וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הגיור עודנה כאן

אלי פינברג

19.11.2009 / 16:01

יהדותם של כ-10,000 בני אדם בישראל מוטלת בספק מאז פסיקה שנויה במחלוקת המבטלת גיורים של הרב דרוקמן. אלי פינברג חושב שאסור לתת לפרשה לרדת מסדר היום הציבורי

פרשת ביטולי הגיור החלה כבר לפני מספר שנים בשני פסקי דין שערורייתיים שניתנו בבית הדין הרבני האזורי באשדוד שביטל למפרע גיורן של שתי נשים אומללות במהלך דיוני הגירושין שלהן. היוזמה התמוהה וחסרת התקדים בה נקט הדיין מאשדוד תפסה תאוצה, וכאשר הגיעה אחת הנשים לערכת הערעור בבית הדין הרבני הגדול בירושלים פסק הדיין הרב שרמן שלא רק גיורה בוטל אלא יהדותם של כל מתגיירי הרב דרוקמן שעמד בראש מערך הגיור הממלכתי, מוטלת בספק.

הפסיקה של שרמן זיעזעה את המדינה והתקבלה כסטירת לחי מצלצלת לממסד הציוני שבמצוותו פעלו רבני הציונות הדתית במערך הגיור הממלכתי. דברים קשים נאמרו על גיורי דרוקמן בפסיקה של שרמן, דברים שהטילו ספק באמינות התעודות עליהן חתם. בהינף ידו זרק הרב שרמן פצצה של ממש, כ-10,000 איש הפכו מיהודים טובים, אזרחים נאמנים, למתחזים. רוחות רעות מאוד נשבו במדינה. מאז השתנו כמה דברים, חיים דרוקמן אינו עומד עוד בראש מערך הגיור הממלכתי הספק קיים. תיקי ביטולי הגיור שמגיעים לבית הדיו הרבני הגדול, בהוראה ישירה מהרב הראשי שלמה עמאר אינם מובאים עוד לידי הדיין שרמן, שעל התנהלותו הוטחה ביקורת קשה.

יתרה מזאת, הרב הראשי שלמה עמר דרש לנתב אליו ויושב באופן אישי בכל דיון שמתנהל בתיקי הגיורים המבוטלים. באחרונה הוא אף אישרר את יהדותו של גבר שהוריו גיירו אותו בילדותו ולגביו התעוררו ספקות בבית הדין האזורי. במקביל לפני כשנה הגישו שתי הנשים שיהדותן הוטלה בספק בפסיקות האשדודיות עם סיוע של מרכז צדק לנשים עתירה לבג"ץ בה דרשו לבטל את פסקי הדין שלהן ולמחוק אותן ואת ילדיהן מרשימת פסולי החיתון. בג"ץ בינתיים נענה לבקשתן והורה בצו ביניים למחוק אותן מהרשימה השחורה והדבר נעשה לעת עתה. למרות זאת העתירה עומדת בעיינה ובג"ץ ממתין לתשובת המדינה שמייצגת את בתי הדין הרבניים על עצם התנהלותם סביב ביטולי הגיור של הנשים העותרות בפרט וכל מתגיירי דרוקמן בכלל.

הזדמנות לממסד הדתי

תיקיהן של שתי הנשים עדיין מתבררים בין כותלי בית הדין הרבני . הזמן עובר, הרבה זמן יש לומר, ולפעמים נדמה שאנחנו מתחילים לשכוח את הפרשה. לכן אני מבקש להזכיר, לכולנו, יהדותן של שתי הנשים המסכנות וילדיהן עדיין מוטלת בספק מאחר ופסקי הדין המקוריים טרם בוטלו. כמו כן אף אחד עדיין לא ביטל את פסק הדין של הרב שרמן שמרח בבוץ ציבור של כ-10,000 איש שמורכב ברובו מיוצאי רוסיה שנולדו במשפחות מעורבות ועם עליתם לישראל גילו לתדהמתם שכאן הם אינם נחשבים ליהודים.

יש להבין שאקט הגיור הוא אינו צד טריוויאלי בכלל אלא מעשה פיזי ורוחני מורכב. מדובר בלימודים קשים במסגרתם מועמדים עוברים מבחנים לא פשוטים. עצם הסכמתם למהלך אמורה לעורר אהדה. במקום זאת הם מוצאים כעת את עצמם תלויים באוויר. תהליך הגיור האורתודוקסי וגיורי דרוקמן הם כאלה, הוא תהליך מאוד תובעני ולא כל אחד מסוגל לעבור אותו, לא כל מי שהחל בזמנו את הלימודים סיים אותם. הקשיים שהחלו כתוצאה מפסיקות הביטול והטלת הספק הם נחלתם של רבים בציבור הגרים מאחר וישנן עדויות שבחלק מהמקומות בארץ היום מערימים עליהם קשיים ואף מסרבים לרשום אותם לנישואין בגלל הרקע הדרוקמני שלהם מה שמחייב אותם לחפש רב או מועצה דתית שיחתנו אותם ולעתים אף מאלץ אותם לערוך את החופה בחו"ל.

הפרשה הזאת, הכל כך לא שייכת לרובנו לכאורה היא פרשה מאוד מסוכנת ואסור שתרד מסדר היום לפחות עד אשר יימצא מישהו שיעשה סדר בנושא, שמא לא יקום כל יום דיין עצמאי ויתחיל לבטל גיורים שהמדינה הציונית מכירה בהם. כמו כן כל מה שקורה סביב הפרשה, כולל פניה לבג"ץ, נעשה במסגרת הסטטוס קוו ולא חורג כרגע מהמוסכמות שגם עליהן אפשר להתווכח. זאת ההזדמנות של הממסד הדתי להוכיח שהוא הולך עם העם ולא נגדו. בידי הרב הראשי שלמה עמאר נמצא המפתח. נקווה שיידע לקבל את ההחלטה הנכונה שתסלול דרך לפתרון הבעיה הנקודתית של עותרות הבג"ץ ושל ציבור הגרים כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully