וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר הפתיע: הריבית תעלה ל-1%

אלון שן

23.11.2009 / 17:36

מבנק ישראל נמסר כי אחד הגורמים העיקריים להחלטה הוא החשש מאינפלציה. נשיא התאחדות התעשיינים: "העלאת הריבית תחליש את הדולר ותפגע בכושר הייצוא הישראלי"

בנק ישראל הודיע הערב באופן מפתיע כי הריבית במשק תועלה ב-0.25% לרמה של 1%. מהבנק נמסר כי אחד הגורמים העיקריים להחלטה הוא כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.9% ובחודשים הבאים צפויה להיות אף גבוהה מהגבול העליון של היעד, בהשפעת העלאת המיסים והמחירים המפוקחים על ידי הממשלה.

בבנק הוסיפו כי בנתוני החשבונאות הלאומית לרבע השלישי, נרשמה התאוששות בפעילות במשק ששיקפה עליה משמעותית בצריכה הפרטית, בייצוא ובהשקעות, וכי הגידול בייצוא הישראלי בעת האחרונה מתבסס על התאוששות בסחר העולמי.

עוד נמסר כי ריביות הבנקים המרכזיים במשקים המובילים נמצאות ברמות נמוכות וצפויות להישאר כך גם בחודשים הבאים. אולם, הבנקים המרכזיים של ארה"ב ואירופה החלו לנקוט בצעדים המעידים על יציאה הדרגתית מהיבטים לא שגרתיים של המדיניות המוניטארית המרחיבה, ואף בכמה מהמדינות בהן החלה ההתאוששות להתבסס, העלו את הריבית.

"האינדיקטורים הכלכליים בישראל מצביעים על התאוששות אך עדיין קיימת אי ודאות לגבי עוצמתה. הריבית לחודש דצמבר גם לאחר העלאה זו, תעמוד ברמה נמוכה של 1%, המהווה המשך המדיניות המוניטארית המרחיבה, שנועדה מצד אחד לתמוך בהמשך התאוששות המשק בעיקר נוכח האי ודאות הקיימת ומצד שני תתרום להתבססות האינפלציה בתוך היעד", סיכמו בבנק.

תגובות מעורבות במשק

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, מסר לוואלה! עסקים בתגובה להחלטת פישר כי הוא "מבין את דאגת הנגיד לאינפלציה גבוהה, אולם דווקא עכשיו כשהדולר מתאושש ניתן היה להמתין עם העלאת הריבית ולאפשר למטבע האמריקאי להתחזק. עתה, ייחלש הדולר, מה שכמובן יפריע לכושר התחרות של הייצוא הישראלי וימנע צמיחה במשק".

אך יש גם תגובות חיוביות להחלטתו של הנגיד: נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, אמר בתגובה כי "החלטת נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית היא החלטה נכונה נוכח העובדה שהמשק נמצא בתחילתו של תהליך לחידוש הצמיחה ולצמצום האבטלה. העלאת שיעור הריבית בצורה מדורגת ומצומצמת לא תיפגע במגזר העסקי".

"צריך להבין כי אי אפשר לשמור על שיעורי ריבית נמוכה לאורך זמן וללא גבול. ריבית נמוכה מאוד לאורך זמן מפרה את האיזונים במשק, פוגעת בחוסכים, ואף מצמיחה תופעות העלולות לערער את יציבות המשק בעתיד", הוסיף לין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully