וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תדון בהצעה לעקוב אחר משתמטות דתיות

29.11.2009 / 8:56

בעקבות ערר שהגיש השר משולם נהרי מש"ס, תיאלץ היום הממשלה לקיים דיון בהצעת החוק, לפיה יוקם מנגנון מעקב אחר בנות שהשתמטו משירות בצה"ל מטעמים דתיים

הממשלה תדון היום (ראשון) בהצעת החוק הקובעת כי המדינה תוכל לבחון את דתיותן של בנות שהצהירו על עצמן כדתיות וקיבלו פטור מהצבא. בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית, שנועדה להיאבק בהשתמטות של נשים מגיוס לצה"ל מטעמים דתיים. בעקבות האישור, איימה סיעת יהדות התורה בכנסת במשבר קואליציוני, אולם רק לאחר שהשר משולם נהרי (ש"ס) הגיש ערר בנושא, נאלצה הממשלה לקבוע דיון מחודש בנושא.

לפי הצעת החוק, מי שהצהירה על דתיותה ועד גיל 20 חזרה בשאלה, תהיה מחויבת להודיע על כך לצבא על מנת שהוא יוכל לגייסה. אם עד אז יגיעו לידי שלטונות הצבא ראיות על כך שהמצהירה אינה דתיה, יוכל הצבא לגייסה. הסעיף שהצליח להרגיז את החרדים, קובע כי אם לפוקד יש יסוד סביר להניח כי הבת שהצהירה על דתיותה שיקרה, הוא יהיה רשאי לבחון בשנית את הצהרתה. יש לציין כי הצעת החוק אושרה כבר בידי ועדת שרים של הממשלה הקודמת, אולם זו לא עברה בקריאה ראשונה ולכן שבה להחלטת הממשלה הנוכחית.

בערר שהגיש, דורש השר נהרי לעגן את הנושא בחקיקה רק לאחר תיאום עם החרדים ועם גורמים נוספים. בנוסף, נהרי טוען כי הסעיף הבעייתי מבחינת החרדים, נותן לצבא שיקול דעת רחב, גם לגבי בנות שהן אכן דתיות, מכיוון שהצעת החוק אינה קובעת מהו "אותו יסוד סביר", שעליו יתבסס הצבא בבואו להחליט בשנית את הצהרת הדתיות. נהרי סבור, כי ערר על הצעת החוק צריך להיות מוגש לוועדה מיוחדת שבה יהיו חברים גם נציגי הרבנות הראשית או הרבנות הצבאית.

לא רק החרדים מתנגדים להצעת החוק, שעליה תחליט היום הממשלה. ח"כ ישראל חסון (קדימה) שלח מכתב לשרים וביקש מהם להתנגד להצעת החוק הממשלתית ולתמוך בהצעת חוק שלו ושל ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו). על פי הצעת החוק של חסון, שגם כלפיה יש התנגדות מצד החרדים, מלבד הצהרת הדתיות, יצטרכו הבנות להצהיר כי במשך שלוש השנים שקדמו לתצהיר, הן למדו במשך שנתיים לפחות במוסד חינוכי-דתי. הצעת החוק של חסון ומטלון קובעת כי אם אותה בת לא עמדה בתנאי זה, יהיה ראשי הצבאי, לפטור אותה מהשירות על סמך ראיון אישי. הממשלה ביקשה להסיר מסדר היום את הצעת החוק של חסון ומטלון, על מנת שהיא תוכל להגיש הצעת חוק ממשלתית, אולם ח"כ חסון מתנגד לכך.

חסון כתב לשרים כי "הצעת החוק הממשלתית משרבבת את צה"ל למרכז הוויכוח. מעבר לכך, בעצם אישורה של הצעת החוק הממשלתית, תוטל על צה"ל משימת איסוף הראיות שאכן יעידו על השגת הפטור במרמה. בכך למעשה, הוא יידחף לעסוק בבילוש אחר אזרחים במדינת ישראל – מדינה בעלת משטר דמוקרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully