וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אירופה הראשון - ראש ממשלת בלגיה

דיפלומטים בבריסל מדווחים כי הסתיים המירוץ על תפקידי המפתח באיחוד האירופי המחודש. אחרי שטוני בלייר וראש ממשלת הולנד פרשו - הובטח מינויו של ראש ממשלת בלגיה הרמן ון רומפוי לתפקיד נשיא האיחוד האירופי

מרבית מנהיגי האיחוד האירופי החליטו אמש (חמישי) כי ראש ממשלת בלגיה, הרמן ון רומפוי, יהיה האדם הראשון שיכהן כנשיא האיחוד.דיפלומטים הנמצאים בכינוס מנהיגי האיחוד בבריסל אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי בתום יום דיונים ארוך הושגה הסכמה על המינוי, אולם טרם פורסמה הודעה רשמית. שבדיה, המארחת את הכינוס הגישה את מועמדותו של ון רומפוי לתפקיד הנשיא אך המינוי עדיין דרוש אישור של כל 27 מנהיגי המדינות החברות. למשרת שרת החוץ של האיחוד האירופי נבחרה נציבת המסחר של האיחוד האירופי, הדיפולמטית הבריטית קתרין אשטון. היא תחליף את הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי כיום, חוויאר סולנה.

ון רומפוי מכהן כראש ממשלת בלגיה רק כשנה, אך הוא נחשב למנהיג אהוד ויציב בארצו. הוא עבד ככלכלן, אך נחשב לאינטלקטואל ואף כתב שישה ספרים. חיבתו לשירים בני 17 הברות בסגנון היפני "הייקו" הקנו לו את התואר "ראש הממשלה המשורר". שניים משיריו אף תורגמו לאנגלית ופורסמו בעיתון "וול סטריט ג'ורנל". על פי פרשנויות שונות הבחירה בוון רומפי מראה כי מנהיגי האיחוד ביקשו לבחור במנהיג בעל פרופיל נמוך לייצג את האיחוד האירופי. ון רומפוי ידוע כמתנגד נחרץ לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי ובעבר אף אמר כי "הערכים הנוצריים עליהם מושתתת אירופה אינם אותם הערכים עליהם מתבססים הטורקים".

מוקדם יותר אתמול הודיע ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, כי הוא מסיר את תמיכתו בראש הממשלה לשעבר טוני בלייר - ובכך סלל את דרכה של אשטון, כיום הממונה על המסחר באיחוד האירופי, לתפקיד הנציבה העליונה ליחסי חוץ. גם בלייר עצמו הודה שהמרוץ שלו לנשיאות האיחוד הוא חסר סיכוי, בגלל נחישותם של המנהיגים לבחור אדם הקרוב להשקפת עולמם המרכז-ימנית. גם מי שהיה מהמועמדים המובילים לתפקיד הנשיא, ראש ממשלת הולנד יאן פיטר בלקננדה, הודיע במהלך היום כי הוא החליט שלא להתמודד, וככל הנראה סייע בכך למנהיגים להגיע להחלטה, למרות שהתחזיות לפני המפגש העריכו כי יידרש למנהיגים זמן נוסף.

בחודשים האחרונים, לפני אשרור אמנת ליסבון, נראה היה שבלייר הוא המועמד הוודאי לתפקיד. אולם מאז התברר שנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מתנגדים למינויו ומעדיפים לבחור מנהיג פחות מוכר ובולט ממדינה קטנה. גורמים באירופה אמרו, כי סרקוזי ומרקל העניקו את תמיכתם לון רומפוי.

האמנה האירופית אמורה לייעל את עבודת נציבות האיחוד, לאחד את מדינות אירופה מאחורי המדיניות שהוא מתווה ובכך להפוך את אירופה לשחקן מרכזי יותר בזירה הבינלאומית. נשיא צ'כיה, וצלאב קלאוס, היה האיש שמנע את אישרור האמנה במשך שבועות, אך נכנע לבסוף והאמנה יצאה לדרכה לפני כשבועיים. נשיא האיחוד יעמוד בראש המפגשים של מנהיגי המדינות, בעוד שהממונה על החוץ והביטחון יהיה סגן נשיא הנציבות ויהיה אחראי על כ-5,000 נציגים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully