וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: צה"ל לא יפנה מתנחלים

פנחס וולף ויהושע בריינר

17.11.2009 / 9:19

על רקע מעשי המרד בחטיבת כפיר מקדמים בכנסת הצעת חוק הקובעת כי צה"ל לא יופעל כאשר אין חשש לביטחון המדינה. ח"כ אלדד: "התסיסה בצה"ל, שהפך להיות קבלן הריסות, הולכת וגוברת". חיילי גדוד נחשון שהניפו אתמול את שלט המרד נשלחו למאסר

צה"ל לא יהיה רשאי לפנות מתנחלים – כך קובעת הצעת חוק של חברי הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) וציפי חוטובלי (ליכוד). על פי הצעת החוק, הצבא לא יופעל לאכיפת חוק שאינה קשורה בסכנה לביטחון המדינה, אלא אם הכנסת אישרה זאת ברוב של 80 חברי כנסת. להצעת החוק הצטרפו 11 חברי כנסת נוספים מסיעות ליכוד, ש"ס והאיחוד הלאומי.

הצעת החוק הועלתה כבר בכנסת הקודמת אך לא עברה בהצבעה. לאחרונה עלה לכותרות "מרד" חיילי צה"ל מחטיבת כפיר בכל הקשור לפינוי התנחלויות. בעקבות הידיעות הללו החליטו חברי הכנסת להעלות שוב את הצעת החוק להצבעה במליאה. לדברי אלדד, "התסיסה בצה"ל, שהפך להיות קבלן להריסת בתי יהודים וגירוש מתנחלים, הולכת וגוברת. אפשר להכניס עוד ועוד חיילים לכלא אבל אי אפשר להתחמק מהחובה לטפל בשורש הבעיה".

"הצעת החוק נועדה להגדיר במפורש שיעדיו של צה"ל הם הגנה על מדינת ישראל, ריבונותה ואזרחיה ואין להטיל על צה"ל משימות שיטור ואכיפת חוק וכי אלו הם תפקידיה של משטרת ישראל. חלוקה כזו תמנע את הצורך להשליך את מיטב חיילי צה"ל לכלא כי שר הביטחון הפך אותם לגדוד ההוצאה לפועל של מפלגת העבודה".

ואילו ציפי חוטובלי הסבירה כי "הצעת החוק נועדה לשמור על ייעודו של צה"ל כצבא הגנה לישראל ולמנוע שימוש בחיילי צה"ל ביישום החלטות פוליטיות על פינוי יהודים מביתם". דברי ההסבר להצעת החוק נחרצים אף יותר. "הפעלת צה"ל לפיזור הפגנות בתחומי הקו הירוק ולמשימות פינוי אזרחים ישראלים ורכושם בתקופת ההתנתקות מחבל עזה וצפון השומרון הביאה את צה"ל אל לב הסכסוך הפוליטי של המדינה", נכתב. "חיילים מצאו עצמם קרועים בין מצוות רבותיהם ופקודת מפקדיהם. אלפי אזרחים ראו בצה"ל – לב הקונצנזוס הישראלי – צבא גירוש".

בתוך כך נגזרו הבוקר עונשי מאסר לארבעת החיילים הנוספים שהניפו אתמול את השלט שבו נכתב "גם גדוד נחשון לא מפנה יהודים". אחד החיילים נשפט ל-20 ימי מאסר בפועל, חייל נוסף ירצה 14 יום מאסר בפועל ושני חיילים נוספים נשפטו ל-28 ימי ריתוק. אתמול נשפטו שני חיילים נוספים שהיו מעורבים באירוע ל-30 ימי מאסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במהלך טקס השבעה של חיילי חטיבת כפיר הניפו שני חיילים שלט ועליו הכיתוב "גדוד שמשון לא מפנה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרד חיילי חטיבת כפיר

ח"כ איתן כבל (העבודה) פנה היום ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צחי הנגבי (קדימה), בדרישה לקיים דיון על האירועים בחטיבת כפיר. לדבריו, "יש לפעול ביד קשה נגד החיילים מניפי השלטים המכתימים את הלוחמים האמיתים במעשיהם. אסור לתת להם להפוך את צה"ל לחבורה של פלאנגות".

הצעת החוק מגיעה על רקע שני מקרים בהם חיילים מחטיבת כפיר הניפו שלטים נגד פינוי התנחלויות. אתמול תלו מפקדים בגדוד נחשון של חטיבת כפיר שלט עליו נכתב ש"גם נחשון לא מפנים". המקרה אירע בבסיס אדוריים, סמוך להתנחלות נגוהות בדרום הר חברון בה הרסו מוקדם יותר כוחות של המנהל האזרחי והמשטרה מספר מבנים שנבנו שלא כחוק.

בסוף אוקטובר חיילים בחטיבת כפיר הניפו שלט גדול במהלך טקס השבעה לחיילי הגדוד. על השלט נכתב "גדוד שמשון לא מפנה בחומש" ובמקביל הונפו שלטים דומים על ידי הורי חיילים בקהל. שני החיילים שהניפו את השלט הורידו אותו רק לאחר התערבותם של המפקדים במקום.

המחאה הזו קיבלה רוח גבית נוספת לאחר ש-25 חיילי מילואים ששירתו בשנים האחרונות בגדוד שמשון של חטיבת כפיר, מסרו לפני כחודש למפקד הגדוד, סגן אלוף ציון שנקור מכתב, שבו הם הביעו את זעמם על השתתפות הגדוד בפינוי ההתנחלות חומש. במכתב שהועבר גם למפקד חטיבת שומרון אלוף משנה איציק בר, ציינו חיילי המילואים כי הם "מתביישים בגדוד", על כך שחייליו מפנים ישראלים מההתנחלות חומש שבשומרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully