וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עסקת שליט תקועה - אך לא נכשלה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים ואופק עיני

25.11.2009 / 22:33

"סירובה של ישראל לשחרר מספר בכירי חמאס מהכלא בישראל הביאה את המשא ומתן למבוי סתום", כך מדווחים גורמים פלסטיניים. עם זאת הם מבהירים כי העסקה לא נכשלה

יח"צ - חד פעמי

(צילום: ארכיון, קריינות: אילן שניג)

מקורות פלסטינים המוגדרים "מהימנים" מסרו הערב (רביעי) לסוכנות הידיעות באיחוד האמירויות כי המשא ומתן לגיבוש עסקת שליט "הגיע למבוי סתום" בשל סירובה של ישראל לשחרר מספר בכירי חמאס מהכלא בישראל. המקורות מסרו עוד כי האסירים שישראל מסרבת לשחרר הם חסן סלאמה, איברהים חאמד, עבדאללה ברגותי. "חמאס אינו מוכן לוותר על הדרישה לשחרר את אותם אסירים", מסרו. "חמאס עומד על כך שגם בכיר פתח מרוואן ברגותי ומזכ"ל החזית העממית אחמד סעדאת יהיו כלולים בעסקה". המקורות הבהירו כי העסקה "לא נכשלה" אולם היא עומדת בפני "מבוי סתום" בשל "העקשנות הישראלית".

מוקדם יותר הודיע חמאס כי המשא ומתן לגיבוש עסקת שליט נדחה לאחר חג הקורבן המוסלמי החל בסוף השבוע הקרוב. הסיבה לדחייה "הסתייגות הנהגת חמאס ממספר סעיפים בעסקה המתגבשת" - כך מסרו מקורות בארגון לרשת הטלוויזיה 'אל-ערביה'. לדברי המקורות, ישראל עודנה מסרבת לשחרר מספר אסירים בכירים, ביניהם בכיר פתח מרוואן ברגותי ומזכ"ל החזית העממית אחמד סעדאת, וכן מסרבת לשחרר אסירים מקרב ערביי ישראל.

עוד לפני כן דווח כי ישראל דחתה את דרישת חמאס לשחרר שני מנהיגים של הארגון כחלק מההסכם לשחרור גלעד שליט. כך אמר אחר הצהרים לסוכנות הידיעות רויטרס, מקורב לשיחות. המקורב הוסיף כי המשא ומתן נתקל בקשיים. לדבריו, שני האסירים שנמצאים במרכז המחלוקת הם איברהים חאמד ועבדאללה ברגותי.

בתוך כך, בכיר חמאס ונציג הארגון בלבנון, אוסאמה חמדאן, אמר היום כי ארגונו הציב "תנאים מכובדים" להשלמת עסקת שליט עם ישראל והוסיף כי הארגון עוסק בנושא העסקה "באחריות לאומית, הרחק משיקולים מפלגתיים". מוקדם יותר אמר בכיר חמאס חליל אל-חיה, שהיה חבר במשלחת הארגון לשיחות בקהיר, כי ישראל נושאת באחריות לעיכוב בביצוע העסקה.

"ישראל טרם נענתה לדרישות שהציב חמאס במשא ומתן לגיבוש עסקה לחילופי שבויים, ובכך היא מעכבת את ביצוע העסקה", אמר אל-חיה בראיון לרשת BBC בערבית. שר האסירים מטעם ממשלת חמאס, מוחמד אל-רול, התבטא היום גם הוא בנושא העסקה באמרו כי הוא עוקב מקרוב אחר המגעים. "הפלגים החמושים הפלסטינים דבקים בעמדותיהם בכל הנוגע לשחרור אסירים ותיקים וכאלו שנידונו למאסרי עולם", אמר.

נתניהו: "לא נבצע מחטף על עסקת שליט". גדעון צנטנר, יותם רונן ורויטרס, רויטרס
שני אסירים פלסטינים במחלוקת. גלעד שליט/רויטרס, גדעון צנטנר, יותם רונן ורויטרס

עבדאללה ברגותי נחשב בכיר מהנדסי המטענים של חמאס בגדה, והמהנדס השני בחשיבותו בארגון חמאס לאורך השנים אחרי יחיא עייש. עד היום נחשב ברגותי למיתוס בקרב תומכי חמאס, אשר מהללים את שמו באתריהם השונים ומתייחסים אליו בהערצה רבה. ברגותי מרצה עונש של 67 מאסרי עולם.

ברגותי זכה לאהדה הרבה ברחוב הפלסטיני בעקבות אחריות למספר פיגועים קטלניים בישראל, ביניהם הפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים ב-2001, בו נהרגו 15 ישראלים ונפצעו למעלה ממאה, פיגוע התאבדות ברכב התופת במדרחוב בירושלים ב-2001, בו נהרגו 6 אנשים ונפצעו 150, פיגוע התאבדות בקפה "מומנט" בירושלים ב-2002 בו נהרגו 12 אזרחים ונפצעו 58, פיגוע התאבדות במועדון הביליארד "שפילד קלאב" בראשל"צ ב-2002 בו נהרגו 15 אזרחים ונפצעו 46, פיגוע התאבדות באוניברסיטה העברית בירושלים ב-2002 בו נהרגו 9 אזרחים ונפצעו 85, הפיגוע באוטובוס קו 4 ברחוב אלנבי בת"א בספטמבר 2002 בו נהרגו 6 אזרחים ונפצעו 84.

ברגותי נולד בכווית והינו בעל אזרחות ירדנית. את השכלתו בהנדסה רכש בדרום-קוריאה, וכך גם הפך למומחה בהכנת מטעני חבלה. בשנת 1999 נכנס לגדה המערבית בסיוע החמאס כשהיה מצויד באשרת כניסה לביקור משפחתו בבית רימא שליד ראמאללה. עד מהרה הפך ברגותי לכוח מוביל בזרוע הצבאית של חמאס, ולמהנדס הבכיר של התנועה, בהתחלה באיזור ראמאללה ולאחר מכן בגדה כולה. לאחר הפיגוע במסעדת "סבארו" נעצר ברגותי על-ידי הרשות הפלסטינית אולם שוחרר כעבור זמן קצר. עם שחרורו, מצא מחסה אצל מרואן ברגותי, אז ראש התנזים בגדה, ושהה אצלו כחודש. המחסה שהעניק מרואן לעבדאללה מנע את מעצרו של האחרון על-ידי הרשות. לאחר מכן ירד ברגותי שוב למחתרת, והמשיך בפעולתו של הכנת חומרי נפץ, חגורות נפץ ומטענים.

איברהים חאמד אחראי לפיגועים בהם נרצחו 82 ישראלים ונפצעו מאות. בין הפיגועים שנקשרו בשמו: מכונית התופת בכיכר ציון בירושלים, קפה מומנט, המועדון בראשון לציון ופיגוע התאבדות באוטובוס קו 4 ברחוב אלנבי בתל-אביב. בתוך כך, פורום המשפחות השכולות הגיש הבוקר בקשה לבית המשפט העליון, להצטרף כידיד בית המשפט בעתירה שהגישו אתמול ארגון אלמגור ושלושה הורים שכולים, ובה דרישה לקבל מידע על הקריטריונים לשחרור אסירים בעסקת חילופי השבויים הצפויה. הפורום, המורכב ממאות משפחות ישראליות ופלסטיניות כותב בעתירה שהם "מבינים לליבם של הורים שכולים המתנגדים לשחרור מחבלים", אולם בפורום טוענים כי מדובר בצעד חיוני.

חאמד נולד בעיירה סלואד מזרחית לראמאללה, וגדל במשפחה קשת יום. עוד בילדותו הרבה ללכת למסגדים, ועם השנים הפך נאמן לדת ולמצוותיה. בבגרותו, הצטרף לתנועת חמאס ועם הזמן התקדם בסולם הדרגות עד למקום הגבוה ביותר. חאמד דגל במאבק מתמשך ותיכנן את פיגועיו לאורך זמן ללא קשר ל"תגובות" על פעולות ישראל. הוא ידע לשמור על עצמו, והגה בכל פעם רעיון חדש ומסוכן עוד יותר, לו הקדיש את כל הזמן הנדרש על מנת לבצע את הפיגוע בדיוק מקסימאלי ובמינימום טעויות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אביבה ונעם שליט בפגישה עם יולי אדלשטיין. עומר מירון
ניסה לשכנע שרים וח"כים לתמוך בעסקה. נעם שליט/עומר מירון

"אנו מחזקים את ידם של ראש הממשלה ושר הביטחון במאמצים הגלויים והסמויים לסיום עסקת חילופי האסירים שתחזיר את גלעד שליט הביתה", נכתב בבקשה. "אנו מודעים ושותפים לרגשות הכאב, הזעם והייאוש הנלווים למהלך שחרור האסירים ומאידך גם מבינים את עוצמת השמחה של המשפחות שיחבקו את יקיריהם", כתב במכתבו מנכ"ל הפורום ניר אורן.

בצהרים הגיע נעם שליט, אביו של החייל החטוף גלעד למשכן הכנסת בניסיון לגבש תמיכה לעסקה הנרקמת לשחרור בנו. שליט נפגש עם שר האוצר יובל שטייניץ (ליכוד) ושר התשתיות עוזי לנדאו (ישראל ביתנו), שנוטים להתנגד לעסקה בשל הכוונה לשחרר אסירים "עם דם על הידיים". בשיחה עם וואלה! חדשות אמר היום שליט, כי "כרגע אין לנו במה לעדכן". בהמשך היום נפגש שליט גם עם הרבנים הראשיים הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר.

לפי הדיווחים בתקשורת הערבית, ראש הלשכה המדינית של חמאס בדמשק, חאלד משעל, צפוי למסור היום לחברי משלחת הארגון את תשובתו להצעת האחרונה שהגיש המתווך הגרמני לחילופי שבויים עם ישראל. במקביל, בשעות אחר הצהרים התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לישיבה שנקבעה מראש, בנושא אחר. עם זאת, לפי ההערכות קיבלו השרים עדכון גם על המו"מ לשחרור החייל החטוף.

עדכון ראשון: 16:38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully