וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרעין האירני: רוסיה וסין יתמכו במערב

לראשונה מאז 2006 , יצביעו רוסיה וסין יחד עם מעצמות המערב על מסמך הנוגע לתוכנית הגרעין האירנית. להחלטה משמעות סמלית, אולם ייתכן שהיא מעידה על הגמשה בעמדת סין ורוסיה

שש המעצמות גיבשו טיוטת החלטה משותפת, הקוראת לאירן להשיב על כל השאלות שהוצגו לה בסוגיית הגרעין, ולהיות פתוחה יותר בנוגע ליתר המתקנים הגרעיניים שהיא מפעילה בעקבות חשיפתו של המתקן בקום - כך מסרו הערב (שלישי) דיפלומטים בווינה. ההחלטה תועלה להצבעה במהלך ישיבת מועצת הנגידים של סוכנות הגרעין שתיערך ביומיים הקרובים.

לראשונה מאז שנת 2006, הצטרפו גם רוסיה וסין לארבע המעצמות המערביות בהצעת החלטה הנוגעת לפרויקט האירני, מה שמעורר אופטימיות בקרב נציגי מדינות המערב, שכן שתי המדינות נהגו בעבר לעצור החלטות נגד אירן במועצת הביטחון ובסוכנות לאנרגיה אטומית. ההחלטה שגובשה היום היא סמלית בעיקרה, אולם היא מדווחת למועצת הביטחון וייתכן שיש בה רמז לנכונותן של רוסיה וסין להגמיש את עמדתן גם בנוגע להחרפת הסנקציות המוטלות על אירן.

מאז ההצבעה המאוחדת האחרונה בסוכנות הגרעין (אשר הובילה בדיעבד לסבב הסנקציות השני), נכשלו כל יתר הניסיונות של המערב לגייס את החברות במועצת הנגידים להצבעה דומה, עקב התנגדות רוסית וסינית. לדברי הדיפלומטים, בהצעה שתוגש בימים הקרובים להצבעה תידרש אירן לפתוח לגמרי את תוכנית הגרעין שלה בפני הפקחים, לציית לדרישות הסוכנות ולהשעות את העשרת האורניום.

במהלך סוף השבוע נועדו בבריסל נציגי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה, והביעו אכזבה מהעובדה שאירן לא השיבה לטיוטת ההסכם שניסחו לפתרון משבר הגרעין. בהודעה שפרסמו נציגי ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה נאמר כי אירן "לא השיבה בצורה חיובית" להצעה וכי המעצמות קוראות לה לשוב ולשקול את עמדתה בנושא. היום אמר דובר משרד החוץ האירני כי ארצו לא מתנגדת להעברת האורניום שלה לחו"ל, אך רוצה בתמורה ערבויות לקבלת דלק מועשר עבור המתקן למחקר רפואי שלה. זהו שינוי בעמדת אירן לגבי הסכם סבא"א, לפיו אירן תשלח את האורניום שלה להעשרה ברוסיה וצרפת בתמורה למוטות דלק גרעיני עבור הכור למחקר רפואי. על פי דברי שר החוץ האירני מנושהר מותקי בשבוע שעבר, נראה היה שאירן דוחה את ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully