבית, ולקפל את ראשה של האינפלציה".

אבל זו לא הסיבה היחידה שבגינה במריל לינץ' אופטימים לגבי השלכת המשבר בדובאי על ישראל; הם גם שואבים עידוד מהיותה של ישראל שוק דפנסיבי. שוק דפנסיבי משמעו כי ביצועי הבורסה הישראלית בתקופה של עליות טובים פחות מהשווקים המתעוררים האחרים, ואילו בתקופה של ירידות - הירידה אטית יותר.

בשנה האחרונה גדל התיאבון לסיכון אצל המשקיעים בעולם, שחיפשו תשואה גבוהה יותר ולא התעניינו בשווקים דפנסיביים. לטענתו של ישראל, כעת, בשל המשבר, עשויה ישראל לחזור שוב לרדאר המשקיעים: תיאבון הסיכון עשוי לרדת, והמשקיעים עשויים לחפש שווקים פחות מסוכנים, כמו ישראל.

לדברי ישראל, הזעזוע בשווקים לא נבע ממצבה של דובאי, אלא בשל העובדה כי לא הצהירה באופן מיידי על ארגון מחדש של החוב וכי אבו דאבי, שהצהירה בעבר כי תגבה את חובותיה של דובאי - לא הודיעה על כך מייד עם הודעתה של דובאי בשבוע שעבר על הקפאת פירעון חובותיה בהיקף של 59 מיליארד דולר.

ישראל מסביר כי דובאי היא נסיכות עם מעט מאוד משאבים טבעיים ביחס לנסיכויות האחרות במפרץ. פחות מ-6% מרזרבות הנפט העולמיות נמצאות בדובאי לעומת אבו דאבי, קטאר וכווית - שמשופעות בנפט. למרות זאת, מסביר ישראל, כי בדובאי קיוו שעתודות אלו יספיקו לשרת את החוב הגדול של המדינה עד שההשקעה בנדל"ן תישא פרי, אלא שזה לא עבד לאורך זמן. לדבריו, תקציבה של דובאי היה בנוי על מחיר של 100 דולר לחבית נפט, אלא שהתקציב עודכן בעקבות צניחת מחירי הנפט ל-60 דולר לחבית - ואז נוצר גירעון גדול.

בעולם, מסביר ישראל, ידעו על המצב והיו מוכנים לו - וזו גם הסיבה שהחוב של דובאי לא היה מדורג. ואולם, בעולם הופתעו מכך שאבו דאבי, שדורגה כנסיכות העשירה ביותר במארס ושדירוג החוב שלה הוא הגבוה ביותר, ברמת AA, לא מיהרה להצהיר כי תגבה את דובאי. גם העובדה שדובאי לא טרחה לנסות ולפרוס את החוב מחדש תרמו לתדהמה ולזעזוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully