וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נסיכות דובאי בדרך לשמיטת חובות?

נמרוד הלפרן

25.11.2009 / 20:57

ממשלת הנסיכות הודיעה היום על תוכנית ארגון מחדש של חברת ההשקעות הממשלתית דובאי וורלד ועל הקפאת פירעון חובות החברה לנושיה לפרק זמן של שישה חודשים

ממשלת נסיכות דובאי הודיעה היום על תוכנית ארגון מחדש של חברת ההשקעות הממשלתית דובאי וורלד ועל הקפאת פירעון חובות החברה לנושיה לפרק זמן של שישה חודשים. בהודעה בת חמש פיסקאות שפירסמה היום ממשלת דובאי, נאמר כי הממשלה מינתה את חברת הייעוץ דלויט לניהול הארגון מחדש של דובאי וורלד, אשר צברה חובות בסך 59 מיליארד דולר - כשלושה רבעים מסך חובות ממשלת דובאי המסתכמים ב-80 מיליארד דולר. בעקבות ההחלטה, עבר הניהול בפועל של דובאי וורלד לידיו של נציג של דלויט.

במסחר בחוזי CDS - Credit Default Swap- מזנקת העלות השנתית של ביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של ממשלת דובאי ב-1.16% לרמה של 4.34% - הרמה הגבוה מאז החל המסחר בחוזים אלו בתחילת השנה - לפי נתוני cma דאטאוויז'ן. בעקבות הזינוק, הפכה עלות הביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של דובאי לשישית בגובהה בקרב האג"ח הממשלתיות המבוטחות בעולם, וכ-0.5% יותר מעלות ביטוח אג"ח של ממשלת איסלנד, שהכלכלה והמטבע שלה התמוטטו בשנה שעבר בעקבות קריסת המערכת הבנקאית.

"דובאי וורלד מתכוונת לבקש מכל ספקי המימון שלה להסכים להקפאה של החוב ולדחות את מועד הפירעון של חובות לפחות עד סוף מאי 2010", נאמר בהודעה שפירסמה היום ממשלת דובאי. התוצאה המיידית של ההחלטה היא כי חטיבת הנדל"ן של דובאי וורלד, nakheel, לא צפויה לפרוע בחודש הבא אג"ח בסך 3.65 מיליארד דולר. אג"ח אלו נתפסו על ידי משקיעים כמקרה מבחן לכושר הפירעון של דובאי, אשר כלכלתה סובלת מקריסת שוק הנדל"ן המקומי. בארבעה החודשים הקרובים נדרשת דובאי לפרוע אג"ח בסכום של יותר מ-9 מיליארד דולר.

מוקדם יותר היום הודיעה דובאי כי גייסה חמישה מיליארד דולר משני בנקים מקומיים, במסגרת תוכנית הממשלה לגייס 20 מיליארד דולר ממכירות אג"ח. לאחר הצגת התוכנית בחודש פברואר, גייסה ממשלת דובאי 5 מיליארד דולר מהממשל הפדרלי של איחוד הנסיכויות הערביות. דובאי, הנסיכות השנייה בגודלה בקרב שבע הנסיכויות שמרכיבות את האיחוד, ורכישת האג"ח שלה על ידי הממשל הפדרלי מוקדם יותר השנה, היתה בבחינת חבילת חילוץ.

דובאי וורלד נחשבת ליהלום שבכתר תוכנית ההשקעות של ממשלת דובאי. חטיבת הנדל"ן nakheel הקימה אי מלאכותי בצורה של עץ דקל, גדוש במלונות ובתי נופש, אשר בניית רבים מהם טרם הושלמה. דובאי וורלד גם ביצעה השקעות נרחבות מחוץ לנסיכות, וזרוע ההשקעה הפרטית שלה רכשה את קמעונאית היוקרה בארני'ס תמורת קרוב למיליארד דולר, והשקיעה מיליארדי דולרים בפרויקט ההימורים והנופש סיטי סנטר בלאס וגאס - מיזם משותף עם מפעילת בתי הקזינו mgm מיראז'.

דובאי, בה נמצא המגדל הגבוה בעולם והאיים המלאכותיים הגדולים בתבל נפגעה קשות עקב המשבר הפיננסי העולמי אשר גרר קריסה של שוק הנדל"ן המקומי, וגרם לפגיעה קשה במגזרי התיירות והפיננסים של דובאי. מחירי הבתים בדובאי צללו ברבעון השני של שנה ב-47% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת - הנפילה החדה מכל שוקי העולם - לפי נתוני חברת נייט פרנק.

ממשלת דובאי נדרשת לפרוע אג"ח וחובות בסך 4.3 מיליארד דולר בחודש הבא, ו-4.9 מיליארד דולר נוספים ברבעון הראשון של שנת 2010, לפי נתוני דוישטה בנק. חובות דובאי וורלד הסתכמו ב-59.3 מיליארד דולר נכון לסוף שנת 2008, לפי דיווח של חטיבת Nakheel מחודש אוגוסט. השווי הכולל של נכסי דובאי וורלד היה 99.6 מיליארד דולר נכון לסוף 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully