וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התותח הקדוש ירעם שוב

תום גולדהנד

23.11.2009 / 15:26

הקריאות למרד ולסרבנות בתוך הצבא טוענות את הקליע הבא בתותח הקדוש. תום גולדהנד סבור שאנחנו חיים על זמן שאול, רגע לפני מלחמת אחים שעלולה להחריב את המדינה

השנה היא תחילת 2013, נבואות הזעם על הרס העולם התבדו, או יותר נכון עברו לתאריך היעד הבא – עולם כמנהגו נוהג, וגם בישראל מורדים כמנהגם מורדים. את נס המרד מובילה חטיבת "כפיר". בשנתיים האחרונות היא כבר הפכה לשם דבר אצל המתנחלים וגורמים ימניים קיצוניים. הביקוש לגיוס ליחידה רק הלך וגבר עד שהוחלט במערכת הביטחון לפרק אותה. אבל השם עדיין דבק, וכל צעיר מתנחל, פעיל ימין ומאמין בשלמות הארץ שמסרב בליבו למלא אחר פקודות מלבד הוראות רבו, מתגייס ליחידת "כפיר" – גורי אריות צעירים שרק מחכים לשאוג.

אם האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה, אז סרבנות ומרד הם נגיסות גדולות במדינה הדמוקרטית, ומרד אלים הוא פירוק הדמוקרטיה בריש גלי. אין לי כל בעיה עם הצהרות סרבנות משמאל ומימין, השאלה היא היכן הן מבוצעות. כל צעיר וצעירה שאינם מסכימים עם מעשיה של מדינת ישראל זכאים למחות בכל דרך אפשרית כשהקיצונית ביניהן היא זכות הסירוב לשרת בצבא הכובש מצד אחד, או בצבא המגרש מצד שני. על הזכות לסרב משלמים - יושבים בכלא ונושאים את האות בכבוד.

מה שפסול בעיני מכל וכל זה ללכת עם ולהרגיש בלי, או במילים אחרות להתגייס לצבא ולהחליט מבפנים מתי ואיך למרוד ולהמריד, מתי אני מסכים לשרת את המדינה ומתי הממשלה החליטה לבקש ממני משהו שהוא מנוגד לדעותיי הפוליטיות ואז להניף בגאון את נס המרד.

הרעם עדיין מהדהד

מרד שכזה כבר התרחש בהיסטוריה של מדינת ישראל, ממש ברגעי הקמתה. ביוני 1948 כחמישה שבועות לאחר קום המדינה וכשלושה שבועות לאחר שהאצ"ל הסכים להתפרק מנשקו ולהשתלב בצה"ל, עשתה לה את דרכה לחופי ישראל ספינת אלטלנה ובקרבה נשק רב שהיה אמור לעבור לידי הלוחמים, השאלה היתה רק לאן ולמי. באצ"ל, בראשותו של מנחם בגין, דרשו כי חלק נרחב מהנשק יועבר לגדוד הירושלמי והשאר יועבר לצה"ל עם מתן קדימות ליחידות האצ"ל, דוד בן גוריון סירב ופקד בסופו של דבר להטביע את הספינה. החשש האמיתי ממלחמת אחים גרם לבגין ששהה באותה העת על הספינה להורות שלא להשיב באש לעבר לוחמי צה"ל.

על הקמתו של צבא אחד למדינת ישראל שילמו בחייהם 16 לוחמי אצ"ל ושלושה לוחמי צה"ל, והתותח שהטביע את אלטלנה זכה לכינוי התותח הקדוש - כינוי שסיפק בן גוריון. 61 שנים לאחר מכן הרעם של התותח הקדוש עדיין מהדהד וברקע נשמעות הקריאות למרד בתוך הצבא, יצירת צבא ההתנחלויות, צבא נוסף בתוך צה"ל - פלאנגות.

לצערנו אין לנו כרגע מנהיגים באותו סדר גודל כמו בקום המדינה – בנימין נתניהו ואהוד ברק אינם דוד בן גוריון, וחברי האיחוד הלאומי הם בוודאי לא מנחם בגין. אם אכן נגיע לעימות פנימי לא נראה שקיים כרגע מנהיג שיעמוד בפרץ ויעצור את המלחמה הבאה מבית - מלחמת יהודה מול שאר ישראל. בתסריט הזה "מדינת תל אביב" תקום לצידה של "מדינת השטחים" והתנגשות התרבויות בין שתי המדינות לא תאחר לבוא.

במדינת תל אביב לא יהיה עם מי להגן על הארץ, ובמדינת יהודה לא יהיה על מה, ואיך להגן - אפס ייצוא למדינות העולם, אפס יצרנות מלבד גבינות עזים, והתרומות שיגיעו מחו"ל גם הן לא יימשכו זמן רב. בסופו של דבר עם ישראל יישב בשטחים המשוחררים חופשי מהעול הכבד של מדינת תל אביב ומההחלטות הדרקוניות של בג"ץ, אבל בכפר הגלובלי שבו אנו חיים כיום עז ועוד עז, דונם ועוד דונם כבר לא באמת מספיקים כדי לחיות.

לא תסריט בדיוני

זהו המקרה הקיצוני, ועבור רוב תושבי ישראל גם הנורא והפסימי מכל. עבור הקצוות משני הצדדים זהו דווקא המקרה האופטימי – גירושים זריזים מ"אחינו" היהודים הבלתי נסבלים, הצד של החתן יקבל את השטחים, הצד של הכלה יברח להורים בחו"ל. אם התסריט הזה נשמע לכם בדיוני, אז הגיע הזמן שתתעוררו, "יהיה בסדר" היא אמירה שליוותה את מדינת ישראל מיום הקמתה והיא כבר לא תקפה כאן. לא יהיה בסדר, עלול להיות רע מאוד.

תהיו סמוכים ובטוחים שהתותח הקדוש ירעם פעם שנייה, השאלה היא רק מתי ובאיזו סיטואציה. זה יכול להתרחש כבר בקרוב עם פירוקם של ישיבות ההסדר המורדות, ביטול התקצוב הממשלתי ואיום במאסר למורדים ומסיתים - במקרה זה הדי הירי של התותח הם קטנים ולא יהיו נפגעים בנפש. המקרה השני הוא התסריט הפסימי קצת יותר - מרד גלוי והקמתה של מיליציה אלימה. נשק יופעל משני הכיוונים ויהיו נפגעים בנפש, בסופו של דבר המרד ידעך בכוח הזרוע, אולם ישאיר צלקות לעוד עשרות שנים. הדי ההדף מירי "התותח הקדוש" במקרה זה יפגעו בכל המדינה.

לפי פרשנים מסוימים במסורת היהודית יש לנו לפחות עוד כמה מאות שנים עד שהעולם יבוא לסופו באלף השביעי לספירתנו. לפי ספירת תרבות המאיה 21 בדצמבר 2012 הוא היעד הסופי לספירתם. לא ברור אם מדינת ישראל כפי שהיא כיום תצליח להגיע לתאריך היעד הזה בשלום. בכל מקרה שיהיה לכולנו בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully