וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: ליקויים בבניית כפר הנופש בפלמחים

אייל דץ

18.11.2009 / 14:36

המבקר קרא ליועץ המשפטי לממשלה לבטל את תוכנית הבנייה.

רצועת החוף של פלמחים היא פיסת טבע נדירה בחופי ארצנו. רצועת החוף, שאורכה כשני ק"מ, משתרעת משפך נחל שורק בצפון ועד חולות יבנה בדרום. כאשר נודע לקבוצת צעירים שמרבה לפקוד את החוף, כי במקום עתיד להיבנות כפר נופש עתיר מימדים הם החליטו לצאת למאבק. הם הצליחו לסחוף אחריהם אלפים, זכו לתמיכתם של חברי כנסת רבים והיום, לאחר שנים של מאבק, הם יכולים לרשום לעצמם ניצחון: בדו"ח מיוחד של מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי), קובע המבקר מיכה לינדנשטראוס כי "גילה ליקויים חמורים הן בפעילות של מינהל מקרקעי ישראל והן בהליכי התכנון שייעדו את הקרקע להקמת כפר נופש". המבקר קרא ליועץ המשפטי לממשלה לבטל את תוכנית הבנייה. לדבריו, על רשויות המדינה לבחון מחדש אם המשך ההתקשרות עם היזם משרת את האינטרס הציבורי של שמירת הסביבה החופית ונגישותה לציבור.

דו"ח המבקר חושף את הקלות הבלתי נסבלת שבה נמכרים נכסי המדינה ליזמים פרטיים. הדו"ח המקיף תוקף את התנהלותם של מינהל מקרקעי ישראל, משרד ומוסדות התכנון וטוען כי לכל אורך הפרשה התגלו ליקויים חמורים ביותר, הן בעסקה לשיווק הקרקע על ידי מינהל מקרקעי ישראל והן בשלבים השונים של הליכי התכנון, שייעדו את הקרקע להקמת כפר נופש. הביקורת העלתה, בין השאר, כי מינהל מקרקעי ישראל האיץ במכוון את הליכי שיווק הקרקע כדי לבצע את העסקה לפני שייכנס לתוקף חוק שמירת הסביבה החופית, שמטרתו להגן על אינטרס הציבור, ושהיה באותו מועד בשלבי חקיקה סופיים.

הדו"ח חושף עוד כי הליך המכרז התנהל אף הוא באופן פסול. בדצמבר 2003 פרסם מינהל מקרקעי ישראל מכרז לשיווק שטח של כ-70 דונם מחוף פלמחים להקמת כפר נופש. באפריל 2004 החליטה ועדת המכרזים כי במכרז תזכה הצעתן המשותפת של שתי חברות קבלניות בסך כ-8 מיליון ש"ח. שיווק הקרקע ליזמים פרטיים, להקמת כפר נופש, עורר בציבור גלי מחאה רבים, בעיקר בשל הטענה שהדבר פוגע בסביבה החופית, וכן בשל המחיר שהתקבל בתמורה לקרקע.

על פי דו"ח המבקר, המינהל לא שעה להמלצות השמאי הממשלתי לקראת פרסום המכרז לשיווק הקרקע, אף כי השמאי הממשלתי הוא עובד ציבור הפועל באופן בלתי תלוי, ולטענת המבקר על המינהל היה לשקול ברצינות ובאופן ענייני את המלצותיו לפני פרסום המכרז וכן בעת ההחלטה אם לקבל את ההצעה הזוכה.

יתר על כן, מינהל מקרקעי ישראל לא שיתף את משרד התיירות בהליכים לשיווק הקרקע להקמת כפר הנופש ואף לא בעצם ההחלטה לשווק את הקרקע למטרה זו. לטענת הדו"ח, אילו שיתף מינהל מקרקעי ישראל את משרד התיירות בתהליך שיווק הקרקע, סביר כי היה ביכולתו של משרד התיירות להגדיל את מעגל המשתתפים במכרז על ידי פנייה לגורמי תיירות בארץ ובחו"ל.

"תכנית היזם הייתה להקים על הקרקע כפר נופש עם מתקנים ושירותים נלווים, המיועדים להיקף גדול של 1,200 אורחים. ההתעלמות ממשרד התיירות, המופקד על נושא התיירות והנופש במדינה, היא מחדל תמוה וחמור". נכתב בדו"ח.

  • עוד באותו נושא:
  • פלמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully