וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: על צפון קוריאה לשוב לשיחות הגרעין

טליה שחר

19.11.2009 / 9:55

נשיא ארה"ב ועמיתו הדרום קוריאני קראו למדינה הקומוניסטית לחזור לשולחן הדיונים והביעו נכונות לסייע לה כלכלית בתמורה לשיתוף פעולה. בנוסף, שיגר אובמה אזהרה לאירן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ועמיתו הדרום קוריאני לי מיונג-באק דחקו היום (חמישי) בצפון קוריאה לשוב לשיחות הגרעין. במסיבת עיתונאים משותפת בסיאול הבטיחו המנהיגים סיוע כלכלי לצפון קוריאה, בתמורה לשיתוף פעולה.

"הדלת פתוחה לפתרון המחלוקות הללו", אמר אובמה. "אבל זה יקרה רק אם צפון קוריאה תנקוט בצעדים משמעותיים" לקראת חיסול תכנית הגרעין שלה. אובמה הוסיף שהוא והנשיא לי מיונג-באק מסכימים שיש לשבור את דפוס הפעולה שהיה קיים בעבר, לפיו צפון קוריאה עוברת לסירוגין בין התנהגות פרובוקטיבית לבין משא ומתן. לשם כך, הנשיא האמריקאי ישגר את שליחו המיוחד לצפון קוריאה, סטיבן בוסוורת', ב-8 בדצמבר, במאמץ לחדש את שיחות שש-המעצמות.

אובמה הוסיף שזה יועיל לעם הצפון קוריאני לחזור לקהילה הבינלאומית. "אני מקווה", אמר "שעל ידי קבלת ההצעה שלנו, צפון קוריאה תבטיח את ביטחונה, תשפר את איכות החיים של אזרחיה, ותפתח את הדרך לעתיד חדש".

חבילת צעדים נגד אירן?

הנשיא אובמה גם התייחס לחזית גרעינית נוספת עמה העולם מתמודד –אירן. לדברי הנשיא האמריקאי, ארצות הברית ובעלות בריתה מקיימות שיחות על מנת למצוא דרכים ללחוץ על אירן לקבל את הסכם הגרעין שגובש על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

אתמול דחה שר החוץ האירני מנושאר מותאקי את הצעת מעצמות המערב, לפיה על אירן לשלוח אורניום להעשרה מחוץ לשטחה. מותאקי אמר שאירן תסכים להצעה רק בתנאי שהעברת האורניום תיעשה בשטחה של אירן.

במסיבת העיתונאים היום אמר אובמה שאירן הופכת את עצמה ל"פחות בטוחה" כי היא מסרבת לתת תשובה רשמית להסכם הגרעין. "במהלך השבועות הקרובים אנחנו נפתח חבילה" של סנקציות פוטנציאליות נגד אירן, אמר אובמה. שר החוץ האירני מותקי התייחס בביטול לאיום: "סנקציות הוא מושג שהיה נהוג בשנות ה-60' וה-70'".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully