וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מושחתת יותר מקטאר ואיחוד האמירויות

אייל דץ

17.11.2009 / 12:00

לפי מדד השחיתות העולמי ל-2009, ישראל מדורגת במקום ה-32 מבין 180 מדינות. החדשות הטובות: היא עדיין פחות מושחתת ממצרים, סוריה וירדן

עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל (שבי"ל), פרסמה היום (שלישי) את מדד השחיתות העולמי לשנת 2009. ישראל קיבלה השנה את הציון 6.1 ודורגה במקום ה-32 מבין 180 המדינות שנבדקו. בשנה שעברה קיבלה ישראל את הציון 6 ודורגה במקום ה-33, ואילו ב-2007 קיבלה ישראל את הציון 6.1 ודורגה במקום ה-30.

מדד תפיסת השחיתות מבוסס על תפיסת אנשי עסקים ומומחים בארץ ומחו"ל לגבי מידת השחיתות. המדד מורכב מ-13 משאלים נפרדים, המבוצעים על ידי עשרה מכוני מחקר. לגבי ישראל, נקבע המדד השנה באמצעות הצלבה של ששה סקרים שנערכו בקרב מומחים ואנשי עסקים, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה. המשאל מתמקד בשחיתות במגזר הציבורי ובקרב פוליטיקאים, כאשר שחיתות מוגדרת כ"ניצול לרעה של התפקיד הציבורי לצורך רווח אישי".

לראשונה מאז מפורסם המדד, עקפה איחוד האמרויות הערביות את ישראל והיא נחשבת פחות מושחתת ממנה. איחוד האמירויות הערביות קיבלה את הציון 6.5 ודורגה במקום ה-30 זאת לאחר שבשנה שעברה קיבלה את הציון 5.9 ודורגה במקום ה-35. קטאר לעומת זאת, שכבר בשנה שעברה עקפה את ישראל, הגדילה השנה את הפער בין שתי המדינות. קטאר קיבלה השנה את הציון 7 ודורגה במקום ה-22 . זאת לאחר שבשנה שעברה קיבלה את הציון 6.5 ודורגה במקום 28.

ניו זילנד הכי פחות מושחתת

למרות הדירוג הלא מחמיא, מצבה של ישראל עדיין טוב יותר משכנותיה הקרובות. ירדן קיבלה את הציון 5 ודורגה במקום ה-49, מצרים קיבלה את הציון 2.8 ודורגה במקום ה-111 ואילו סוריה קיבלה את הציון 2.6 ודורגה במקום ה-126.

את הדירוג השנה של המדינות הלא מושחתות מובילה ניו-זילנד עם הציון 9.4. אחריה מדורגת דנמרק, שקיבלה את הציון 9.3. לאחריה, סינגפור ושבדיה, שקיבלו את הציון 9.2, שוויץ עם ציון 9, פינלנד והולנד עם ציון 8.9, אוסטרליה, קנדה ואיסלנד עם ציון 8.7.

הודו וסין קיבלו את הציונים הנמוכים של 3.4 ו-3.6 ומדורגות במקומות 84 ו-79 בהתאמה. רוסיה קיבלה את הציון 2.2 ומדורגת במקום ה-146, והיא חולקת את הדירוג עם קמרון, אקוודור, קניה, סיירה לאון, מזרח טימור, אוקראינה וזימבבואה. אירן דורגה השנה במקום ה-168 עם ציון 1.8, לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום ה-141 עם ציון 2.3. גרמניה קיבלה את הציון 8 ודורגה במקום ה-14 ואילו ארה"ב קיבלה את הציון 7.5 ודורגה במקום ה-19.

"על ישראל להגביר המאבק בשחיתות"

פרופ' יוסף גרוס, יו"ר עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל, אמר עם פרסום הדו"ח, כי "כשאנו בוחנים את ממצאי המדד לאורך השנים, ניתן לראות כי ישראל שמרה על יציבות בשנתיים האחרונות, מבחינת האופן בו היא נתפסת בכל הנוגע לשחיתות. אם לוקחים בחשבון את העובדה, כי המשברים האחרונים בשוק הכלכלי העולמי הביאו לכך שהתנהגות נאותה מהווה שיקול מרכזי בהחלטה לקיים קשרים עסקיים בתוך ומחוץ למדינה, הרי שאסור לנו להתעלם מהאופן בו העולם תופס את מצב השחיתות בישראל. אף כי אנו מצליחים לשמור על יציבות, הרי שהציון מצביע על כך שדרך ארוכה עוד לפנינו וכי ישראל חייבת להגביר את המלחמה בשחיתות. למדד האמור חשיבות לשמירה על יציבותה של הכלכלה ולנכונות משקיעים בעולם להשקיע בישראל".

גליה שגיא, מנכ"ל עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל, אמרה כי "העובדה שלא חל כל שינוי בציון שקיבלה ישראל, מצביעה על כך שהציבור ונבחריו עדיין לא הפנימו את החשיבות והתועלת במאבק בשחיתות. החוכמה היא לא רק לדבר על חשיבות השקיפות והיושרה, אלא להטמיעה הן באמצעות תוכנית אתיקה במשרדי הממשלה והרשויות הציבוריות, בלקיחת אחריות ובהוקעה של עיגולי פינות ומקרי שחיתות. המבחן אינו רק מבחן הראיות בבית המשפט אלא מבחן היושר והאתיקה הציבורית".

  • עוד באותו נושא:
  • שחיתות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully