וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הולך ומתקצר חלון ההזדמנויות לאירן

טליה שחר

17.11.2009 / 22:38

ארצות הברית מביעה תסכול בעקבות ההשתהות של אירן במתן תשובה רשמית לטיוטת הסכם הגרעין, שגובשה לפני כחודש על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

אירן עומדת בפני חלון הזדמנויות קצר מאוד להגשת תשובתה הרשמית להסכם הגרעין שגובש על ידי סבא"א, כך אמר היום (שלישי) דובר מחלקת המדינה האמריקאית איאן קלי. "התסכול גובר", אמר קלי בהתייחסו להתמהמהות של אירן במתן תשובה רשמית להסכם שהוגש לפני יותר מחודש.

"תמיד חששנו לתת מועד רשמי, אבל אני רק רוצה שהזמן מאוד קצר", הוסיף קלי, שסירב לפרט משהו משך זמן "קצר".

קלי גם התייחס לדו"ח סבא"א שפורסם אתמול ולפיו החשיפה המאוחרת של הכור הגרעיני בקום מעלה חשש לקיומם של מתקני גרעין סודיים נוספים באירן. הדו"ח מדגיש לדבריו את הצורך בשיתוף פעולה מלא של אירן במילוי חובותיה הבינלאומיות.

מעצמות המערב דוחקות באירן לקבל את פרטי ההסכם, לפיו היא תעביר כ-75% מהאורניום המועשר ברמה נמוכה להעשרה ברוסיה ובצרפת, ותקבל בחזרה מוטות דלק לשימוש למטרות מחקר רפואי. בתחילת החודש נציג אירן בסבא"א ביקש לקיים שיחות נוספות לגבי הסכם על מנת לקבל הבטחות לגבי אספקת דלק גרעיני לכור שלה.

בנושא זה אמר קלי כי "חוסר נכונותה של אירן לתת תשובה להסכם וחוסר שיתוף הפעולה שלה כפי שהוצג בדו"ח של סבא"א, לא נותנים לנו הרבה ביטחון שהם יתנו תשובה רשמית".

אובמה מאבד סבלנות

מוקדם יותר היום אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי "לאירן יש הזדמנות להוכיח את כוונותיה בסוגיית הגרעין, אבל אם תפספס את ההזדמנות הזו היא תישא בתוצאות". אובמה אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא סין הו ג'ינטאו, במסגרת ביקורו במדינה. אובמה אף הוסיף וציין כי סין הסכימה על כך שאירן חייבת להראות שקיפות בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלה וכי עליה להראות כי התכנית היא למטרות שלום. "הסכמנו כי על אירן לספק ערובות לקהילייה הבין לאומית על כך שתכנית הגרעין שלה היא שקופה ולמטרות שלום", אמר אובמה.

בתחילת השבוע אמר אובמה בתום פגישתו עם נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב בסינגפור כי אוזל זמן המאמץ הדיפלומטי לפתרון משבר הגרעין עם אירן. לדברי מדבדב, אמצעים אחרים יופעלו אם השיחות לא ישיגו תוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully