וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבריטניה עוצרים תושבים רק כדי לקחת DNA

לפי דו"ח חדש, בבריטניה הוקם מאגר ה-DNA הגדול בעולם, והמשטרה עוצרת אנשים רק כדי לקחת מהם דגימות גנטיות ולצרפן למאגר. "זה הפך מבנק גנטי לעבריינים למאגר של חשודים"

בריטניה הקימה את מאגר ה-DNA הגדול בעולם, ללא דיון פוליטי ראוי, והמשטרה הבריטית עוצרת תושבים רק כדי לצרף את דגימות ה-DNA שלהם למאגר הגנטי. עם זאת, כלל לא ברור באיזו מידה המאגר תורם ליכולת החקירה של המשטרה. כך חשף היום (רביעי) דו"ח של "הנציבות לגנטיקה אנושית", המייעצת לממשלת בריטניה בסוגיות חברתיות, משפטיות ואתיות הקשורות בגנטיקה. הנציבות קראה לבחינה מחדש של נהלי הטיפול במאגר ולחקיקת חוקים חדשים לפיקוח על השימוש בו.

בדו"ח חריף ביותר טוענת הנציבות שבנק ה-DNA הפך ממאגר של עבריינים למאגר של חשודים. הדו"ח הביא את דבריו של בכיר במשטרה לשעבר, שאמר כי "בימינו מקובל לעצור על כל עניין ודבר", רק כדי לקחת דגימות DNA. הדו"ח מצא כי ה-DNA של יותר מ-75% מהגברים השחורים בין הגילים 18 ל-35 בבריטניה נמצא במאגר.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר נותן דגימת די אן איי. AP
המאגר הוא "כלי חיוני למלחמה בפשיעה". גם בלייר נותן דגימה/AP

המאגר, שהוקם ב-1995, הוא הגדול בעולם כולו ביחס לגודל האוכלוסייה, וכולל דגימות DNA של חמישה מיליון אזרחים, 8% מאוכלוסיית בריטניה. "הפרלמנט מעולם לא דן בסוגיית המאגר באופן רשמי", אמר אתמול יו"ר הנציבות, פרופ' ג'ונתן מונטגומרי, "והרחבתו התאפשרה באמצעות תיקונים לחוק שנועדו להסדיר הליכים של איסוף טביעות אצבעות וראיות גופניות".

דובר משרד הפנים מסר בתגובה כי המאגר הוא "כלי חיוני למלחמה בפשיעה". בזכות המאגר נמצא קשר בין יותר מ-410 אלף פשעים שהתרחשו בין 1998 ל-2009 עם תוקפים אפשריים, אמר הדובר.

בשבוע שעבר פרסם שר הפנים, אלן ג'ונסטון, הצעת חוק, לפיה יישמרו במאגר ה-DNA למשך שש שנים דגימות של אנשים שנעצרו אולם לא הורשעו בעבירה כלשהי. הצעת החוק באה בעקבות פסיקה תקדימית בבית המשפט האירופי לזכויות אדם מדצמבר שעבר, שהגדירה כבלתי חוקית את המדיניות הנוכחית של שמירה גורפת של דגימות DNA, בין אם אדם הורשע או לא. לפי הערכה עדכנית של משרד הפנים, שהתפרסמה ביום שישי עם הצעת החוק, מספר החפים מפשע הנכללים במאגר ה-DNA הוא 980 אלף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully