וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: שמרו מרחק מפלרוסנט קומפקטי

נעמה טלמור

24.11.2009 / 19:01

משרד הבריאות ממליץ לאמץ את המלצת סוכנות הבריאות הבריטית, לפיה יש להימנע מחשיפה קרובה של מעל לשעה ביום לנורות פלורסנט קומפקטיות, העלולות לגרום בחשיפה ממושכת לסרטן

משרד הבריאות המליץ היום (שלישי) לשקול את אימוץ הנחיות הסוכנות הבריטית לבריאות הציבור בדבר חשיפה לנורות פלורסנט קומפקטיות. המלצת המשרד מגיעה לאחר שהוועדה הבין משרדית לחומרים מסרטנים, המייעצת להנהלת משרד הבריאות, החליטה באחרונה לפרסם אזהרה לשמור מרחק מנורות פלואורסצנטיות חסכוניות בחשמל, בגלל הסיכון ללקות בסרטן כתוצאה מהקרינה שהן מפיצות.

על פי מחקרים שנעשו בישראל, קרינת ה-UV הנפלטת מהנורות עלולה לגרום בחשיפות ממושכות לכוויות עור וכן לסוגים שונים של סרטן העור ולהזדקנות מואצת של העור, וכן מגדילה גם את הסיכון למחלות סרטן של המערכת ההורמונלית, ובעיקר סרטן השד וסרטן הערמונית. מחקר של חוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, שפורסם לפני שנתיים, מצא כי ביישובים ישראליים המוארים בתאורת רחוב פלואורוסצנטית לרוב, יש יותר חולות בסרטן השד.

גופים מקצועיים רבים נדרשו בתקופה האחרונה לבעיה הפוטנציאלית של חשיפות בני אדם לקרינות UV, ביניהם הסוכנות הבריטית לבריאות הציבור. בסדרת מאמרים שפרסמה הסוכנות היא מתריעה מפני חשיפות יתר לנורות פלורסצנטיות קומפקטיות, וזאת לאחר שהוברר מעל לכל ספק שעבור 20% מהנורות שנבדקו, הושגה הכמות המקסימלית של החשיפה ל–UV בתוך שהייה של 10 דקות במרחק של 2 ס"מ מנורה טיפוסית. ב– 50% מהנורות הושג ערך הסף בשהייה של 30 דקות, וב – 8% מהנורות הושג ערך הסף במרחק 20 ס"מ מהנורה, במשך 8 שעות חשיפה.

לאור הממצאים הנ"ל ולאחר שהנושא הופנה לתשומת לב הרשויות בבריטניה ובייחוד האירופי, החליטה הסוכנות הבריטית להגביל את החשיפה לנורות פלואורסצנטיות קומפקטיות, באופן שכאשר משך החשיפה צפוי לעלות על שעה אחת ביממה, יש להרחיק את הנורה מן הנחשף כדי 30 ס"מ לפחות. בנוסף, קובעת הסוכנות כי אנשים החולים בזאבת, הידועים כבעלי רגישות מיוחדת לחשיפה לקרני השמש, מוזהרים במקביל מפני כל שימוש בנורות מן הסוג הנדון.

יחד עם זאת, מודגש בהנחיות הסוכנות שההגבלות הנ"ל אינן חלות על נורות "אטומות" – דהיינו נורות המוגנות ע"י כיסוי זכוכית נוסף. מתברר שכיסויים אלו בולעים את מרבית הקרינה האלקטרומגנטית בתדרי ה-UV ובכך, מפחיתים במידה משמעותית ביותר את עצמות החשיפות ל–UV באור הבוקע מהן.

הסוכנות מציינת גם כי מרבית נורות הפלורסנט הקומפקטיות מהבהבות בתדירויות של 100Hz, עובדה העלולה לגרום לרגישויות יתר בעיניהם של חלק מהאנשים המביטים בכיוון הנורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully