וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסירות עתרו לעליון: "תנו לקרוא בשקט"

גלעד גרוסמן

29.11.2009 / 22:46

אסירות שהורשעו ברצח עתרו נגד נוהל של שב"ס האוסר הכנסת ספרים ממבקרים והחזקת יותר מספר אחד לכל אסירה. "כששוללים מאסיר את זכותו לחירות רוחנית יש בכך השפלה מיוחדת"

הרוצחות סיגלית כהן (לשעבר חיימוביץ') ודלאל דאוד עתרו אתמול (ראשון) לבית המשפט העליון בבקשה שיורה לשירות בתי הסוהר לשנות את תקנון השירות האוסר על אסירים לקבל ספרים ודיסקים ממבקרים ועל החזקת יותר מספר אחד בתא.

כהן, שהורשעה ברצח הנער אסף שטיירמן, ודאוד, שהורשעה ברצח בעלה, מרצות מאסרים ממושכים בכלא נווה תרצה. השתיים ערערו לבית המשפט העליון, באמצעות עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח, על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים שהתקבלה כשבועיים, בה דחה בית המשפט את בקשתם לשנות את המדיניות החדשה הנהוגה בשב"ס, שלטענתן הינה בלתי חוקתית.

בבקשת הערעור נטען כי עד לפני כשנה הותר לאסירות להחזיק בתאיהן שמונה ספרי קריאה, ולקבל עד חמישה ספרים חדשים ממבקרים. בנוסף, הן הורשו לקבל כתבי עת ועיתונים ממבקרים. בעקבות המדיניות החדשה חל איסור מוחלט על הכנסת ספרים, דיסקים, חוברות וכתבי עת על ידי מבקרים.

תא כלא. ShutterStock
האסירות נאלצות להסתמך על ספריית השב"ס/ShutterStock

כתוצאה מכך, נאלצות האסירות להסתמך על ספריית הכלא או לרכוש ספרים חדשים באמצעות השב"ס, אולם רק מתוך רשימת ספרים מאושרת. מותר להן להחזיק רק ספר קריאה אחד בתא, לצד ארבעה ספרי דת וארבעה ספרי לימוד. לטענתן, ספריית הכלא כוללת כאלף ספרים בלבד, שאת רובן כהן כבר קראה. מצבה של דאוד בעייתי אף יותר, מכיוון שלטענתה רק כ-2% מהספרים בספריה הם בשפה הערבית, ולא ניתן להזמין ספרים חדשים בשפה.

בנוסף, בשנים האחרונות חלה הגבלה על מספר הדיסקים שמותר לאסירות להחזיק בתאן. מזה כשנתיים מותר להן לרכוש דיסקים רק בקנטינה בכלא, שמחזיקה בכ-40 דיסקים של מוסיקה מזרחית. בעקבות עתירה קודמת של אסירה אחרת, חילקו לאסירות טפסים שבאמצעותם ניתן להזמין דיסקים אחרים, אולם הן לא קיבלו אותם.

"כאשר שוללים מאסיר את זכותו לחירות רוחנית באופן שרירותי וללא הצדקה עניינית, יש בכך השפלה מיוחדת, המעצימה את הפגיעה בכבודו", נכתב בבקשת הערעור. "מדיניות זו פוגעת קשות ובאופן בלתי מידתי בזכויות יסוד חוקתיות של האסיר, לרבות חופש הביטוי, הזכות להשכיל ולרכוש ידע וזכותו של אדם לפתח את אישיותו ולהעשירה על ידי חשיפה לתרבות".

לטענת עו"ד מרגלית, ההגבלות של השב"ס מובילות לכך שמגבילים את התכנים שהאסירות יכולים להיחשף אליהם, וזאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון. בבקשת הערעור היא מצטט את דברי קהלת: "אין אדם שליט ברוח לכלוא את הרוח".

במכתב ששלחו לאגודה לזכויות האזרח עוד לפני העתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים, הסבירה עו"ד גילה שבירו מהשב"ס שההגבלה על הכנסת ספרים נועדה למנוע הברחת חפצים לכלא, וההגבלה על מספר הספרים בתא נועדה שלא להעמיס על התאים בציוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully