וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקטיביזם פוטוגני

עידן סייר

20.11.2009 / 16:25

השחקנית הצרפתייה בריג'יט בארדו פנתה במכתב פתוח לנשיא הנציבות האירופאית ברוסו, בבקשה לקבוע באירופה על יום צמחוני לאומי

זו כבר עובדה מוצקה: יותר ויותר אנשים וגופים ברחבי העולם מכירים בנזק הסביבתי של תעשיות המזון מהחי. המודעות החלה ב2006 עם פרסום דוח האו"ם "צלו הארוך של משק החי", לפיו תעשיות החי אחראיות לכ-18% מהנזק הסביבתי. מאז, המגמה רק מתחזקת - ורק החודש פורסם דוח מפורט נוסף של הארגון הסביבתי WorldWatch Institute, שטוען כי נתונים רבים לא חושבו כראוי, ומעריך את הפגיעה ב-51% לפחות. זיהום ובזבוז מים, פליטת גזי חממה ואמוניה, כריתת יערות גשם וזיהום הקרקע, זו רק רשימה חלקית של הנזקים הסביבתיים שגורמים המשקים.

במקביל, ברחבי העולם נשמעות קריאות חוזרות ונשנות אל מנהיגי העולם, שיפעלו בנדון. אמנם לכאורה נראה כי הצעד המתבקש והבסיסי ביותר הוא לעבור לטבעונות (או לפחות לצמחונות) וכך אדם יכול למנוע את הפגיעה האישית שלו, אבל עם המשברים הסביבתיים שפוקדים אותנו, נראה שזה כבר לא מספיק, ורק עידוד המוני של האוכלוסייה לטבעונות על ידי גורמים בכירים יכול להציל את המצב.

השבוע אישיות מפורסמת הצטרפה לכוחות ההצלה: כוכבת העבר בריז'יט בארדו, שנחשבה לסמל מין בשנות החמישים והשישים, ומוכיחה למעלה משלושים שנה שיש בה הרבה יותר מזה בעזרת פעילות למען בעלי החיים. בארדו פועלת בעיקר למען שימור חיי הבר, באמצעות קרן מיוחדת שפתחה בשנת 1986. בנוסף היא פעילה נגד טבח כלבי ים למען פרוות, טבח סוסים (תאמינו או לא - אכילת בשר סוס מקובלת בצרפת), ומניעת שחיטת בעלי חיים בדרכים הנחשבות "אכזריות".

"צמחונות היא יוזמה של אזרחים אחראים"

ביום שלישי ה10.11.09, בארדו שלחה מכתב לנשיא הנציבות האירופאית, חוזה מנואל ברוסו, בו היא ממליצה על הקמת "יום צמחוני אירופאי" כאות לעידוד צמחונות בקרב האוכלוסייה. המלצתה היא שהתאריך 1.10, יום הצמחונות העולמי, יוכר באופן רשמי באירופה כיום לאומי, שיצויין תוך דגש על הנזקים הסביבתיים של תעשיות המזון מהחי. במכתבה של בארדו היא מציינת את העובדות הבאות:
תעשיות המזון מהחי אחראיות ל-90% מבירוא יערות האמזונס, מה שתורם באופן משמעותי להתחממות הגלובלית ולהכחדת מינים רבים. התעשיות אחראיות ל-37% מפליטת גז החממה מתאן ו-64% מפליטת אמוניה, הגורמת לגשם חומצי. על מנת "להפיק" קילו בשר, דרושים 323 מטרים רבועים של אדמות מרעה, 12 קילו בממוצע של מזון צמחי, ועד 15,500 ליטרים של מים.

בארדו מציינת גם את גרימתן של תעשיות המזון מהחי למותם של 6 מיליון ילדים מדי שנה מרעב בעולם השלישי, וכמובן, להתעללות בבעלי החיים. היא חותמת את המכתב במילים אלה: "צמחונות היא יוזמה של אזרחים אחראים. הסירוב לצרוך בשר מייצג גם את הדרך הטובה ביותר למחות נגד חוסר האנושיות ועל האכזריות של משקים מתועשים, המתבטאת במשלוחים חיים ובטבח של מיליארדי בעלי חיים, שנשחטים ונאכלים מדיי שנה".

תופעות דומות מתרחשות ברחבי העולם, וקשה יותר מבעבר להתעלם מהן. בין המפורסמים הקוראים לקידום צמחונות בקהילה נמצאים הזמר פול מקרתני, המוזיקאי מובי, ולאחרונה גם השחקנית הישראלית-אמריקנית נטלי פורטמן.

עם זאת, הצעדים המשמעותיים ביותר נעשים באירופה, ונראה שמשם תבוא הבשורה. ציון מיוחד לשבח יש לתת לעיר גנט בבלגיה, העיר הראשונה שבה יום חמישי מוכרז כיום צמחוני, ובו מוגש מזון צמחוני בבתי ספר ומקומות עבודה, מסעדות מציעות תפריט צמחוני מיוחד, ועלוני הסברה מחולקים ברחובות. בעקבות גנט, ערים רבות ברחבי העולם הודיעו שיפתחו בקמפיינים דומים, וגם מגזין האוכל הישראלי "על השולחן" פתח ביוזמה של יום שני צמחוני. אמנם יום צמחוני אחד בשבוע עדיין אינו מספיק כדי למנוע את כול הנזקים של תעשיות המזון מהחי – אבל לכול מי שחושב ש"אי אפשר להיות צמחוני", יש הזדמנות לנסות ולראות, שכול עוד מקפידים על תזונה נכונה ומגוונת, תזונה צמחית זה לא נורא בכלל.

ובכן, עיר אחת בבלגיה זו התחלה טובה – אבל האם עכשיו, בעקבות המכתב של בארדו, המודעות לצמחונות נכונה תגיע לכלל אירופה? שווה לחכות להתייחסות של ברוסו ולראות מה תהייה תגובתו, ובינתיים, לזכור שלא צריך שהממשלה שלנו תכריז על יום צמחוני בישראל: תמיד אפשר להפסיק לאכול בעלי חיים מיוזמתנו, ובכך לא לקחת חלק בהרס והסבל שהוא מנת חלקן של תעשיות המזון מהחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully