וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ישי מונע מראש עיר לשעבר לצאת מהארץ?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

17.11.2009 / 15:50

שר הפנים אלי ישי הוציא צו חירום ובו אסר על סלימאן אגבאריה, ראש עיריית אום אל-פחם לשעבר ופעיל בכיר בתנועה האיסלמית, לעזוב את הארץ. בתגובה, אגבאריה עתר לבג"ץ

האם משרד הפנים מהדק את הלחץ על התנועה האיסלמית? ד"ר סלימאן אגבאריה, ראש עיריית אום אל-פחם לשעבר ופעיל בכיר בתנועה האיסלמית, קיבל לפני מספר ימים צו איסור יציאה מהארץ החתום על ידי שר הפנים אלי ישי. בצו נכתב כי לאחר שהשר שוכנע כי קיים חשש ממשי שיציאתו של אגבאריה מהארץ עלולה לפגוע בביטחון המדינה, הוחלט לאסור עליו לצאת מהארץ עד 30 באפריל 2010. השר ישי מסתמך בצו על תקנות שעת חירום מתקופת קום המדינה.

בשנת 2003 הורשעה קבוצה של בכירים ערבים, ביניהם ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית השייח' ראא'ד סלאח וסלימאן אגבאריה, בעבירות ביטחוניות. אגבאריה הורשע במגע עם סוכן זר ובשיבוש מהלכי משפט. הוא ויתר המורשעים הודו בעבירות קלות יחסית בתמורה לקיצוץ של שליש מעונשם. כיום עובד אגבאריה בחברה כלכלית ומזוהה פוליטית עם התנועה האיסלמית.

סלימאן אגבאריה, ראש עיריית אום אל פחם לשעבר וחבר בתנועה האיסלמית כיום. הארץ מוטי קמחי
הצו נמסר לאגבאריה 12 שעות לפני שהתכוון לצאת עם אשתו לערב הסעודית על מנת למלא את מצוות העלייה לרגל - החאג'/הארץ מוטי קמחי

הצו נמסר לאגבאריה 12 שעות לפני שהתכוון לצאת עם אשתו לערב הסעודית על מנת למלא את מצוות העלייה לרגל - החאג'. פניותיו להגביל את הצו באופן שיאפשר לו לצאת לערב הסעודית נענו בשלילה. בעקבות הצו פנה מרכז "מיזאן" לזכויות האדם בעתירה דחופה לבג"ץ נגד אופיו הגורף של הצו ובדרישה לאפשר לאגבאריה למלא את מצוות העלייה לרגל.

בעתירה, שנכתבה על ידי עו"ד טבאג'א חסן, נכתב כי לתקנות שעת חירום יש אופי רודני והם כלי ביד השלטון. "לא די בחשש כללי מפגיעה בביטחון המדינה אלא קיים צורך למידע ספציפי ומוגדר", נכתב. לדברי העותר, גם אם יש תכלית ביטחונית בצו איסור יציאה מהארץ, הרי שהדין אוסר על נקיטת צעדים פוגעניים באופן גורף. "לאורך כל שנות קיומה דגלה מדינת ישראל בעקרון, כי הסכנה לפגיעה בביטחון לבדה אינה מצדיקה פגיעה בחירות הפרט או בזכות הפרט מבלי שנערך איזון ראוי בין רמת הסיכון לבין התועלת שלכאורה תצמח מהפעולה הנדונה".

העותרים כתבו עוד כי הכלים המשפטיים העומדים לרשות שר הפנים מספקים פתרונות בלי צורך לעשות שימוש בתקנות שעת חירום. בעתירה מותח אגבאריה ביקורת על השימוש הגורף בטיעונים ביטחוניים נגד האוכלוסייה הערבית: "לא כל פגיעה יכולה להצדיק פגיעה בחופשה התנועה. צריך שהפגיעה הצפויה בביטחון המדינה תהיה ממשית ורצינית. לאחרונה ניכרת מגמה אצל רשויות הביטחון להרחיב את הגדרת מושג ביטחון המדינה והדבר מהווה מדרון חלקלק ומסוכן ומשליך על אופייה של המדינה בכללותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully