וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי אמר שקשה להיות יהודי בטורקיה?

ניר יהב, טורקיה

27.11.2009 / 14:25

אמנם השבר בין ישראל לטורקיה רק מתחיל להתאחות, אבל בקהילה היהודית האופטימיות כבר שולטת. "ארדואן בעצמו אומר שהקשר עם ישראל חשוב"

שר התמ"ת בנימין בן אליעזר אמר השבוע בעת ביקור בטורקיה, כי הצליח לבלום את כדור השלג ביחסים הרגישים בין שתי המדינות. אפילו נשיא סוריה בשאר אסד המבוהל זיהה לפני מספר ימים את כדור השלג ההולך ומידרדר במהירות, ואמר: "על טורקיה לשמור על יחסים טובים עם ישראל אם היא רוצה לתווך בינינו". כעת, כנראה, האסימון נפל גם בטורקיה. אפשר להניח שמאחורי החיוכים הרבים שפיזרו נשיא טורקיה עבדוללה גול, שר החוץ אחמט דאווט-אולו ושר ההגנה וג'די גונול בתום פגישותיהם עם בן אליעזר, עומדת החלטה אסטרטגית טורקית דומה להשיב את היחסים למסלולם. יותר מכל, טורקיה רוצה לתפוס מעמד מרכזי במזרח התיכון ולשם כך היא זקוקה גם לישראל.

הפגנות בטורקיה להזדהות עם הפלסטינים. רויטרס
כך נראו היחסים בין המדינות לפני כחודש/רויטרס

כל הסימנים מצביעים על כך שמערכת היחסים העכורה בין ממשלת ישראל לבין ההנהגה הטורקית הולכת ומשתקמת, אולם לא ברור אם אותה התחושה הגיעה גם לרחוב הטורקי. האם היהודים והישראלים המתגוררים באיסטנבול ובאנקרה סובלים מאותו משבר מדיני? בתקופת מבצע "עופרת יצוקה" התלוננו בקהילה היהודית באיסטנבול על אווירה אנטישמית חסרת תקדים: פורסמו ספרים בעלי ניחוח אנטישמי, הפגנות ענק אנטי-יהודיות ואנטי-ישראליות נערכו ברחבי איסטנבול, העיתונות תקפה במילים חריפות והיהודים הרגישו מוקצים במדינה. כיום, מעידים בקהילה היהודית, המצב שונה.

"אחרי המבצע הישראלי בעזה חשנו שהאנטישמיות מתגברת, אבל לשמחתנו המצב כעת חזר לקדמותו", אמר לוואלה! חדשות ראש הקהילה היהודית בטורקיה, סילביו עובדיה. "כקהילה יהודית אנחנו רוצים שהיחסים בין טורקיה לישראל יהיו טובים. אנחנו מאוד אופטימיים ובטוחים שהיחסים בין ישראל לטורקיה ישתפרו. הקשר שלנו עם השלטונות מצוין, ואנחנו מקווים שלאחר ביקור השר בן אליעזר, המצב רק ילך וישתפר".

פואד בן אליעזר ושר החוץ הטורקי  דבוטוגלו. AP
בן אליעזר ושר החוץ הטורקי אחמט דאווט-אולו מחויכים מאי פעם/AP

דניס אוז'לבו, איש עסקים יהודי המתגורר באיסטנבול, סיפר לוואלה! חדשות כי מצבם של היהודים בטורקיה אמנם נוח, אך לא כפי שהיה בשנות השמונים והתשעים. "זו הייתה ממש אידיליה", אמר. "כעת זה קצת השתנה אבל אני מאמין שנחזור לאותם ימים טובים". לדבריו, טורקיה ביצעה תפנית במדיניות החוץ שלה בניסיון להיפתח לעולם האיסלמי במקום המערבי: "זה מזיק אמנם ליחסי ישראל-טורקיה אך לא משפיע על חיי היומיום שלנו. בנוסף, מרבית הטורקים שעמם אנחנו נפגשים הם ליברלים ומערביים, אז אין לנו שום בעיות איתם".

עסקים? כרגיל

בטורקיה חיים כ-23 אלף יהודים, מתוכם 20 אלף באיסטנבול וכל השאר באנקרה ובאיזמיר. "הקהילה היהודית בטורקיה עוברת בשנים האחרונות תהליך", העיד אוז'לבו. "אם פעם רוב היהודים כאן היו סוחרים קטנים, עכשיו הדור החדש מעדיף ללמוד באוניברסיטה ולהתקדם באקדמיה ובעולם העסקים. הדור הצעיר יודע שאי אפשר לסמוך יותר על הכסף של אבא ולכן הם מתמקצעים בעסקים". ומה בנוגע לעלייה לישראל? "רוב היהודים כאן רוצים לחיות בארה"ב, ופחות בישראל", ענה בחיוך.

ואם בעסקים עסקינן, מסתבר שגם בתחום זה לא נפגעו היחסים בין ישראל לטורקיה בעקבות המשבר המדיני. "בהחלט אפשר להפריד בין כלכלה לפוליטיקה, כי עובדה שהעסקים שלנו בטורקיה לא נפגעו ולו בקצת", אמר לוואלה! חדשות עופר עובד, מנכ"ל 'נטפים' טורקיה. עובד, המתגורר בטורקיה כבר שבע שנים - מתוכם שש שנים כמנהל החברה - הבהיר כי בניגוד למה שחושבים, העסקים הישראלים בטורקיה פועלים כרגיל. "עובדה - החברה שלנו גדלה כל שנה במאה אחוז".

"בארץ לא מבינים שטורקיה מדינה גדולה שיש בה דעות רבות ומגוונות. ארדואן אומר שהקשר עם ישראל חשוב, אבל בישראל מעדיפים להתעלם ולהתמקד בדברים הפיקנטיים כי הם מביאים יותר רייטינג"

"אנחנו עובדים בטורקיה כבר 13 שנים. בשנתיים האחרונות הקמנו מפעל גדול במזרח המדינה שמייצר לטורקיה ולמדינות אחרות, כמו אוקראינה ורוסיה. מדובר במפעל גדול שמעסיק 35-40 עובדים. בנוסף, בחברה עובדים גם עוד כ-35 אנשי מכירות, אגרונומים, אנשי שירות ואנשי התקנה. בסך הכול נעסיק השנה 70 עובדים טורקים".

עובד גילה כי הוא זוכה לתמיכה וסיוע רבים מממשלת טורקיה: "יש סובסידיה ממשלתית לציוד השקיה מתוחכם בטורקיה. בשלוש השנים האחרונות היה מחסור בציוד השקיה ולכן מפעל זה הוא הכרח בשוק הטורקי. דרך הסבסוד, המכירות שלנו מוכפלות כל שנה. אין לנו שום בעיה להשתתף או לזכות בשום מכרז ממשלתי. איני מאמין שעושים בעיות לישראלים בגלל שהם ישראלים. 85-90 אחוז מהמכירות שלנו הם דרך סובסידיה ממשלתית שממומנת על ידי ממשלת טורקיה ועל ידי בנק החקלאות המרכזי שהוא ממשלתי. עובדה: אנחנו הולכים וגדלים".

עובד מעיד שחברתו נפגעה קלות אך ורק בגלל המשבר הכלכלי אך בשום אופן לא בגלל המשבר המדיני בין ירושלים לאנקרה. "בישראל לא מבינים שטורקיה היא מדינה ענקית שיש בה דעות רבות ומגוונות. גם אם ראש הממשלה ארדואן אומר דברים מסוימים, צריך להבהיר שהוא אומר הרבה דברים, אבל בישראל מצטטים את הדברים הקיצוניים שלו. הוא אומר גם שהקשר עם ישראל הוא חשוב, אבל בישראל מעדיפים להתעלם ולהתמקד בדברים הפיקנטיים שלו נגד ישראל משום שהם מביאים רייטינג".

ארדואן אחמדינג'ד. רויטרס
את התמונה הזו בטוח לא אהבו בישראל. ארדואן ואחמדינג'ד מסתחבקים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully