וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובאי הפילה את בורסות העולם

נמרוד הלפרן

26.11.2009 / 21:10

הבורסות ברחבי תבל רשמו נפילות חדות היום על רקע ניסיונות דובאי להקפיא את פירעון החובות לנושיה למשך לפחות חצי שנה, אשר הגבירו את החששות מפני שמיטת חובות של הממשלה

בורסות המניות ברחבי העולם רשמו נפילות חדות היום על רקע ניסיונות ממשלת דובאי להקפיא את פירעון החובות לנושיה למשך לפחות חצי שנה, אשר הגבירו את החששות מפני שמיטת חובות של ממשלת דובאי, בדומה לזו שביצעה ארגנטינה בשנת 2001. מדד דאו ג'ונס סטוקס 600 הכלל אירופי נפל ב-3.2% - הירידה היומית החדה זה שבעה חודשים.

בורסות לונדון, פרנקפורט ופאריס נפלו ביותר מ-6%; בורסת אתונה צללה ביותר מ-6%. מדד Micex של בורסת רוסיה ירד ביותר מ-3%. באסיה, נפלה היום בורסת שנחאי ב-3.6% - הנפילה היומית החדה מאז אוגוסט. באמריקה הלטינית, יורדת בורסת ברזיל ביותר מ-2%.

דובאי וורלד, ספינת הדגל של ההשקעות הממשלתיות של דובאי, הודיעה אתמול על כוונתה להקפיא את פירעון החובות לנושיה למשך חצי שנה ועל יישום תוכנית ארגון מחדש של החברה. דובאי וורלד צברה חובות בסך 59 מיליארד דולר, שהם כ-75% מסך חובות ממשלת דובאי.

במסחר בחוזי CDS - Credit Default Swap - מזנקת העלות השנתית של ביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של ממשלת דובאי ב-1.31% לרמה של 5.71% - הרמה הגבוה מאז החל המסחר בחוזים אלו בתחילת השנה - לפי נתוני CMA דאטאוויז'ן.

בעקבות הזינוק, הפכה עלות הביטוח של דובאי כנגד חדלות פירעון - המייצגת את רמת הסיכון בעיני המשקיעים - לאחת הגבוהות בעולם בקרב אג"ח ממשלתיות מבוטחות בעולם. השקעה זו נחשבת למסוכנת יותר אפילו מהשקעה באג"ח של ממשלת איסלנד, שהכלכלה והמטבע שלה התמוטטו בשנה שעבר בעקבות קריסת המערכת הבנקאית.

"כל מה שקשור לדובאי או לאבו דאבי חוטף מקלחת קרה", אמר סוחר אג"ח בלונדון לספקית המידע הפיננסי רויטרס. "יש לחץ עצום לכל רוחב השוק, אשר מוחרף עקב נזילות דלה", הוסיף. בשוקי המפרץ הפרסי לא מתקיים היום מסחר לרגל חג.

חשיפה אירופאית של 40 מיליארד דולר

חברות דירוג אשראי חתכו אתמול את דירוג האשראי של דובאי. חברת סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה את תחזית דירוג האשראי לארבעת הבנקים הגדולים של דובאי ל"שלילי" בשל החשיפה הגדולה שלהם לדובאי וורלד. S&P ומודי'ס אף הורידו אמש בשיעור חד את דירוג האשראי למספר חברת הקשורות לממשלת דובאי. מודי'ס חתכה לדרגת "זבל" את דירוג החוב של חברת הנדל"ן Emaar PJSC, אשר אחראית על הקמת גורד השחקים הגבוה בעולם - בורג' דובאי - שהשלמת בנייתו צפויה בשנה הבאה.

דובאי וורלד - הידועה בסיסמתה "השמש לעלום לא שוקעת על דובאי וורלד" - צברה חובות בסך 59 מיליארד דולר, שהם כ-75% מסך חובות ממשלת דובאי המסתכמים ב-80 מיליארד דולר. אנליסטים בקרדיט סוויס העריכו כי ההפרשות לכיסוי חובות אבודים של הבנקים האירופים יגדלו ב-2010 ב-5% או ב-5 מיליארד יורו, במידה שיפסידו 50% מחשיפתם המוערכת לדובאי.

ממשלת דובאי הודיעה אתמול כי היא מינתה את חברת הייעוץ דלויט לניהול הארגון מחדש של דובאי וורלד, והעבירה את הניהול בפועל של החברה לידיו של נציג דלויט. "דובאי וורלד מתכוונת לבקש מכל ספקי המימון שלה להסכים להקפאה של החוב ולדחות את מועד הפירעון של חובות לפחות עד סוף מאי 2010", נאמר בהודעה שפירסמה אתמול ממשלת דובאי. עם זאת, בניסיון להרגיע את המשקיעים, הודיעה היום דובאי כי אחת הנכסים הרווחיים ביותר של דובאי וורלד, מפעילת הנמלים DP וורלד לא תיכלל בתוכנית הארגון מחדש.

התוצאה המיידית של הודעת דובאי מאתמול היא כי חטיבת הנדל"ן של דובאי וורלד, Nakheel, לא צפויה לפרוע בחודש הבא אג"ח בסך 3.65 מיליארד דולר. שווי אג"ח אלו, אשר נתפסו על ידי משקיעים כמקרה מבחן לכושר הפירעון של ממשלת דובאי, נחתך בשליש מאז הודעת ממשלת דובאי אתמול. בארבעה החודשים הקרובים נדרשת דובאי לפרוע אג"ח בסכום כולל של יותר מ-9 מיליארד דולר.

דובאי וורלד נחשבת ליהלום שבכתר תוכנית ההשקעות של ממשלת דובאי. חטיבת הנדל"ן Nakheel הקימה אי מלאכותי בצורה של עץ דקל, גדוש במלונות ובתי נופש, אשר בניית רבים מהם טרם הושלמה. דובאי וורלד גם ביצעה השקעות נרחבות מחוץ לנסיכות, וזרוע ההשקעה הפרטית שלה רכשה את קמעונאית היוקרה בארני'ס תמורת קרוב למיליארד דולר, והשקיעה מיליארדי דולרים בפרויקט ההימורים והנופש סיטי סנטר בלאס וגאס - מיזם משותף עם מפעילת בתי הקזינו MGM מיראז'.

דובאי, בה נמצא המגדל הגבוה בעולם והאיים המלאכותיים הגדולים בתבל נפגעה קשות עקב המשבר הפיננסי העולמי אשר גרר קריסה של שוק הנדל"ן המקומי, וגרם לפגיעה קשה במגזרי התיירות והפיננסים של דובאי. מחירי הבתים בדובאי צללו ברבעון השני של שנה ב-47% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת - הנפילה החדה מכל שוקי העולם - לפי נתוני חברת נייט פרנק.

ממשלת דובאי נדרשת לפרוע אג"ח וחובות בסך 4.3 מיליארד דולר בחודש הבא, ו-4.9 מיליארד דולר נוספים ברבעון הראשון של שנת 2010, לפי נתוני דוישטה בנק. חובות דובאי וורלד הסתכמו ב-59.3 מיליארד דולר נכון לסוף שנת 2008, לפי דיווח של חטיבת Nakheel מחודש אוגוסט. השווי הכולל של נכסי דובאי וורלד היה 99.6 מיליארד דולר נכון לסוף 2008.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי החשיפה של בנקים באירופה לדובאי וורלד מסתכמת ב-40 מיליארד דולר - כמחצית מסך חובותיה של ממשלת דובאי. עקב כך נרשמו היום ירידות חדות במניות הבנקים באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully