וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו הרכבת לדימונה בסכנת סגירה?

נחמיה שטרסלר

29.11.2009 / 8:21

מסמך פנימי של משרד האוצר מגלה: רק 80 נוסעים ביום משתמשים בשירותי הרכבת בין באר שבע לדימונה. עוד חוששים: בקו הרכבת המתוכנן בין חיפה לבית שאן יסעו בממוצע רק 17 נוסעים ביום

כישלון חרוץ לקו הרכבת באר שבע-דימונה: מספר הנוסעים בקו מגיע לכ-80 בלבד ביום בממוצע - 1/40 מהתכנון הראשוני. כך עולה ממסמך פנימי של האוצר שהגיע לידי TheMarker.

לפי התכנון של רכבת ישראל, היו צריכים לנסוע בקו 866 אלף נוסעים בשנה, שהיו הופכים אותו לכדאי. עם זאת, בשנה האחרונה נסעו בקו רק 22,600 נוסעים, כלומר 80 בלבד בממוצע ליום, בקו שבו נוסעות חמש-שש רכבות ביום.

כתוצאה מכך החלה הרכבת להציע הסעות מאורגנות בחינם ממרכז דימונה לתחנת הרכבת שנמצאת מחוץ לעיר, בתקווה להעלות את מספר הנוסעים - אך השיפור היה שולי. תושבי דימונה פשוט מעדיפים לנסוע לבאר שבע באוטובוסים או בכלי רכב פרטיים, על אף שהנסיעה באוטובוס ציבורי יקרה יותר מנסיעה ברכבת. התעריף המסובסד לנסיעה ברכבת הוא 11 שקל, לעומת 12.6 שקל באוטובוס.

לכישלון קו באר שבע-דימונה יש כמה סיבות: תחנת הרכבת של דימונה נמצאת מחוץ לעיר, במרחק של כ-2 ק"מ מהמרכז. לנוסע חשוב זמן הנסיעה מדלת לדלת ולא זמן הנסיעה ברכבת עצמה. תדירות האוטובוסים בין באר שבע לדימונה גבוהה יותר וגמישה והאוטובוסים מספקים יותר מקומות ישיבה.

כישלון הקו נובע גם מהעובדה שהכביש בין באר שבע לדימונה מציע שני נתיבים בכל כיוון, ואין בו בעיית גודש. הנסיעה לבאר שבע באוטובוס או במכונית פרטית קצרה ויעילה ולכן במקרה זה רכבת אינה הפתרון היעיל לבעיות התחבורה.

עצם הפעלתו של הקו גורמת לבזבוז כספי ציבור. באוצר אומרים שהקו לדימונה הוא דוגמה מובהקת להשקעה מיותרת ולא נכונה ברכבת, שבאה על חשבון השקעות אחרות בתחבורה ציבורית - במקומות שבהם יש בעיות גודש, כמו במרכז.

החשש: גורל דומה לקו בית שאן

באוצר מתריעים מפני גורל דומה הצפוי לקו הרכבת המתוכנן חיפה-בית שאן, שיעלה כ-2.7 מיליארד שקל. לפי התכנון, יסעו בקו 663 נוסעים ביום. עם זאת, גם בבית שאן התחנה תהיה ממוקמת מחוץ לעיר, כי אי אפשר לבנות אותה במרכז. כמו כן, גם שם אין בעיית גודש תעבורה. לכן, אם מסיקים מהניסיון של דימונה, הרי שבקו חיפה-בית שאן ייסעו בפועל רק 17 נוסעים ביום - אחד חלקי 40 מהתכנון. זהו בזבוז עצום של כספי ציבור.

בימים אלה נערך מאבק איתנים מאחורי הקלעים בין משרד האוצר למשרד ראש הממשלה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רוצה להשקיע 51.8 מיליארד שקל בעשור הקרוב ברכבות כבדות מקריית שמונה ועד אילת. באוצר אומרים שמדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור, שיהיו חסרים במקומות אחרים.

גם שר התחבורה, ישראל כץ, מעוניין ברכבות. בשבוע שעבר הצהיר כץ שיפעל לסלילת קו רכבת בין עכו לכרמיאל, בעלות של 2.5 מיליארד שקל. בין שתי הערים יש כביש טוב - כביש 85, שאין בו בעיית גודש תעבורה. לכן גם גורלו של קו רכבת זה צפוי להיות דומה לגורלו של הקו לדימונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully