וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יוקם מרכז מסחרי בכנרת

אייל דץ

25.11.2009 / 11:00

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה את טענות החברה להגנת הטבע ודחתה את תכנית קיבוץ כנרת להקים מרכז מסחרי על גדות הכנרת. "אם זה היה בת"א, כבר היו מאשרים לנו להקים מגדל של 40 קומות"

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה אמש (שלישי) את תוכניתו של קיבוץ כנרת להקים מרכז מסחר בשטח של כדונם וחצי במתחם בית ירח על גדות הכנרת. הוועדה אישרה את החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית מלפני כחודש, וקבעה כי קיבוץ כנרת יוכל להקים באזור חניון ציבורי בלבד - ללא כל מבני מסחר. "בינוי בשטח התכנית ייצור פגיעה קשה בחזות המקום", קבעה הוועדה.

תוכנית הבנייה במתחם בית ירח עוררה זעם בקרב אנשי החברה להגנת הטבע, שטענו כי מאחורי הכוונה להקים חניון ציבורי במתחם מסתתרת תוכנית לבנות מבנה סחר גדול, וזאת במרחק של 50 מטרים בלבד מחופי הכנרת. מנגד טענו אנשי הקיבוץ כי כוונתם היא להקים חניון ציבורי למבקרים הרבים בבית העלמין ההיסטורי של המושבה, וכן "שירותי דרך" בלבד הכוללים שירותים וקיוסק.

יש לציין כי בבקשה עצמה, כפי שהוגשה למוסדות התכנון והבנייה, מצוין כי השטח המיועד לחניון הציבורי הוא 7.49 דונם המהווים 37 אחוזים בלבד משטח התוכנית, וכי השטח המיועד ל"נופש חופי" הם 1.318 דונם. על פי המסמכים, בשטח זה התכוונו בקבוץ כנרת להקים מבנה בהיקף של 600 מ"ר. "לא ייתכן כי על שטח של 600 מ"ר התכוונו לבנות שירותים וקיוסק בלבד", טענו בחברה להגנת הטבע.

הוועדה לשמירת הסביבה החופית קיבלה את טענת החברה להגנת הטבע וקבעה כי "לאחר בחינת מסמכי התכנית סבורה הוועדה כי מסמכים אלו אינם מבהירים די הצורך את אופיו המדויק של הבינוי והפיתוח המתוכננים במקום. מסמכי התכנית מעורפלים ונראה כי רב הנסתר על הנגלה". הוועדה קבעה כי "התכנית עוסקת בשטח שהינו בעל חשיבות מרובה ורגישות מיוחדת, הן נוכח קרבתו אל הכנרת והן נוכח הימצאותו בתחום תל ארכיאולוגי חשוב. מדובר בשטח פתוח שאינו מבונה ואף בשל כך גוברת חשיבותו. בשל כך יש להתייחס לתכנית המוצעת ברגישות ובקפדנות מרובה".

"רצינו להקל על מאות המבקרים"

עוד קבעה הוועדה כי "בינוי בשטח התכנית ייצור פגיעה קשה בחזות המקום וכי פגיעה זו משמעותית עוד יותר נוכח הקרבה הממשית של הבינוי המוצע לכינרת ונוכח הטופוגרפיה הקיימת במקום. בנוסף, הבינוי המוצע בתכנית צפוי לגזול חלק ממקומות החניה שעל חשיבותם עמדו מגישי התכנית. נוכח האמור לעיל החליטה הוועדה שלא לאשר כל בינוי בשטח התכנית ומרכיב זה של התכנית נדחה."

זיו הר חול, האחראי על הקרקעות בקיבוץ כנרת, טוען כי לקיבוץ מעולם לא היתה כוונה להקים מרכז מסחרי על השטח. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר הר חול כי כוונת הקיבוץ היתה להקים חניון ציבורי עם שירותים וקיוסק קטן, וזאת כדי לכסות את העלויות הגבוהות של הבנייה בשטח. "אין לנו טענות לוועדה מכיוון שאנחנו מבינים שהמדינה פועלת היום נגד כל תכנית לבנייה בצפון ובדרום. אני בטוח שאם זה היה בתל אביב כבר היו מאשרים לנו להקים מגדל של ארבעים קומות. הגשנו בקשה מסודרת להקמה של חניון ציבורי עם שירותי דרך כדי להקל על עשרות האוטובוסים ומאות המבקרים שמגיעים מדי יום לבית העלמין ההיסטורי במושבה כנרת. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז צפון כבר אישרה את התוכנית, אבל מסתבר שיש אנשים מעליה שחושבים שהם מבינים יותר טוב".

מנגד, מהחברה להגנת הטבע בירכו על ההחלטה ואמרו כי "אנו מברכים על החלטות הוועדה לשמירת הסביבה החופית והוועדה לנושאים תכנוניים ועקרוניים שלא לאשר בינוי בתחומי רצועת 50 המטרים של חופי כנרת. אנו מקווים ומאמינים שהחלטות מעין אלו יופנמו בקרב יישובי הסביבה הסמוכים לאגם, ושאלה יתגברו בעתיד על יצר הפיתוח ויימנעו מקידום יזמות כלכליות פוגעניות בחופי כנרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully