וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש אדמה יביא לקריסת אתרי מורשת בישראל

קובי מנדל

18.11.2009 / 20:05

רשות העתיקות ואונסק"ו מתריעים כי אתרי המורשת בישראל נמצאים בסכנה מפני חורבן במקרה של אסונות טבע. העיר העתיקה בירושלים, אתר מצדה והנמל בעכו נמצאים בסיכון ממשי

רשות העתיקות ואונסק"ו מתריעים כי אתרי המורשת בישראל עומדים בפני סכנת חורבן במקרה של אסונות טבע ונמצאים בסכנה של השחתה בידי אדם. סדנת מומחים דנה בנושא זה בכנס שנערך בעכו העתיקה , וזאת מתוך רצון להיערך לתרחישי חירום אפשריים ולהגן על אתרי המורשת בארץ. לעכו הגיעו מומחים ממדינות שונות, ובהן איטליה, ירדן, יפן, סין, פרו, וטנזניה.

רענן כסליו, ראש מנהל השימור ברשות העתיקות, אמר כי "ישראל נמצאת באזור סיכון גבוה של רעידות אדמה. זאת, בשל קרבתה לבקע הגדול - אזור שבו כבר התרחשו רעידות אדמה חזקות, שהותירו אחריהן חורבן בישראל ובמדינות סמוכות. רעידת האדמה הגדולה האחרונה ארעה בישראל ב-1927. רעידת אדמה בעוצמה גבוהה עלולה לגרום לנזקים כבדים בנפש וברכוש - ובכלל זה, לפגיעה בלתי הפיכה במורשת התרבותית, במיוחד באתרים הנמצאים במרחק קילומטרים בודדים מהבקע. בין האתרים האלה גם חלקים מירושלים העתיקה, מצדה, ובית שאן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שנית מצדה לא תיפול?/מערכת וואלה!, צילום מסך

כסליו הוסיף עוד, כי "בשל התמוטטות המצוק הימי על רקע שינוי בגובה הים, קיימת סכנת כרסום והתמוטטות מוחשית לאתרי מורשת רבים באזור החוף (אפולוניה, קיסריה, אשקלון ועתלית). ד"ר אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות מפני רעידות האדמה, אמר כי "רעידת אדמה חזקה התרחשה באזור בית שאן בפעם האחרונה בשנת 746 לספירה. המשמעות היא שבאזור זה נצברת אנרגיה רבה לאורך מאות שנים, שממתינה להתפרץ. אני צופה שהתפרצות זו תקרה בעתיד הקרוב, במונחים גיאולוגים. לרעידת אדמה כזו באזור בית שאן, צפויות השלכות ברדיוס של 70 ק"מ - משמע, גם באזור ירושלים ותל אביב."

מנהל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, הודיע כי "המבחן של הארגונים האחראיים במדינת ישראל על הצלת האתרים מהמשמעותיים ביותר לאנושות, יהיה בהיערכות ובתיאום הבין -משרדי המקדים- ולא בתחקיר של יום אחרי. רשות העתיקות הישראלית נרתמת להוביל מהלך של היערכות לסיכונים לאתרי המורשת בישראל ובעולם כולו. ההיערכות לסיכונים העומדים בפני אתרי מורשת התרבות, היא אתגר משותף לכל מדינות העולם."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנמל הפיזני בעכו עלול לקרוס במקרה של רעידת אדמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully