וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניה: המזבלה העירונית תהפוך לשכונת יוקרה

גיא ליברמן

23.11.2009 / 8:20

התוכנית של עיריית נתניה לפינוי הר הזבל שבקו החוף של העיר ולבניית אלפי דירות במקום תופסת תאוצה ואף קיבלה את ברכת ראש הממשלה. הגורם המעכב: מציאת תקציב לפינוי האשפה

עיריית נתניה מבקשת לפנות את אתר האשפה שעל קו החוף של העיר ולבנות במקומו שכונה שתכלול 2,000 דירות ו-1,000 יחידות מלונאיות. באחרונה אף דנה ראש העיר מרים פיירברג בעניין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקשה שיכיר בנושא כפרויקט לאומי. נתניהו נתן את ברכתו לתוכנית והנחה את מינהל מקרקעי ישראל לטפל בעניין, אך סירב לבקשת פיירברג להכריז על התוכנית כפרויקט לאומי ולהתחייב למענק מימון ראשוני לביצוע פעולות פינוי הזבל - שנאמדות ב-150 מיליון שקל.

אתר האשפה נמצא על 300 דונם בחלקו הדרומי של המצוק שעל חוף נתניה, על קרקע של מינהל מקרקעי ישראל. חלק מהאתר אף פולש לקרקעות פרטיות. האתר פעל החל משנות ה-70 עד 99', אז החליטה פיירברג להפסיק את פעילותו.

עם עליית שוק הנדל"ן בעיר בשנים האחרונות, שווי הקרקע במקום מוערך כעת בכמה מאות מיליוני דולרים, אלא שעד היום לא נמצא הגורם שיפנה את כמות הזבל האדירה, שמוערכת ב-2-3 מיליון מ"ק.

הנזקים שמסב האתר הם לא רק כלכליים. ממסמך שהגישה העירייה לנתניהו נכתב: "האתר הוא מטרד סביבתי בשל פליטת ביו-גז וריחות לא נעימים והוא בבחינת מפגע אסתטי, בטיחותי ובריאותי. מדרונות הר האשפה גולשים לים ולעתים מזהמת אותו. כמו כן, קיום האתר פוגע בערכי טבע ונוף שבסביבתו". בסקר שערך בנק ההשקעות האירופי EIB, האתר סווג כאחר המוקדים המזהמים ביותר שלחופי הים התיכון.

"נבנה מנוף כלכלי לעיר ולאזור כולו"

זה כמה שנים מנסה העירייה לקדם את התוכנית לבניית שכונת יוקרה במקום שבו שוכן האתר. פיירברג כבר פנתה בעניין לכמה גורמים ממשלתיים: "פעם היה רפרנט של האוצר שאמר לנו שכדאי לבדוק פתרונות של הפקת גז מהאתר כמו בחירייה וכיסוי של המקום בשכבה של עפר. כשהוא הגיע לאתר הוא הבין שרק פינוי הזבל יוכל לפתח את האזור. כולם מבינים שברגע שהאתר יתפנה נוכל לבנות שכונה יפהפייה שתהווה מנוף כלכלי לעיר ולאזור", אומרת פיירברג.

הבעיה של קידום הפרויקט היא בהשגת המימון לסילוק האשפה, ובכך האתר מזכיר אתרים דומים שנמצאים במיקום מצוין, אך סובלים מקרקעות מזוהמות, כגון מתחמי תעש בתל אביב וברמת השרון. "הפתרון האידיאלי לדעתנו הוא שנקבל מימון למחצית מהסכום והיתר יגיע ממקורות עירוניים. ההשקעה תוחזר מהר מאוד עם פיתוח המקום", אומרת פיירברג.

ואולם לא בטוח שהדבר יקרה, כפי שגם באתרים מזוהמים אחרים טרם התקבלו החלטות ברוח זו. להפך: הקו הרווח בממשלה הוא לתת את הקרקעות לטיפולם של יזמים פרטיים, שיסלקו את הזיהומים ולאחר מכן יפיקו מהן את הרווחים.

מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, אישר כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי פנה אליו באחרונה בעניין, ואף ציין כי גם הוא נפגש בנושא עם פיירברג: "אנחנו מכירים את נושא המזבלה בנתניה זמן רב, ולמעשה מתבצעות שם כל הזמן עבודות. כמובן שהעניין המימוני מונע נכון לעכשיו את התקדמות הפרויקט, אבל אנו פועלים מול העירייה כדי לקדם את הפרויקט על מנת שנוכל לפנות את הכתם המכוער הזה מהעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully