וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר יצא לטייל בטורקיה וחוזר בשלום

ניר יהב, שליח וואלה! חדשות לאנקרה

24.11.2009 / 7:00

שר התמ"ת חוזר מעודד מהביקור בטורקיה, אליו יצא כדי לנסות להחזיר למסלולם את היחסים בין שתי המדינות. בטורקיה לעומת זאת מעריכים שהיחסים לא ישתפרו לפני שנושא עזה ייפתר

אפילו בסביבתו של שר התמ"ת בנימין בן אליעזר די הופתעו מהעניין הרב שעורר ביקורו בטורקיה. עיתונאים טורקים סקרנים רבים הגיעו למלון באיסטנבול שבו הוא השתתף בכנס כלכלי, במטרה לשמוע מה הוא אומר. כן, גם שם חשים את המשבר ביחסים ועוסקים בו בהרחבה. העיתונים המקומיים קיבלו את פניו של בן אליעזר בכותרות גדולות, העוסקות ברובן במחלוקת שפרצה בין בן אליעזר לבין שר החוץ ליברמן על רקע אופיו המדיני של הביקור ובאפשרות שיציע לטורקיה לשוב ולתווך במשא ומתן בין ישראל לסוריה.

עיתונאים טורקים שעימם שוחחנו החמיאו לישראל שלקחה את היוזמה לידיים בניסיונות למוטט את חומת הקרירות בין שתי המדינות. "כולם מדברים על כך שישראל עשתה את הצעד הראשון במטרה להשיב את היחסים עם טורקיה למסלולם, וזה מאד חשוב", סיפרה לוואלה! חדשות כתבת טלוויזיה טורקית. "בן אליעזר הוא דובר טוב מאד של הממשלה הישראלית, הוא יודע כיצד לבחור את המילים ואני חושבת שהוא מעביר מסרים טובים".

בנימין בן אליעזר נפגש הערב באנקרה עם סגן ראש ממשלת תורכיה. ששון תירם
"דובר טוב מאוד של הממשלה הישראלית". בן אליעזר וסגן ראש ממשלת טורקיה/ששון תירם

שר החוץ הטורקי: המשבר מאחורינו

אולם לצד התקוות הגדולות, היא העריכה שהמשבר לא ייפתר כל כך מהר כפי שניתן לחשוב: "באופן אישי אני חושבת שהביקור אמנם טוב מאד אבל יש לי ספקות כמה הוא יצליח לפתור במהרה את המשבר בין המדינות. הממשלה הטורקית הרי אמרה כמה פעמים שהיא לא מוכנה להחזיר את היחסים למסלולם לפני שעניין עזה ייפתר. אני חושב שטורקיה תרצה לראות צעדים בשטח בכל הנוגע לפלסטינים. אני חושבת שמאחורי הקלעים הם מאד מרוצים משיקום היחסים, אבל בפומבי הם לא יאמרו זאת בצורה ברורה".

בן אליעזר הבהיר מעל כל במה ומיקרופון שהוא הגיע לטורקיה לא כאדם פרטי אלא כנציג הממשלה. בכך הוא עקץ את ליברמן שתהה מה למסרים מדיניים ולביקור כלכלי, ורמז לכל כי הוא מתואם עם ראש הממשלה - אך לא עם שר החוץ. מפתיע היה לגלות גם שלמרות הדברים שהשמיע השבוע נתניהו נגד אפשרות שטורקיה תתווך שוב בין ישראל לסוריה, בן אליעזר – המתואם באופן מלא עימו – הציע לשר החוץ הטורקי בפגישתם לשוב ולתווך במשא ומתן. "האם המשבר בין ישראל לטורקיה מאחורינו?", שאלנו את השר הטורקי. "כן", השיב בנחרצות ובחיוך לפני שעלה על מטוס וטס לביקור בלוב.

ואולי המשבר עם טורקיה מעניין רק את התקשורת אך לא את העם? "הפוליטיקה לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של הציבור הטורקי בכלל", אישרה יליס אוז, הכתבת הכלכלית של העיתון הנפוץ בטורקיה 'הורייט', בשיחה עם וואלה! חדשות. "יש משבר כלכלי חמור והנושאים היומיומיים מעניינים את הציבור הרבה יותר מדיפלומטיה, מכלכלה ומיחסים בין מדינות".

"טורקיה היא מדינה חופשית", סיכמה עיתונאית טורקיה נוספת. "אי אפשר להכחיש שיש במדינה אנשים שלא אוהבים את ישראל בגלל מה שהיא עושה לפלסטינים. לעומת זאת, יש חלק גדול שחושב שישראל היא חלק בלתי נפרד מהמזרח התיכון ולכן היחסים איתה הם חשובים. טורקיה היא מדינה גדולה, לכל אחד יש זכות לחשוב אחרת ולהביע את דעתו". כתב כלכלי נוסף, מהעיתון הנפוץ "א-סבאח", ניסה להסביר כי דבריו של ראש הממשלה ארדואן בגנות ישראל לאו דווקא מקובלים על כל שדרות הציבור הטורקי: "יש כאלה שמסכימים איתו, אבל יש רבים שחלוקים עליו ואינם אוהבים את הדברים שלו ובעיקר את סגנון הדיבור התקיף שבו הוא משתמש".

כשבן אליעזר נשאל מה דעתו על התרחקותה של טורקיה מהמערב והתקרבותה לאירן, הוא ניסה לשמור על טון דיפלומטי. "טורקיה היא מדינה עצמאית", אמר. "יש לה זכות להחליט מה טוב לה ואיני יכול לשפוט זאת. מה שחשוב הוא שהיחסים בין ישראל לטורקיה יהיו טובים כמו פעם". את הדברים הללו הוא אמר לפני פגישתו עם שר החוץ הטורקי. לאחר מכן הוא נשמע מרוצה הרבה יותר: "אני חוזר לישראל רגוע ובטוח", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully