וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טורקיה מצפה שנקנה ממנה ציוד בטחוני"

שליח וואלה! חדשות לאנקרה, ניר יהב

24.11.2009 / 11:42

"התעשייה הצבאית הישראלית מוכרת לטורקים מערכות - והם מצפים להדדיות", כך אמר הנספח המסחרי של ישראל במדינה. "טורקיה וישראל הן שותפות טבעיות עם פוטנציאל סחר אדיר"

מיחסים קרים לחילופי נשק חם? ביקורו של שר התמ"ת בנימין בן אליעזר בטורקיה השבוע מסמן את התחממות היחסים בין ישראל למדינה האירופית, אך מעלה מחדש אל שולחן הדיונים סוגיות רבות שנים בין שתי המדינות גם בפן הכלכלי והמסחרי. שר ההגנה הטורקי, וג'די גונול, התייחס היום (שלישי) לנושא הרכש הבטחוני ואמר כי יש צורך ברכש גומלין ישראלי של מערכות נשק טורקיות וכן כי "יש צורך לשלב חברות טורקיות בפרוייקטים בטחוניים בישראל".

"התעשייה הצבאית הישראלית מוכרת לטורקיה מערכות וציוד והטורקים מאמינים ומצפים שגם אנחנו נרכוש ציוד מהם", אמר היום לוואלה! עסקים דורון אברהמי, הנספח המסחרי של ישראל במדינה, בתום אירוע פתיחת הוועדה המשותפת ישראל-טורקיה באנקרה בראשות שר התמ"ת בנימין בן אליעזר ושר ההגנה המקומי גונול. "אין זו פעם ראשונה שהטורקים מעלים את הדרישה הזו - ואני מאמין שהמוסדות המתאימים בישראל ידעו להתמודד איתה".

על פי אברהמי, על אף המשבר הפוליטי אליו נקלעו שתי המדינות בחודשים האחרונים - לא נגרמה פגיעה קשה ביחסים הכלכליים ביניהן: "הטורקים רואים את הפוטנציאל הגדול ביחסים הכלכליים עם ישראל ובסך הכל הפער המסחרי הוא לטובתם: הייבוא הישראלי מטורקיה רב יותר מהייצוא הישראלי אליה ולכך אפשר להוסיף גם את הביקורים הרבים של תיירים ישראלים. זו כנראה הסיבה שהטורקים מחשיבים את הסכם הסחר החופשי עליו מושתתת מערכת היחסים עם ישראל כהסכם המוצלח ביותר שיש לטורקיה עם מדינה כלשהי - ובזכותו הם הגדילו את הסחר עם ישראל מרמה של 300 מיליון דולר ל-3 מיליארד דולר בשנה, ובעתיד זה צפוי לגדול אף יותר".

אברהמי, כמו הטורקים, רחוק מלהתרשם יתר על המידה מהחרם שהכריזו צרכנים ישראלים בחודשים האחרונים על סחורות טורקיות ועל אתרי נופש במדינה: "הירידה של 31% שנרשמה בהיקף הסחר בשנת 2009 בין המדינות היא תוצאה של המשבר הכלכלי העולמי ואין לייחס אותה להיבטים פוליטיים. הכלכלה הטורקית מושתתת על שווקים מתפתחים כגון רוסיה ומדינות הבלקן והיא מבוססת על ייצוא - לכן היא נפגעה מאוד".

בתוך כך נפגש אתמול שר התמ"ת המבקר במדינה, בנימין בן אליעזר עם מספר אילי הון בולטים בכלכלה הטורקית אשר זוהו כמשקיעים פוטנציאליים במשק הישראלי. לדבריו, הוא מקווה כי הפגישות יובילו לביקורים של תאגידים טורקיים גדולים בישראל ובהמשך גם להשקעות בערוצים שונים במדינה. "טורקיה וישראל הן שותפות טבעיות בתחום הכלכלי ויש פוטנציאל סחר אדיר ביניהן", סיכם בן-אליעזר את הפגישות שערך אמש בנושא. היום, צפוי שר התמ"ת להיוועד עם נשיא טורכיה, עבדוללה גול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully