וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר דירקטוריון מירב: "נתבע מהמדינה 350 מיליון שקל"

הילה רז ואבי בר-אלי

19.11.2009 / 18:40

כך אמר אברהם קוזניצקי, יו"ר הדירקטוריון בחברת מנרב בתגובה לפסיקת בית המשפט העליון על ביטול הפרטת בית הכלא בדרום

"אני לא יכול להגיד שזה לא היה צפוי, אבל כשזה באמת קורה – אז זה נראה לא צפוי. כל המערכת מזועזעת: אנחנו, השב"ס, משרד האוצר. אף אחד לא מצליח להבין למה החליטו מה שהחליטו" – כך אמר היום ל-TheMarker אברהם קוזניצקי, מבעלי חברת מנרב הנדסה, דקות לאחר שהתבשר על פסיקת בג"צ.

קוזניצקי, השותף (50%) בזכיינית הפרויקט לצד אפריקה ישראל, ומי שנחשב לרוח החיה מאחורי ביצועו, התקשה לשמור על איפוק נוכח ביטול הפרויקט, אותו ליווה בארבע השנים האחרונות. זאת, יממה בלבד לאחר שהתבשר כי זכה במכרז מקורות להקמת מתקן ההתפלה באשדוד בהיקף 1.6 מיליארד שקל.

"אני מרגיש כאילו אני במקווה – וקופץ בין הבריכה החמה לקרה", אמר. "אנחנו מקבלים את פסק הדין – אבל מאוד מצטערים על ההחלטה, ומקווים שלא תהיה בבחינת בכייה לדורות עבור כל מי שאתרע מזלו והגיע לבית הסוהר. גם שב"ס לא ששו בתחילה נוכח הפרויקט הזה, אבל השתכנעו עם הזמן שהוא יתרום להם.

הפרויקט צריך היה ליצור טריגר לתחרות, וזו הייתה מעודדת את השב"ס – וגורמת לכך שרף בתי הסוהר הקיימים היה עולה. לא הייתה שום סיבה שבעולם שלא לתת לפרויקט הזה צ'אנס – כאשר הוא ממילא נבחן 24 שעות ביממה תחת זכוכית מגדלת, בידי 13 מפקחי שב"ס, אשר יש ביכולתם לקחת את בית הסוהר לידיהם בכל רגע נתון.

"אם מחפשים את טובת האסיר – ולא את טובת שלי יחימוביץ' (אשר פעלה ציבורית נגד הפרויקט - א.ב.), אז היו צריכים להפעיל את בית הסוהר. השירות הציבורי עושה כמיטב יכולתו – אבל הדרך להשתפר היא בדיוק זו שנהוגה בכל העולם. כפי ששם ראו את התועלת בהפרטה – כך יכלו לתת כאן תקופת ניסיון. הרי בנינו עבורם אולם לפעילויות פנאי – במקום מקום פורקן לשימוש בסמים".

המדינה תפתח במשא ומתן עם הזכייניות

לאחר ביטול הסכם הזיכיון – צפויה המדינה לפתוח במשא ומתן מול הזכייניות סביב פיצויין הכספי. זאת, כאשר בהסכם הזיכיון מחויבת המדינה לשפות אותן בגין השקעותיהן עד כה בהקמת הפרויקט (כ-220 מיליון שקל) – אך סוגיית הפיצוי בגין אובדן הרווחים העתידי וכיסוי עלויות נוספות, עשויה להגיע לכדי בוררות – ואולי אך לערכאות משפטיות.

"לפחות מבחינה כלכלית – מצבנו עכשיו טוב יותר מזה שהיינו בו לולא ההחלטה", מפתיע קוזניצקי בשלילת ההשלכות הפיננסיות על פעילות מנרב, אך לא מותיר ספקות באשר לדרישותיו העתידיות מן המדינה: "נדרוש את 200 המיליון שהשקענו – ונניח על שולחן המדינה תביעה של 150 מיליון שקל נוספים לפחות", מצהיר קוזניצקי.

"הם יצטרכו לפצות אותנו בגין כל הנזקים שנגרמו לנו בשמונת החודשים מאז שסיימנו את הפרויקט. ההכשרות, האסטרטגיה, קריסת המודל הפיננסי בגין ההקמה וההפעלה – כל הכסף שנמנע מאיתנו. יש לנו 120 עובדים שהכשרנו אותם במיוחד לפרויקט. זו טרגדיה. האנשים האלה עזבו מקומות עבודה כי חשבו שהם עוברים למקום עבודה בטוח ומסודר יותר – ועכשיו, 8 חודשים לאחר שפרשו, רובם לא יוכלו למצוא עבודה, ויושלכו לרחוב על לא עוול בכפם. 120 איש – זה 120 משפחות, וזה לא עניין של מה בכך בעיר כמו באר שבע, אשר אינה משופעת במקומות עבודה. הם גם עשויים לתבוע אותנו – וזה לא צודק שאנשים מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה".

באשר לחשיפות המלווים (בנק לאומי) והמדינה לביטול הפרויקט, אמר קוזניקי: "הבנקים יקבלו את הכסף שלהם הכי מהר. מאיפה המדינה תביא צ'ק של 200 מיליון שקל? אני לא יודע. רק קיצצו עכשיו רוחבית כדי להביא סכום שכזה. יכול להיות שיעלו שוב את המסים. המדינה תנסה להתחכם – אבל זה יעזור לה כמו כוסות רוח למת, כי לנו יש עורכי דין טובים יותר".

בג"צ החליט היום לבטל את הפרויקט להקמת בית הסוהר הפרטי בדרום ולקבל את העתירה שהוגשה נגד חוקיות הקמתו, זאת על אף שהוקם מתוקף חוק בידי זכיין פרטי. את הפרויקט הקימו בשלוש השנים האחרונות קבוצת אפריקה ישראל ומנרב הנדסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully