וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקינזי תבחן גם את שכרם של אנשי הקבע ומספרם

מירב ארלוזורוב

24.11.2009 / 23:12

לאחר שנים של דחיות, הסכים הצבא כי חברת הייעוץ הידועה תמליץ על התייעלות גם בכוח האדם המועסק בצה"ל. המטרה: חיסכון של 30 מיליארד שקל בתקציב הביטחון במשך עשור

מקינזי, חברת הייעוץ האסטרטגי הבינלאומית הממליצה על תוכנית התייעלות לצה"ל, תבחן גם את תנאי כוח האדם בצבא. מקינזי תתחיל לבחון את תנאי כוח האדם, והיכן ניתן לייעל אותם, בשלב ב' של עבודתה עבור משרד הביטחון - החל בינואר 2010. שלב א' של עבודתה, שכולל המלצות התייעלות בנוגע לתהליכים תפעוליים בצבא בלבד, יוצג היום בידי מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, וסגן הרמטכ"ל, האלוף בני גנץ.

ההסכמה התקדימית של הצבא כי מקינזי תציע תוכנית התייעלות גם לגבי כוח האדם, התקבלה בתחילת החודש, בפגישה שנערכה אצל מנכ"ל משרד הביטחון עם נציגי משרד האוצר - ראש אגף התקציבים, אודי ניסן, ואנשיו. זאת לאחר יותר משנתיים שבהן דחה הצבא את כל הדרישות של משרד האוצר לבצע קיצוצים כואבים במצבת כוח האדם ובתנאי השכר והפרישה של אנשי הקבע. ההסכמה התקדימית של הצבא נתפשת כפריצת דרך לקראת התייעלותו והשגת המטרה שהציבה לו ועדת ברודט - חיסכון של 30 מיליארד שקל בתקציב הביטחון במשך עשור.

ועדת ברודט קבעה את תקציב הביטחון לעשור הקרוב, תוך שהיא מעניקה תוספת תקציב של 45 מיליארד שקל בעשור למערכת הביטחון - אבל גם תבעה מהצבא להציג תוכנית התיעלות של 30 מיליארד שקל בעשור. ההערכה של ועדת ברודט היתה כי הצבא יכול לחסוך עד 10 מיליארד שקל במסגרת התייעלות תפעולית - רכש, בינוי ועוד - אבל שעיקר החיסכון, 20 מיליארד שקל, יהיה חייב להגיע מקיצוץ בתנאי כוח האדם ובאגף השיקום.

להערכה הזו שותף גם משרד האוצר, הלוחץ כבר שנים ארוכות על הצבא להתייעל בכוח אדם - מבחינת מספר המשרתים ותנאי השכר והשירות שלהם, ובעיקר מבחינת גיל הפרישה לפנסיה. על אף זאת, הצבא סירב עד כה בתוקף כי גורם חיצוני כלשהו יעיר הערות לגבי תנאי אנשי הקבע, וכתוצאה מכך גם מקינזי - שנשכרה על ידי משרד הביטחון לבנות את תוכנית ההתייעלות של הצבא - הוגבלה לבחינת הנושאים התפעוליים בלבד.

ההתייעלות התפעולית לא מספיקה כדי לעמוד ביעדים

השינוי בעמדת הצבא התקבל רק בתחילת החודש, ככל הנראה לאחר שמקינזי סיימה לנסח את המלצותיה בתחומים התפעוליים, והתברר מעל לכל ספק כי אין די בהתייעלות בהם כדי להביא את הצבא ליעד שקבעה ועדת ברודט. ייתכן גם שהלחץ הציבורי הנמשך על מערכת הביטחון להתייעל, כמו גם התהליך שאליו התחייב הרמטכ"ל בפני ראש הממשלה - להביא בתוך כמה חודשים הצעה של הצבא להעלאת גיל הפרישה ממנו - הביאו לכך שהצבא הבין כי אין לו ברירה אלא לבחון התייעלות של כוח האדם שלו.

מקינזי תתחיל בהכנת תוכנית התייעלות גם בנושאי כוח האדם בינואר הקרוב. היא קיבלה מנדט לבחון את כל הנושאים הקשורים לכוח האדם בצבא: מספר המשרתים, תנאי השכר ותנאי השירות שלהם וכן תנאי הפרישה שלהם.

במקביל סיימה מקינזי את חלק א' של תוכנית ההתייעלות של הצבא, אשר תוצג היום. במסגרת התוכנית ממליצה מקינזי על התייעלות בתחומי הרכש, הבינוי, התחזוקה בחיל האוויר, המשלחת בניו יורק, ייצור טנק המרכבה, פרישת עובדים במשרד הביטחון ועוד. על פי הערכות, החיסכון שיושג כתוצאה מתוכנית ההתייעלות של מקינזי בתחומים אלה יגיע לכל הפחות לכמיליארד שקל בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully